Tuesday 18 January 2011

Jihad : Kewajipan Atau Kekeliruan.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.




BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.” Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera.


Umat Islam kini berhadapan dengan persoalan yang sangat rumit. Segelintir daripada pengikutnya telah mengambil tafsiran rambang ke atas tuntutan jihad lalu melakukan tindakan-tindakan jenayah kemanusiaan yang jelas menyalahi hukum syarak. Meskipun umat Islam di banyak Negara ditindas dan diperangi natijah dari sudut pandang melampau Barat ke atas pertembungan Islam-Barat seperti yang terungkap dalam Tesis ‘Clash of Civilization’ (Di petik dari Samuel Huntington). Namun ia tidak mewajarkan umat Islam membuat tafsiran sendiri mengenai jihad dan perlaksanaannya.



Dengan mengatanamakan pembelaan ke atas umat Islam yang menjadi mangsa dasar luar Amerika Syarikat seperti di Afghanistan, Iraq, Sudan, Palestin dan beberapa Negara Islam yang lain, mereka bertindak melakukan serangan ke atas sasaran awam di merata-rata tempat dan membunuh mereka yang tidak berkaitan sama sekali. Tidak ada dalam kamus kehidupan umat Islam apa yang dikatakan sebagai ‘Collateral Damage’ atau kemusnahan setimpal.


Pada pendapat saya, sebenarnya jihad adalah satu kewajipan, namun mengoperasikannya berbeza mengikut tuntutan dan situasi. Bagi rakyat Palestin, jihad bersenjata adalah satu kewajipan dan melakukan aksi nekad menyerang tempat-tempat awam adalah suatu yang diharuskan kerana Negara Israel adalah Negara haram yang didirikan di atas tanah air umat Islam dan seluruh rakyatnya telah mengisytiharkan perang ke atas umat Islam. Kematian orang awam termasuk kanak-kanak dan wanita tidak dapat dielakkan dalam senario yang sedemikian. Maka dengan itu, keputusan melakukan jihad di bumi Palestin menentang rejim-rejim Yahudi laknatulah adalah suatu pelara yang wajib demi menjadikan Negara Palestin bebas dari cengkaman kuasa-kuasa ganas Zionis. Oleh yang demikian, jika kita punyai hasrat untuk pergi ke Negara berdaulat seperti di Palestin bagi menghirup udara pantainya yang segar, menikmati teh madu dan kopi zaitunnya yang enak serta bersiar-siar melihat tinggalan sejarah para Anbiya suatu ketika dahulu, maka lupakanlah hasrat tersebut, ini adalah kerana tuntutan supaya berjihad itu adalah lebih penting dari apa yang kita mahukan sebelum itu. Jika tuntutan jihad tersebut kita pandang sepi malah lebih mementingkan keseronokan, maka ketika itu kita adalah di kalangan orang-orang yang tidak menyahut seruan agar berjihad ke jalan Allah, malah kita juga merupakan orang-orang yang berdosa terhadap penduduk Palestin yang tertindas. Tidak kiralah dengan berjihad apa sekalipun, kerana tuntutan tersebut adalah lebih besar dari segala-gala perbuatan kita ketika berkunjung ke bumi Palestin.






Seharusnya negara barat yang mengecam tindakan ini seharusnya bercermin diri. Sejarah merakamkan betapa Amerika Syarikat sewaktu melancarkan serangan udara ke atas bandaraya-bandaraya di Jepun dan sebelum menggugurkan bom atom di Hiroshima dan Nagasaki (Bandaraya yang ke 3 dalam perancangan pengeboman tersebut adalah Tokyo) telah mengisytiharkan tidak ada ‘sasaran awam’ di Jepun. Dalam erti kata yang lain semua tempat awam adalah sasaran ketenteraan. Begitu juga apabila pihak Berikat mengebom bandaraya-bandaraya di Jerman semasa Perang Dunia Kedua mewajarkan pembunuhan puluhan ribu orang awam kerana sasaran ketenteraan dikatakan terletak di bandaraya Cologne dan Hamburg.






Begitu juga terjadinya ketika di Vietnam, tentera udara Amerika Syarikat menggunakan bom api ‘Napalm’ dan juga pesawat pengebom B-52 untuk melenyapkan kampung-kampung dan seluruh penghuninya kerana diperkira menjadi tempat perlindungan ‘Viet Cong’ atau simpatisannya. Tidak ada undang-undang di dunia ini yang mewajarkan tindakan yang amat biadap itu. Namun, dunia sudah semacam akur dengan falsafah “Might is Right”.


Namun, apabila serangan-serangan berani mati dilakukan juga di Iraq sehingga membunuh orang awam, meskipun dalam rangka menyerang kepentingan Amerika Syarikat, atau menyerang tempat-tempat peranginan di Bali sebagai tindak balas ke atas kerajaan Australia yang menyokong tindakan Amerika Syarikat di Iraq, akal yang sihat berpandukan syarak akan menolak tindakan keganasan tersebut.


Beginikah caranya!


Maka…


Persoalannya…


Apakah yang mendorong segelintir umat Islam mempunyai kefahaman yang sedemikian?


Mereka yang terlibat dalam serangan bom di tempat-tempat awam sama ada di Indonesia, Iraq, Pakistan dan di kota raya-kota raya di Eropah puas dengan hasil perbuatan mereka. Mereka melihat membunuh orang-orang kafir adalah satu jihad dan jika dia terkorban dia akan dianggap syahid. Inilah satu contoh di mana membunuh orang-orang kafir telah DISALAHTAFSIRKAN sebagai amal yang soleh dan jihad yang tinggi. (fahami semula artikel ini sebelum membuat sebarang andaian dan keputusan).


Sementara perbuatan umat Islam pada hari ini keliru dan menyeleweng atas sebab kurangnya ilmu dalam menilai erti sebenar makna jihad di jalan Allah. Sebagai contoh yang hendak saya kongsikan di sini adalah, di Aceh ketika mereka melawan Belanda, mereka dianggap sebagai suatu yang terpuji dan jihad yang tinggi. Begitu juga di era pemerintahan Melayu Islam Melaka yang menentang serangan Portugis adalah satu perbuatan yang disanjungi dan dianggap sebagai jihad yang tinggi.


Persoalannya lagi…


Kenapa perbuatan yang sama diperkira berbeza dari sudut hukum?


Jawapannya mudah. Ia adalah kerana parameter dan konteksnya ibarat langit dan bumi. Belanda datang dengan agenda untuk menguasai tanah air umat Islam dan Portugis juga hadir dengan niat yang sama tetapi motifya adalah untuk menghancurkan Negara-negara Islam pada ketika itu dengan cara paksaan dan penindasan. Maka, dalam keadaan sedemikian jihad menjadi tuntutan yang wajib bukan sahaja ke atas lelaki malah setiap rakyat termasuk wanita berdasarkan keupayaan masing-masing untuk mempertahankan kedaulatan Negara.






Maka dengan itu, tidak hairanlah mengapa umat Islam dewasa kini berlumba-lumba untuk berjihad dengan harta mereka bagi mengurangkan beban saudara-saudara Islam yang lain yang sering ditindas oleh kuasa-kuasa penjajah. Jihad itu bukanlah dengan menggangkat senjata dan meledakkan bom di kubu-kubu musuh, tetapi jihad itu juga boleh dilakukan oleh kita dengan memberi sedikit kemewahan dan kesenangan yang kita kecapi bagi meringkankan beban mereka-mereka yang di luar sana. Tidak usahlah memikirkan berapa banyak yang kita berikan, sebaliknya fikirkan berapa banyaknya pula keikhlasan kita terhadap saudara-saudara Islam kita. Kalau ini pun kita masih dibelenggu oleh sikap kita sendiri, maka jangan fikir pula kita hendak menawan kembali Baitul Maqdis 100 tahun lagi.



Waallahua’lam.



No comments:

Post a Comment

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails