Saturday 19 December 2009

Ma'al Hijrah Satu Pengertian.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.



BismillahirRahmanirRahim,Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan Selamat sejahtera. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan Salam Ma’al Hijrah 1431, kepada seluruh umat Islam amnya. Pengertian Ma’al Hijrah ini memerlukan pengorbanan yang cukup besar. Ia memerlukan kekuatan Iman, Taqwa dan disiplin yang tinggi untuk menjadikan diri kita benar-benar menghayati erti pengorbanan yang telah Rasulullah s.a.w ajarkan kepada umatnya. Sebagaimana yang telah kita ketahui, bahawa Syaidina Umar Al-Khatab adalah sahabat Nabi s.a.w yang telah mencadangkan tarikh 1 Muharam adalah hari bermulanya hijrah tersebut, walaupun sebenarnya ia telah berlaku sebelum bulan Muharam lagi, maka Nabi s.a.w bersetuju dengan pendapat dan cadangan Syaidina Umar Al-Khatab untuk menjadikan bulan Muharam adalah bulan bermulanya tahun baru bagi kelendar Islam. Penghayatan Ma’al Hijrah ini berterusan hingga ke hari ini dan dikenali seluruh umat Islam amnya. Ma’al hijrah ini memerlukan penelitian yang cukup mendalam, ia melibatkan konsep perubahan dalam diri individu tersebut untuk berhijrah. Kalau dahulunya penghijrahan masyarakat Islam dari Mekah ke Madinah atas dasar perubahan yang dibawa oleh Nabi s.a.w, maka perubahan tersebut berterusan hingga ke hari ini. Tetapi pada dekad kini ia bukanlah perubahan dari satu tempat ke tempat yang lain, ia lebih kepada perubahan dalam diri seseorang itu mendekatkan lagi kepada Allah s.w.t. Kalau dahulunya kita merupakan orang yang suka melewat-lewatkan untuk bersolat, tetapi pada hari ini biarlah kita orang yang melaungkan azan dan qamat untuk menyeru supaya orang pergi dan mendirikan solat. Begitu juga kalau dahulunya kita merupakan orang yang suka menghabiskan masa hingga ke lewat malam untuk mencari rezeki, tetapi apabila bermulanya pengertian hijrah tersebut, maka jadikanlah diri kita orang yang sering menghadiri kuliah-kuliah Ilmu di masjid atau di surau-surau. Dan kalau dahulunya kita sering mengabaikan amalan-amalan sunat sebelum dan selepas solat wajib, maka jadikanlah dan tambahilah amalan-amalan sunat tersebut untuk memantapkan lagi amalan kita selama ini. Ini satu bentuk perubahan dari satu kejahilan kepada kemuliaan diri atas dasar untuk mentauhidkan Allah s.w.t. Perubahan ini memerlukan komitmen diri yang optimis dan telus. Ia bukan sekadar omong-omong kosong yang dilaungkan di kedai-kedai kopi dan cafĂ© berinternet. Ia memerlukan insan-insan yang berhatikan Keimanan, Ketaqwaan dan Disiplin yang tinggi untuk memacu penghijrahan tersebut. Disiplin yang tinggi untuk memantapkan lagi Iman dan Taqwa tersebut adalah kunci untuk mendekatkan lagi diri kita terhadap Allah s.w.t.


Apabila berbicara tentang disiplin ini, teringat ketika saya masih kecil lagi, ketika itu umur saya di bawah belasan tahun. Saya sering mengikuti ayah dan ibu saya pergi solat berjamaah di surau kampung saya. Perjalanan cerita ini saya pendekkan, apabila tiba dipintu surau tersebut saya terus memasukinya, lalu ayah saya berpesan kepada saya;

“Adik, kenapa selipar tidak disusun dengan teratur?”

Ayah saya menyapa dengan lembut.

Lalu saya berkata;

“Adik letakkan saja dekat situ, nanti mudah untuk adik memakainya ketika pulang.”

Lantas ayah saya menjawab dengan tersenyum.

“Tidak elok letak selipar macam itu, selipar adik itu mestilah diletakkan dengan betul dan ditempat letak yang telah disediakan di sana itu, jangan letak selipar adik secara berselerak dan tidak teratur, kerana nanti merumitkan adik ketika hendak pulang.”

Saya tergamam dengan kata-kata dari ayah saya itu, mata saya terlihat ibu saya yang tersenyum di samping ayah saya, lalu saya bertanya kepadanya;

“Ayah, ibu, ini cuma sekadar selipar saja, kenapa ayah menyuruh saya meletakkan selipar dengan betul dan ditempat yang betul, tengok dekat sana tu, selipar diaorang pun tidak diletakkan di tempat yang betul, pulak tu berselerak.”

Ayah dan ibu saya tersenyum lebar, lalu ayah nekad untuk menyatakan sesuatu kepada saya, ibu hanya memerhatikan ayah saya dengan keadaan tersenyum nipis. Lantas ayah saya menyatakan sesuatu pekara yang hingga ke hari ini saya masih mengigati kata-kata tersebut.

“Adik, ini soal disiplin, disiplin itu tonggak untuk memantapkan lagi diri kita terhadap Allah s.w.t. Disiplin itu mengajar diri kita erti kekuatan Iman dan Taqwa. Disiplin itu mendekatkan diri kita terhadap Allah s.w.t. Disiplin itu memerlukan latihan. Latihan yang berterusan dari masa ke semasa. Dari hari ke hari seterusnya. Apabila diri kita mempunyai integriti disiplin yang tinggi, maka mudahlah bagi kita untuk mengikuti dan menjalankan segala urusan dengan teratur. Sebagai contoh yang ayah hendak nyatakan pada adik adalah solat. Jika seseorang itu tidak mempunyai disiplin untuk menghadirkan diri ke surau untuk solat berjamaah, maka ia tidak akan sampai ke surau walaupun rumahnya berhampiran dengan surau tersebut. Dan jika ia mempunyai keyakinan dan disiplin dalam dirinya yang cukup tinggi untuk sampai ke surau, maka sebelum masuk waktu solat ia sudah berada di dalam surau. Ini salah satu bentuk disiplin yang patut adik ketahui, disiplin itu bermula dari akar umbi lagi, disiplin itu perlulah disulam dengan penuh keyakinan, walaupun ia bermula dengan pekara yang kecil, seperti meletakkan selipar adik di tempat yang disediakan dengan teratur dan tersusun. Ini adalah disiplin yang perlu adik terapkan dalam diri adik untuk memahirkan lagi perlakuan kita terhadap hukum-hukum yang telah ditetapkan. Jika disiplin yang kecil ini, adik tidak dapat melakukan dengan sempurna, bagaimana adik hendak mendisiplinkan diri adik dengan pekara-pekara yang wajib. Bagaimana adik hendak mendisiplinkan diri adik untuk bangun bersolat sunat di tengah malam, jika disiplin diri adik tidak di mulakan sejak dari kecil lagi. Ini salah satu bentuk jati diri untuk adik bagi mengenal akan maksud disiplin.”

Ayah saya menerangkan dengan penuh minat, saya teruja dengan jawapan yang telah dinyatakan oleh ayah saya itu. Saya mula faham dengan apa yang telah ayah saya maksudkan itu.

Lalu saya berkata kepada ayah dan ibu saya;

“Ayah, ibu, adik minta maaf, adik faham apa yang ayah cakapkan tu.”

Dialog ringkas ini sudah menjangkaui lebih 20 tahun yang lalu, tetapi ia masih segar lagi dalam ingatan saya, walaupun ia sesuatu pekara yang kecil, tetapi kesan dalam diri saya cukup mendalam, lebih lebih lagi ketika saya pergi ke masjid dan surau untuk solat berjamaah. Saya akan meletakkan selipar saya di tempat yang betul dengan tersusun. Disiplin inilah yang saya bawa hingga ke saat ini, dan disiplin ini juga mengajar saya menjalankan suruhan-Nya dengan teratur. Tidak hairanlah kita ketika ini, jika anak-anak yang di usia muda dan belum akil baligh telah diajar berpuasa, bersolat dan membaca Al-quran. Ia adalah disiplin dalam dirinya untuk mengenal Allah s.w.t. Disiplin di usia muda inilah yang perlu kita terapkan dalam keluarga kita. Bukan menjamu mereka dengan hiburan yang melampaui batas dan tiada penghujungnya. Lihat sahaja rancangan untuk kanak-kanak di media elektronik kita sekarang, budaya syirik, khurafat, hiburan, dan sebagainya telah menular dengan tegarnya. Lebih malangnya lagi ia disokong oleh ibu dan bapa mereka sendiri. Tanpa mereka sedari, sedikit sebanyak ia membolehkan negara kita bergelumang dengan pekara-pekara kemaksiatan di masa-masa yang akan datang.

Oleh yang demikian, perubahan Hijrah itu memerlukan pengertian yang cukup mendalam. Hijrah dari satu bentuk keburukan kepada kemuliaan. Ia memerlukan disiplin diri yang tinggi untuk digapai erti maksud sebenar Hijrah tersebut. Bukan sekadar dengan dendangan lagu-lagu berkenaan Ma’al Hijrah dan hari cuti umum yang mengembirakan, tetapi diri masih ditakuk lama. Maka dengan itu, bersempena dengan Ma’al Hijrah ini, lahirkanlah hati-hati kita untuk mendekatkan diri kita dengan Allah s.w.t. Jika dahulunya solat-solat sunat itu satu keberatan bagi kita, maka kini bermulalah era baru dalam diri kita untuk melakukannya. Perlu diingati juga umur-umur kita sekarang ini dan di ikuti pula kita berada di akhir zaman untuk menuju ke alam abadi iaitu akhirat, maka lakukanlah solat-solat sunat untuk memantapkan lagi amalan-amalan kita terhadap Allah s.w.t. Bukan sekadar di permulaan tahun bersemangat tetapi longlai ketika di pertengahan dan penghujungnya. Oleh itu, hijrah-hijrahkanlah minda pemikiran kita agar dapat melahirkan umat yang betul-betul zuhud terhadap Allah s.w.t. InsyaAllah.

4 comments:

  1. moga2 kitasemua komited kearah berubah kepada yg lebih baik dari semalam, semakin hari, semakin mantap iman kita...

    ReplyDelete
  2. ASSALAM ALAIKUM


    SALAM ZIARAH.

    ReplyDelete
  3. Salam, buat saudara ilusi_realiti, memang benar apa yang saudara katakan itu, perubahan pemikiran kembali kepada-Nya secara menyeluruh adalah muktamat bagi menjamin keredhaan dunia dan akhirat, terima kasih kerana sudi mengunjungi di sini, semoga saudara dirahmati dan dikasihi-Nya InsyaAllah.

    *Tidak lupa pula, jemput untuk menghadiri kuliah ilmu pada 22/12/2009 (maghrib), bertempat di surau Ar-Rahimah Fasa 1, Puncak Alam, penceramah, Mantan bekas mubaligh kristian, Ustaz Farhan Al-Hafiz. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  4. Waalaikumsalam saudara raja Marzuqi, terima kasih kerana melawati blog saya, semoga saudari dilimpahi rahmat dan hidayah serta dikasihi-Nya. InsyaAllah.

    ReplyDelete

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails