Monday 4 January 2010

Propaganda Golongan Triniti.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir

BismillahirRahmanirRahim. Innal hamda lillahi, nahmaduhu wa nast'inuhu, man yahdihil lahu fala mudhilla lahu, waman yudhlil fala hadiya lahu. Wa asyhadu anla ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu waanna Muhammadan abduhu wa Rasulluhu. Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera.


Dengan taufiq dan hidayah-Nya kita dipertemukan lagi. Dengan keizinan dari-Nya kita dihidupkan lagi, menghirup udara-udara segar serta menikmati panorama keindahan ciptaan-Nya. Hari ini kita diberika rahmat-Nya, melalui liku-liku kehidupan dengan sempurna, tetapi masih ada insan-insan yang tidak mengecapi dari apa yang telah kita kecapi. Kita megah mempunyai nagara yang merdeka, lebih 50 tahun kita mengecapi, tetapi masih ada Negara Islam khususnya yang masih berperang, berjihad dan berkorban demi sebuah Negara Islam yang berdaulat. Kita bersyukur kerana kurniaan rezeki yang melimpah ruah, sehinggakan rezeki tersebut membawa bahana terhadap diri kita, tetapi dalam masa yang sama ada insan yang hanya berselimutkan pelepah-pelepah tamar dan beralaskan daun-daun tamar bagi mengharungi kehidupan harian. Kita berbangga kenderaan dan rumah yang besar, penuh permaidani dan perabut yang berjenama, tetapi ada insan yang hanya beralaskan tikar mengkuang yang lapuk, untuk tidur, makan, dan bersolat di situ. Kita mendabik dada mendonggak ke langit, dengan kereta yang besar dan mempersonakan, tetapi ketika itu masih ada insan yang hanya berjalan 100 km untuk sampai ke sesuatu destinasi bagi mencari rezeki. Ini semua rencah-rencah kehidupan, mengamit setiap emosi insan yang bergelar Khalifah-Nya.


Apabila menjelmanya tahun baru bagi masehi, maka ramailah sekelian manusia berpusu-pusu menghadirkan diri, mengamit dan mencoretkan sebuah memori indah yang mereka anggap sebagai sebuah sejarah yang tidak akan dilupakan. Dari yang benar-benar mengakui dirinya sebagai seorang muslim, bertukar wajah membentuk seorang yang hitam wajahnya, atas faktor ceteknya fahaman Islam. Mereka ini sewenang-wenangnya mencoret arang di muka sendiri dan terpalit pula pada yang lain. Begitu juga khasnya dengan golongan pemerintah, saya sudah muak dengan slogan para pemimpin kita, yang rata-ratanya menyatakan bahawa 'ekonomi kita
akan melonjak tinggi dan memperolehi keuntungan Negara yang besar'. Ini semua mengambarkan betapa ‘meriahnya’ mereka-mereka ini yang majoritinya bergelar muslim sehingga mengetepikan hukum-hukum Allah s.w.t serta mengagungkan kemewahan duniawi. Dalam masa yang sama juga mengajar agar rakyat 'meloncat-loncat' memperagakan susuk tubuh yang mengiurkan di atas pentas tanpa menghiraukan sensitiviti masyarakat Islam. Inikah contoh yang ada pada pemimpin yang mengelar diri mereka sebagai pemimpin Islam. Nauzubillah min zaliq. Sudah terlupakah mereka maut, jodoh, rezeki itu di sisi Allah s.w.t. Lupakah mereka 'ketika tidurpun, kita boleh pergi menemui-Nya. Ketika berucappun kita boleh menemui ajal. Inilah rentetan dari mereka-mereka yang sering mengetepikan syariat Allah s.w.t. Saya tidak mahu membahaskan berkenaan soal ini, kerana mereka-mereka ini menganggap diri mereka lebih ‘arif’ dalam semua sudut dari pemimpin Ulama'. Dan kerana mereka-mereka ini jugalah membuatkan Islam itu tercalar lagi. Insaflah wahai pemerintah, kita telah di serang dari semua sudut oleh mereka-mereka yang dahagakan darah umat Islam, kita telah menghadapi keruntuhan akhlaq dalam generasi muda-mudi kita. Butakah kalian semua!.Allahu Akhbar!


Perkataan Allah menurut Eksiklopedia Islam adalah merujuk kepada sebutan atau nama Tuhan yang tiada Tuhan selain Allah. Perkataan Allah yang digunakan oleh Umat Islam adalah merujuk kepada Allah yang Maha Esa dan lafaz Allah yang telah digunakan oleh orang-orang Kristian adalah merujuk kepada “Tuhan Bapa” iaitu salah satu oknum daripada akidah ‘Triniti’. Ia berbeza sama sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh Reverand Datuk Murphy Pakiam, Archbishop of Kuala Lumpur bahawa perkataan Allah telah lama digunakan oleh orang-orang Kristian sejak sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. Selain itu juga, lafaz Allah tidak pernah disebut di dalam teks bahasa Greek yang merupakan bahasa asal penulisan Bible. Ini adalah kerana perkataan Tuhan di dalam bahasa Greek adalah “Theos” bukannya Allah.


Sekiranya kalimah Allah juga terdapat di dalam Bible sebagaimana yang dijadikan hujah oleh Reverand datuk Murphy Pakiam, maka ini adalah semata-mata kerana wujudnya unsur-unsur ketauhidan oleh Nabi-Nabi yang diutuskan sebelum Rasulullah s.a.w, tetapi telah tercemar daripada tujuan asal. Perkataan Allah juga tidak pernah terdapat di dalam bahasa asal Perjanjian Lama yang dikenali sebagai Taurat dan Perjanjian Baru yang dikenali sebagai Bible. Ini adalah kerana Perjanjian Lama ditulis dalam bahasa Hebrew manakala Perjanjian Baru ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah ‘El’, ‘Eloh’, ‘Elohim’ dan juga Yhwh.


Manakala di dalam bahasa Greek pula perkataan yang membawa maksud Tuhan ialah Theos. Jika kita mengkaji sejarah Rom, didapati juga bahawa mereka menyembah Tuhan yang disepakati oleh mereka sebagai yang sebenar memanggil Tuhan ini sebagai “Hotheos”. Manakala sekiranya ada di kalangan mereka yang menyembah Tuhan palsu, mereka akan memanggil Tuhan tersebut sebagai ‘Tontheos’. Bagi kedua-dua bahasa yang dijadikan penulisan bagi kedua-dua kitab suci ini, tidak terdapat satu pun kalimah Allah.


Firman Allah s.w.t :

Segolongan dari Ahli Kitab suka dan berangan-angan kiranya mereka dapat menyesatkan kamu; padahal mereka tidak akan menyesatkan melainkan dirinya sendiri, dan mereka pula tidak menyedari (akibat yang buruk itu).” (Surah Ali-Imran – Ayat 69).


Jika kita melihat Enekmen larangan terhadap penggunaan kalimah Allah ini telah diputuskan oleh jemaah Menteri pada 16 Mei 1986 yang di mana ia telah memutuskan empat (4) perkataan khusus iaitu Allah, Solat, Kaabah dan Baitullah tidak dibenarkan sama sekali penggunaannya oleh bukan Islam. Pada masa ini terdapat 10 buah negeri telah memperuntukkan larangan penggunaan kalimah Allah dalam Jadual kepada Enekmen Kawalan Dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Kepada orang Islam kecuali negeri Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan yang masih dalam proses menggubal Enekmen ini.


Saya rujuk
dalam enekmen Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan mengambil perhatian di atas pandangan dan hujah-hujah yang dikemukakan oleh ahli-ahli seperti berikut :


1) Kalimah Allah Lafz al-jalalah adalah khusus dan mutlak untuk agama Islam dan mafhumnya berbeza dengan Allah yang digunakan oleh agama lain seperti Kristian. Sekiranya kalimah Allah digunakan secara lafziah semata-mata, ia tidak menimbulkan sebarang masalah. Tetapi sekiranya digunakan untuk penulisan dalam bahan-bahan penerbitan, ia adalah bercanggah dengan peruntukan undang-undang dan perlu disekat.


2) Perintah mahkamah yang dipohon oleh Catholic Herald Weekly untuk mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian dalam Negeri (KDN) adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan bukan eksklusif kepada agama Islam sekiranya orang Islam sendiri tidak peka dan perhatian yang sewajarnya tidak diberikan oleh pihak berkuasa agama di negara ini.


3) Beberapa buah majlis Agama Islam dan NGO Islam telah melakukan pencelahan dalam perbicaraan kes Chatolic Herald Weekly sebagai sokongan kepada kerajaan.


4) Walaupun dari segi sejarah kalimah Allah telah digunakan sejak sebelum kedatangan Islam lagi, namun penggunaannya adalah berbeza dan perlu dilihat dari segi ‘subtancenya’. Kalimah Allah yang digunakan oleh Kristian adalah bersifat Taslis dan Syirik, sedangkan bagi Islam ia bersifat Tauhid.


5) Kalimah Allah merupakan lafaz suci yang perlu dijaga dan berkait dengan aqidah. Umat Islam perlu peka dan bertanggungjawab dalam isu ini. Sikap membenarkan sesiapa sahaja mengunakan kalimah tersebut semata-mata untuk menunjukkan bahawa Islam meraikan agama lain hanya akan mendatangkan mudharat yang lebih besar kepada agama dan umat Islam.


6) Umat Islam perlu tegas dalam menjaga kesucian dan identiti agama kerana bersikap terbuka sehingga membenarkan pekara-pekara yang menjadi hak Islam disalahgunakan oleh agama lain adalah amat merbahaya kerana matlamat utama Kristian mengunakan kalimah Allah adalah untuk mengelirukan umat Islam dan menyatakan bahawa semua agama adalah sama.


7) Kalimah Allah sebenarnya tidak ada dalam Bible, yang digunakan ialah perkataan ‘God’ tetapi di dalam Bible yang diterjemahkan ke bahasa Melayu, perkataan ‘God’ diterjemahkan sebagai Allah.


8) Isu penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam ini melibatkan isu berkaitan Siasah Syar’iyyah dan Kerajaan wajib menjaga kesucian agama dan umat Islam. Fatwa perlu dikeluarkan oleh Jawatankuasa ini bagi menjaga kesucian agama dan aqidah umat Islam.


9) Pertimbangan Jawatankuasa dalam melarang penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam bukan hanya dilihat daripada aspek keselamatan, tetapi faktor utama adalah berasaskan kepada aqidah dan kesucian agama Islam.


10) Dalam keadaan di mana agama dan umat Islam dihimpit dengan pelbagai gerakan yang cuba menghakis kedaulatan Islam, sebagai agama rasmi Negara, umat Islam perlu bersatu dan menunjukkan ketegasan dalam menjaga maruah agama, bukan sekadar terlepas pandang semata-mata.


Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama umat Islam dan ia tidak boleh di gunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam yang lain.


Firman Allah s.w.t :

Wahai Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)! Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara ugama kamu, dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar; sesungguhnya Al Masih Isa ibni Maryam itu hanya seorang pesuruh Allah dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam, dan (ia juga tiupan) roh daripadaNya. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya, dan janganlah kamu mengatakan: “(Tuhan itu) tiga”. Berhentilah (daripada mengatakan yang demikian), supaya menjadi kebaikan bagi kamu. Hanyasanya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah daripada mempunyai anak. Bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan cukuplah menjadi Pengawal (Yang Mentadbirkan sekalian makhlukNya).” (Surah An-Nisaa – Ayat 171).


Oleh yang demikian, kita sebagai umat Islam wajib menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Begitu juga khasnya golongan peniaga-peniaga bukan Islam mengantungkan Kalimah suci Allah yang pada hakikatnya mereka itu tidak ubah seperti mengaibkan Islam. Walaupun ia dianggap sebagai pekara yang kecil, tetapi kesannya terpalit dalam masa yang agak panjang.


Firman Allah s.w.t:

"Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), sama sahaja kepada mereka: sama ada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman." (Surah Al-Baqarah - Ayat 6).


Ini adalah kenyataan, satu bentuk propaganda pihak triniti (kristian) yang mana motif mereka adalah untuk mengelirukan masyarakat dunia tentang fahaman Islam. Kalau dahulunya mereka mempercayai bahawa Tuhan itu tiga tetapi setelah diterjah dan dihentam bertubi-tubi oleh mubaligh-mubaligh mereka tentang kesahihan triniti tersebut, maka mereka cuba untuk mengubah sesuatu ketentuan itu kepada kekeliruan. Ini menunjukkan betapa jauhnya fahaman yang mereka bawa itu sehingga setiap orang dapat mengenal ketulenan agama tersebut. Jika kita mengkaji tentang sejarah Nabi Isa a.s, sebenarnya agama Beliau adalah khusus untuk Bani Israil sahaja dan menyeru agar kaumnya menyembah Allah s.w.t yang Maha Esa Tetapi segala kebaikan tersebut telah bertukar kenyataannya atas sikap manusia-manusia yang mempunyai kepentingan peribadi sehingga sanggup mengubah apa yang telah termaktub dalam kitab Injil tersebut. Pekara ini dinafikan sejak berabad-abad lamanya. Maka dengan itu sebagai umat Islam yang bertamadun dan mempunyai aqidah yang teguh, pekara ini tidak boleh kita anggap remeh, ia melibatkan maruah umat dan agama Islam itu sendiri. Oleh itu, perjuangankanlah dari apa yang telah Rasulullah s.a.w ajarkan kepada kita demi Islam yang Ad-Deen. Allahu Akhbar!, Allahu Akhbar!, Allahu Akhbar!.



2 comments:

  1. salam alaik...1 penulisan yg baik..banyak input yg boleh diperolehi..tp 1 ja komen..kalo bolh muqadimah 2 tulis dalam bahasa arab..bukan apa takut nanti dikhuatiri orang salah baca dan menyebabkan salah makna...kn dh berdosa 2..betol x?? maaf kalo komen secara direct sangat..

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam, anonymous, bersua kita kembali, Terima kasih atas komen dari anda, komen2 yang sedemikian saya alu-alukan untuk mematangkan lagi penulisan saya.

    BismillahirRahmanirRahim. Innal hamda lillahi, nahmaduhu wa nast'inuhu, man yahdihil lahu fala mudhilla lahu, waman yudhlil fala hadiya lahu. Wa asyhadu anla ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu waanna Muhammadan abduhu wa Rasulluhu.

    Maknanya : Dengan nama Allah yang maha Pemurah dan Maha Pengasih. Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.

    Semoga anda dirahmati Allah s.w.t dunia dan akhirat.Amin.

    ReplyDelete

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails