Wednesday 16 December 2009

Kiblat Para Malaikat.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi, Salam dan Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w , Ahli keluarga Baginda dan Sahabat-sahabatnya.



Setelah kita mendalami tentang penghulu para malaikat di posting saya yang lalu, maka saya akan mengajak diri saya dan kamu di luar sana untuk memahami lagi dengan lebih mendalam tentang apa yang dikatakan dengan “Beriman Kepada Malaikat.” Sejurus dengan itu juga, pemahaman tentang wujudnya makhluk ciptaan Allah s.w.t selain dari manusia itu mestilah disematkan dalam diri dan hati kita, kerana Allah Maha Penyayang dan Maha Pengasih terhadap sekelian makhluk ciptaan-Nya. Mempercayai wujudnya malaikat bererti, kita mempercayai wujudnya yang menciptakan malaikat, iaitu Allah s.w.t.


Di sini juga saya ingin mengajak kamu yang sedang membaca posting saya ini agar bersama-sama mentauhidkan Allah s.w.t dengan sebenar-sebenarnya. Sebagaimana yang telah kita ketahui umum, bahawa Islam itu didirikan dengan tiang dan batu asas yang kukuh. Kukuhnya tiang tersebut, bererti kukuhnya manusia menjaga suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Salah satunya tiang batu asas Islam tersebut adalah ‘Solat’. Solat itu tiang dan kunci dalam Islam. Tanpa solat bererti runtuhlah segala monumen-monumen asas Islam seseorang itu. Maka dengan itu peliharalah solat, kerana solat itu adalah ikatan terakhir bagi seorang Muslim. Jika terlerai ikatan tersebut (meninggalkan solat), bermakna terlerailah ikatan manusia itu terhadap Allah s.w.t. Semakin kerap meninggalkan solat bermakna semakin jauhlah kita dari rahmat-Nya dan semakin hampirlah kita dengan azab seksaan-Nya. Sebagaimana yang telah kita ketahui bahawa jika manusia itu bersolat, ia mestilah mengadapkan dirinya ke arah kiblat. Kiblat kita adalah terletak di Mekah iaitu Kaabah. Apabila berbicara tentang kiblat, teringat bahawa saya pernah ditanya oleh rakan sekerja saya yang beragama Hindu, ketika itu saya bekerja sebagai ‘Monitori’, untuk projek kampus utama di Universiti Teknikal Melaka –Utem. Kawan saya ini amat-amat berminat untuk mendalami Islam, tetapi atas desakkan keturunan dan keluarga beliau serta kurangnya ilmu dalam Syahadah Islam, maka usaha beliau terbantut seketika. Saya mula ketahui akan ketekunan beliau ketika saya dan rakan-rakan sekerja sedang mengambil air wudhuk untuk bersolat, ketika itu beliau sering memerhatikan saya serta kawan-kawan saya ketika berwudhuk. Kita tinggalkan cerita tentang kawan saya ini dan berbalik pula pada persoalan yang telah diajukan oleh kawan saya yang beragama Hindu itu kepada saya. Di mana soalannya berbunyi begini :


“Kenapa Umat Islam menyembah sesuatu benda ketika bersembahyang?. Sedangkan dalam Islam juga mengharamkan menyembah selain dari Allah”


Soalan yang berupa Aqidah umat Islam ini, saya jawab dengan mengemukakan bukti yang kukuh kepadanya. Sebelum itu saya berpesan kepada kamu di luar sana agar berjihad mempertahankan Islam jika persoalan-persoalan yang melibatkan Islam ini di kemukakan oleh mereka-mereka yang ingin mengetahuinya dengan lebih mendalam tentang Islam. Orang-orang kafir yang tidak mengenal akan Islam dengan lebih terperinci, maka wajiblah kita memberikan keterangan mengenai Islam mengikut yang telah Rasulullah s.a.w ajarkan kepada kita. Jangan mengambil sikap terlalu berang dan mengikut nafsu ketika pertanyaan-pertanyaan tersebut diajukan kepada kita. Di sinilah silap masyarakat Islam kita, di mana sikap alpa dalam memberi keterangan kepada mereka tanpa maklumat yang tepat dan berkesan membuatkan mereka pandang serong terhadap Islam, malah menganggap bahawa Islam itu sebenarnya agama untuk bangsa Melayu sahaja. Perlu diingat juga, bahawa ada sesetengah masyarakat bukan Islam amat tertarik dengan Islam, tetapi belum menemui lagi jawapan yang konkrit dalam setiap pencarian persoalan-persoalan yang berlegar-legar dalam hatinya. Berbanding pula dengan soalan-soalan yang bersifat ‘biadap’ yang telah dikemukakan oleh orang-orang kafir atau sesetengah masyarakat Islam kita yang saya anggap ia sebagai satu penghinaan terhadap Islam, maka ketika itu wajiblah kita bangkit dan bangun menentangnya walaupun terpaksa meniarap dan merangkak sekalipun. Orang yang mempersenda-sendakan Islam dengan pertanyaan yang kurang sopan, maka wajiblah kita membalasnya dengan jawapan yang kurang sopan bagi mengajarnya agar menghormati agama Islam yang suci ini. Ini wajib kita pertahankan dengan apa cara sekalipun.Berbalik kita kepada soalan yang telah kawan saya yang beragama Hindu tadi nyatakan kepada saya, maka ini adalah jawapan saya untuknya:


“Islam itu terlalu tinggi, Islam itu suci, mana mungkin Islam mengajar agar penganutnya menyembah sesuatu benda. Umat Islam hanya menyembah Allah s.w.t. Apa yang kamu (kawan saya) lihat itu sebenarnya adalah umat Islam bersembahyang berkiblatkan Kaabah yang terdapat di Mekah. Kaabah itu merupakan asas arah kiblat bagi umat Islam bersembahyang dan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.”


Kawan saya mulai terdiam seketika, lalu saya menjelaskannya lagi dengan keterangan perumpamaan agar dapat ia memahami apa yang saya jelaskan ini.


“Sebagai contoh, jika kamu (kawan saya) pergi ke hutan untuk mengkaji ilmu flora dan fauna. Apakah alatan yang penting untuk kamu (kawan saya) bawa ketika memasuki hutan?.”


Lalu dia (kawan saya) menjawab;


“Mestilah Kompas, Kompas itukan rujukan arah kita ketika dalam hutan nanti, dengan kompas dapat kita mencari jalan keluar jika berlaku kesulitan dalam hutan kelak”


Jawapan itu terkeluar dari mulut rakan saya yang menampakkan susunan giginya yang tidak rata. Lalu saya menjawab;


“Ya betul, kompas itu penunjuk arah kepada kita ketika berjalan di dalam hutan, tetapi jika kompas itu rosak atau pecah, bolehkah kita mencari arah dan petunjuk untuk keluar dari hutan tersebut?”


Kelihatan muka kawan saya tadi yang kelihatan tersenyum lalu berubah menjadi kerut di raut dahinya. Lantas saya menjawab;


“Tentu agak sukarkan, lebih-lebih lagi bila tibanya waktu malam dan keadaan gelap sekeliling kita.”


Lantaran dengan itu kawan saya bertanya kepada saya;


“Apa kaitan Kompas dengan Kiblat?.”


“Saya menjawap Kompas dan kiblat adalah satu pekara yang berbeza untuk ditafsirkan, Kompas merupakan alat untuk mencari arah tuju bagi tujuan pencarian sesuatu tempat, ia akan ditinggalkan oleh manusia jika ia telah rosak atau pecah dan tidak boleh digunakan lagi, tetapi kiblat adalah suatu arah bagi umat Islam bersembahyang dan mendekatkan diri dengan Tuhan iaitu Allah s.w.t. Kaabah yang terdapat di Mekah itu merupakan kiblat bagi umat Islam di muka bumi ini, jika kaabah tersebut dimusnahkan atau dihancurkan oleh manusia sekalipun, kami (umat Islam) akan tetap bersembahyang dan beribadat mengadap ke arahnya. Kiblat itu sebenarnya menunjukkan kepada kami (umat Islam) agar bersembahyang menuju ke satu arah sahaja, tidak ada umat Islam yang berada di bumi ini memalingkan tubuhnya jauh dari arah berpaksikan Kaabah. Ini bererti Islam mengajar agar umat Islam itu bersatu hati dan bersepakat ketika bersembahyang dengan arah yang sama, walaupun ada perbezaan waktu.”


Raut wajah kawan saya mula meminati tentang apa yang saya terangkan kepadanya tadi. Saya lanjutkan lagi keterangan saya terhadap kawan saya itu;


“Jelaslah apa yang saya terangkan ini kepada kamu (kawan saya) bahawa Islam itu tidak mengajar malah menyembah sesuatu dari apa yang telah kamu katakan tadi, kaabah itu merupakan Kiblat bagi umat Islam, Ia bukan untuk disembah atau diagungkan, ia sekadar penunjuk arah bagi umat Islam mendekatkan diri dengan Allah s.w.t. Cuba kamu lihat kuil kamu yang berada di Batu Caves dengan kuil-kuil yang terdapat di Malaysia dan seluruh dunia ini, adakah ia menunjukkan arah yang sama?, tentu tidakkan, bukankah agama kamu mengajar agar bersatu semasa bersembahyang dan ketika kamu menyembah dewa-dewa kamu?.”


Kawan saya hanya menganggukkan kepalanya sahaja. Lantas saya lanjutkan lagi keterangan saya terhadapnya dengan berhati-hati;


“Jika kamu belajar Ilmu Geografi, kamu akan dapati bahawa kaabah tersebut merupakan titik pusat bagi muka bumi kita ini. Tetapi ia telah dinafikan oleh sarjana-sarjana barat yang atheis terhadap hukum Tuhan. Bagi kami (umat Islam) percaya dan yakin bahawa kiblat kami itu merupakan anugerah dari Allah s.w.t dengan tujuan agar kami umat Islam bersatu dalam semua aspek dan tujuan.”


Kawan saya hanya mendiamkan diri, dari raut wajahnya kelihatan seolah-olah ingin mencungkil lagi mengenai Islam.


Diskusi ini sudah menjangkaui lebih dari 5 tahun yang lalu, tetapi masih segar dalam ingatan saya sehingga ke hari ini. Walaupun ketika itu saya terlalu sibuk dengan aktiviti-aktiviti kerjaya saya, namun saya berasa puas kerana dapat memperjuangkan Islam walaupun hanya sedikit yang telah saya terangkan kepada mereka. Di samping itu juga segala Suruhan dan arahan-Nya saya jaga dengan sempurna walaupun sesibukmana saya ketika itu.


Dengan apa yang telah kita perbincangkan ini, sedikit sebanyak dapatlah kita mengetahui tentang hakikat kiblat bagi umat Islam itu, tetapi perbincangan kita bukanlah berkisarkan kiblat tersebut, tetapi lebih kepada kiblat bagi para malaikat yang telah saya forumkan di awal perenggan saya tadi. Malaikat memang mempunyai kaabahnya sendiri yang terletak di langit yang ke tujuh. Kaabah untuk malaikat itu dipanggil ‘Baitul Makmur’ dan terletak bertentangan dengan kaabah yang berada di bumi ini. Oleh yang demikian Baitul Makmur itu berada di atas Kaabah yang ada di bumi, seandainya Kaabah malaikat itu jatuh, maka ia akan menghempap kaabah yang ada di Mekah itu. Selain Baitul makmur yang berada di langit yang ke tujuh, setiap langit yang lain juga ada rumah ibadah tempat penghuninya beribadah kepada Allah s.w.t


Firman Allah s.w.t :

“Dan demi “Al-Baitul Makmur” (Surah At-Tur – Ayat 4).


Rasulullah s.a.w telah menyebut bahawa dalam kisah perjalanan Mi’rajnya, Baginda s.a.w telah menyebutkan bahawa Beliau telah dibawa melalui Baitul Makmur di langit yang ketujuh. Baginda bersabda :

“Kemudian saya (Rasulullah s.a.w) dibawa naik ke Baitul Makmur, di situ terdapat 70,000 malaikat masuk ke dalamnya setiap hari dan tidak pernah kembali lagi dari situ sehingga sampai kepada yang terakhir.” (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim R.A).


Maka dengan itu jelaslah kepada kita, bahawa malaikat itu juga mempunyai kiblatnya sendiri untuk mentauhidkan Allah s.w.t seperti makhluk-makhluk Allah yang lain seperti juga manusia. Ia juga menjelaskan kepada kita bahawa, begitu banyaknya para malaikat berbanding dengan makhluk selain darinya. Cuba kamu bayangkan jika sehari 70,000 malaikat memasuki Baitul Makmur dan tidak akan kembali semula selepas itu dan digantikan dengan malaikat yang lainnya pula, maka berapa banyakkah jumlahnya sehingga ke hari ini?. Fikirkan!. Saya tertarik dengan sebuah buku yang telah ditulis oleh Ustaz Ismail kamus, di mana beliau telah menerangkan kuantiti makhluk ciptaan Allah s.w.t di alam ini dengan perangkaan peratus yang saya anggapkannya agak tepat jika mengikut perangkaan jumlah ilmu pengetahuan manusia dekad ini. Ini sebenarnya sebuah gambaran yang perlu kita ketahui umum untuk mendekatkan lagi diri kita terhadap Allah s.w.t. Dalam buku tersebut beliau membahagikan jumlah manusia hanyalah 1%, jumlah Iblis, syaitan dan Jin 9% dan jumlah malaikat meliputi sehingga 90% di alam semesta ini. Ini merupakan satu bentuk pengetahuan umum bagi kita, bahawa beriman kepada malaikat itu merupakan rukun Iman yang perlu kita ketahui dan teraskan dalam diri dan hati-hati kita, agar kita tidak terpesong jauh dari syariat-Nya. InsyaAllah saya akan mendalami lagi keterangan saya mengenai malaikat ini diposting saya yang akan datang mengikut ketentuan dan keizinan dari-Nya. WaAllahua’alam.



No comments:

Post a Comment

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails