Monday 14 December 2009

Penghulu Para Malaikat.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengasih. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi, Salam dan Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w , Ahli keluarga Baginda dan Sahabat-sahabatnya. Aku bersaksi tiada Tuhan yang wajib disembah kecuali-Nya dan Muhammad s.a.w itu Hamba dan Pesuruh-Nya. Segala Puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam .

Setelah kita mengetahui tentang penciptaan malaikat di awal posting saya yang lalu, maka dengan itu saya lanjutkan lagi berkenaan dengannya tentang penghulu-penghulu malaikat yang wajib kita ketahui umum. Berkenaan dengan itu juga, malaikat seperti mana yang telah kita perbincangkan sebelum ini merupakan makhluk ciptaan Allah s.w.t seperti juga dengan manusia dan makhluk-makhluk yang lain meliputi seluruh alam semesta ini. Beriman kepada malaikat bererti membesarkan kebesaran Allah s.w.t dengan sepenuh yakin terhadap-Nya tanpa ada syak dan wasangka. Sepertimana yang kita ketahui, bahawa penghulu-penghulu malaikat itu mempunyai empat iaitu :


  1. Malaikat Jibril.
  2. Malaikat Mikail.
  3. Malaikat Israfil.
  4. Malaikat Maut.


Malaikat Jibril, Mikail dan Israfil nama-namanya telah disebut dalam Al-Quranul Karim dan Hadith Rasulullah s.a.w yang shahih.


Firman Allah s.w.t :

“Sesiapa memusuhi Allah (dengan mengingkari segala petunjuk dan perintahNya) dan memusuhi Malaikat-malaikatNya dan Rasul-rasulNya, khasnya malaikat Jibril dan Mikail, (maka ia akan diseksa oleh Allah) kerana sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang-orang kafir.” (Surah Al-Baqarah – Ayat 98).


Saya rujuk dalam Hadith Shahih Imam Muslim R.A yang telah diriwayatkan oleh Aisyah R.A berkata bahawa apabila Rasulullah s.a.w mengerjakan solat malam, Baginda s.a.w membaca doa iftitah di dalam solatnya sebagai berbunyi berikut :


“Ya Allah, Tuhan malaikat Jibril, Mikail dan Israfil; Maha Pencipta langit dan bumi, Maha Mengetahui yang ghaib dan nyata. Engkaulah hakim di antara hamba-hambamu tentang pekara yang mereka perselisihkan, bimbinglah aku jalan keluar yang benar daripada perselisihan mereka. Sesungguhnya Engkau maha Pemberi petunjuk kepada jalan yang lurus, bagi siapa saja yang Engkau kehendaki.”(Hadith Riwayat Muslim R.A).


Maka dengan itu jelaslah kepada kita bahawa di antara ayat Al-Quran dan Hadith Rasulullah s.a.w yang memuatkan nama-nama Jibril, Mikail dan Israfil. Manakala sedangkan malaikat Maut, namanya tidak dijumpai dengan jelas di dalam Al-Quran dan tidak juga di dalam Hadith Rasulullah s.a.w yang shahih. Hanya di dalam beberapa athar ada menyebutkan nama malaikat Maut iaitu sebagai Izrail. WaAllahua’lam.


Allah s.w.t menyifatkan malaikat Jibril sebagai suatu pekara yang besar sebagaimana firman-Nya bermaksud :


“Wahyu itu (disampaikan dan) diajarkan kepadanya oleh (malaikat jibril) yang amat kuat gagah, Lagi yang mempunyai kebijaksanaan; kemudian ia memperlihatkan dirinya (kepada Nabi Muhammad) dengan rupanya asal,” (Surah An-Najm – Ayat 5-6).

Mungkin kamu di luar sana tertanya-tanya tentang apakah itu ‘Syaididul Quwa’?. Yang dimaksudkan dengan ‘Syaididul Quwa’ adalah malaikat Jibril. Dialah malaikat yang mempunyai kekuatan yang luar biasa. Para Ulama’ bersepakat menyatakan bahawa betapa besarnya kekuatan yang dimiliki oleh Jibril, sehinggakan dia mampu mengangkat 7 bandar kaum Nabi Luth a.s yang didiami oleh pemghuninya sejumlah lebih kurang 400,000 umat, haiwan, bangunan-bangunan dan semua benda yang ada di dalam Bandar tersebut. Malaikat Jibril juga mengangkat kesemuanya itu hanya dengan mengunakan hujung sayapnya sahaja hingga sampai ruang angkasa di permukaan langit, sehinggalah para malaikat di langit mendengar akan lolongan dan pekikan binatang. Kemudian dia membalikkan bandar itu sehinggalah bahagian atasnya terlungkup ke bawah. Cuba kamu semua bayangkan betapa kuatnya tenaga malaikat Jibril itu, jika hendak dibandingkan dengan diri kita yang sekerdil ini. Kalaulah ada manusia yang takabur, dengan menganggap dirinya gagah dan perkasa, maka bolehkah ia mengangkat jumlah berat yang dipikul oleh malaikat Jibril?. Tentu mustahil bukan. Fikirkan!.


Firman Allah s.w.t :

“Sebenarnya Al-Quran itu, sungguh-sungguh Kalamullah (yang disampaikan oleh Jibril) Utusan yang mulia, Yang kuat gagah, lagi berkedudukan tinggi di sisi Allah yang mempunyai Arasy, Yang ditaati di sana (dalam kalangan malaikat), lagi dipercayai.” (Surah At-Takwir – Ayat 19-21).


Daripada firman Allah s.w.t tersebut, maka dapatlah kita mentafsirkan 4 pekara untuk kita ketahui umum tentang sifat-sifat malaikat Jibril di antaranya adalah :


  1. Bentuk kejadian Jibril adalah sangat cantik dan unik.
  2. Malaikat Jibril mempunyai tenaga dan kekuatan yang sangat tinggi dan luar biasa.
  3. Malaikat Jibril mempunyai tempat dan kedudukan yang tinggi di sisi Allah s.w.t Pemilik Arasy yang mulia.
  4. Malaikat Jibril ditaati di alam malaikat, sangat amanah, oleh kerana itu Jibril bertugas sebagai duta antara Allah s.w.t dengan Rasul-Nya yang diberi wahyu oleh-Nya.


Oleh yang demikian, persoalan ini serba sedikit telah terjawab apabila fahaman Syiah menyatakan bahawa malaikat Jibril telah tersalah ketika memberikan Wahyu Allah s.w.t kepada Nabi s.a.w. Mana mungkin Malaikat yang jujur dan amanah memesongkan wahyu Allah itu terhadap orang lain selain dari Nabi s.a.w. Pekara ini telah jelas disangkal oleh Islam, bahawa menyatakan wahyu itu sebenarnya diturunkan oleh malaikat Jibril daripada Allah s.w.t adalah khas untuk Rasulullah s.a.w, iaitu Nabi yang terakhir dan Nabi penghulu sekelian Nabi Allah s.w.t.


Saya tertarik dengan sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : Jibril sentiasa mengharap-harapkan hendak menjadi manusia adalah kerana 7 pekara iaitu :


  1. Bersolat 5 waktu secara berjamaah.
  2. Mendampingi bersama-sama dengan para Ulama’
  3. Menziarahi orang yang sedang sakit.
  4. Menghantar jenazah ke tempat pengkebumian.
  5. Memberi makanan dan minuman kepada orang yang memerlukan.
  6. Mendamaikan di antara ke dua pihak yang sedang perselisihan.
  7. Memuliakan jiran dan anak-anak yatim.


Maka dengan itu telah jelas untuk kita ketahui, bahawa kita diciptakan dengan makhluk Allah s.w.t yang lain adalah dengan satu tujuan yang sama iaitu pengabdian terhadap Maha Pencipta dengan sebenar-benarnya. Pernahkah kita terfikir, bahawa alam semesta ini termasuklah, haiwan dan tumbuh-tumbuhan akan bertasbih kepada Allah s.w.t tanpa tertinggal sesaat sekalipun. Ia tetap akan memuji Allah s.w.t dengan penuh rasa kasih dan sayangnya terhadap Maha Pencipta. Tetapi manusia yang telah di anugerahkan akal dan Ilmu oleh Allah s.w.t masih alpa dengan hakikat sebagai khalifah-Nya. Pekara inilah yang sering membuaikan diri kita, ditepuk, dimanja dan dilagukan dengan irama keduniaan yang tiada penghujungnya. Oleh yang demikian perbetulkanlah Iman dan Takwa kita daripada keciciran kepada kezuhudan bagi menjadikan kita insan-insan yang benar-benar beriman terhadap Allah s.w.t. InsyaAllah.


No comments:

Post a Comment

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails