Wednesday 8 September 2010

Salam Syawal 1431H.





BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera, Salam Ramadhan dan Salam Perjuangan. Di kesempatan dengan ini saya memohon keampunan kepada Allah SWT, para Alim Ulama’, pihak cendiakawan Islam dan pihak-pihak ahli Agama, di atas segala kekhilafan dalam saya mengatur serta menterjemahkan Hadith-hadith Nabi SAW serta huraian maksud Al-quran Nur Kareem serta pembahagian maksud lain yang boleh mengelirukan serta terdapatnya kesalahan maksud sebenar sehinggakan saya lupa dan alpa terhadap pencerahan tersebut. Semoga apa yang lahir itu terdapat kebaikan yang datangnya dari Allah SWT serta terdapat juga kesalahan yang terang-terang datangnya dari hamba-Nya yang dhaif dan fakir iaitu saya.






Lantaran dengan itu juga, saya memohon kemaafan yang tulus ikhlas dari saya kepada kedua orang tua saya, seluruh keluarga saya, guru-guru saya, rakan-rakan seperjuangan saya (di Malaysia mahupun di luar Negara) yang berada di luar sana di atas segala kekhilafan dan kesalahan diri saya sepanjang perhubungan silaturrohim ini samaada sengaja atau yang tidak disengajakan. Semoga di bulan Ramadhan yang mulia ini serta menantikan ketibaan bulan syawal yang bakal menjelma tidak lama lagi, akan menjadikan diri kita lebih dekat dan ikhlas kepada Allah SWT.




Saya tertarik dengan satu Hadith yang berbunyi :


Dari Jubair bin Nufair r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda :

“Apabila para Sahabat Rasulullah SAW bertemu sesama mereka pada hari raya, mereka saling mengucapkan : “Moga-moga Allah menerima amalan kami dan amalan kalian semua.” (Ta’kobbalaallahu Minnaa Waaminkum). (Ibn Hajar – Fath Al-Bari, Jilid 2, Halaman 517).






Semoga dengan ucapan ini diwaktu tibanya syawal nanti akan memberi impak dan kesan yang berguna untuk kita semua agar senantiasa mengingati Allah SWT dengan seikhlas-ikhlasnya. Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!



2 comments:

  1. Assalammualaikum...salam lebaran untuk awk, moge terus berjuang dan sentiase istiqamah dlm menegakkan dan menyampaikan ajaran Islam...mohon maaf di atas segala kekhilafan, ape yg baik itu datang dari ALLAH SWT dan yg buruk itu dari diri sy sendiri...

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam Bunga.

    Insya'Allah.

    ReplyDelete

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails