“Tafsir Al-Quran Dengan Pendapat Tabi’in”
BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.”
Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Salam Sejahtera, Salam Ukhuwah dan Salam Perjuangan buat semua yang hadir di sini. Semoga anda semua berada di dalam rahmat Allah SWT serta di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Amin.
Pentafsiran Al-quran melalui para Tabi’in r.h juga sangat penting kerana mereka adalah generasi yang hidup selepas kewafatan Rasulullah SAW serta sempat menemui para Sahabat r.a. Mereka (Tabi’in) mengambil pentafsiran itu daripada para sahabat Nabi SAW. Sedangkan, para Sahabat r.a mengambilnya dari Nabi SAW. Mustahil generasi mereka melakukan pembohongan dan pemalsuan kerana kebenaran selepas kewafatan Baginda SAW. Merekalah generasi yang bersungguh-sungguh mempelajari daripada para sahabat yang masih hidup di zaman mereka dan mengarang kitab-kitab tafsir agung untuk disebarkan kepada generasi terkemudian.
Saudara-saudari yang dimuliakan dan dikasihi Allah SWT.
Sebagai contoh yang hendak saya bawakan di sini untuk perkongsian bersama adalah seperti apa yang telah ditegaskan oleh Imam Bukhari r.h di dalam Kitab ‘Al-Tauhid’, Jilid 8, muka
Firman Allah SWT :
“Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.” (Surah Al-Baqarah – Ayat 29).
Munurut Abu ‘Aliah :
“Apa yang dimaksudkan dengan ‘menuju ke langit’ ialah kedudukan yang lebih tinggi merentasi langit.”
Imam Mujahid r.h pula berkata :
“Kalimah ‘Istiwa’ bermaksud kedudukan lebih tinggi di atas ‘Arasy merentasi langit.’
Manakala Imam Al-Tobari r.h pula mentafsirkan dan berkata :
“Istiwa” bermakna paling tinggi selepas menyatakan beberapa pendangan ulama’ terkemudian mengenai pekara itu. Oleh itu, pendapat paling tepat mengenai Firman Allah SWT :
“kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit” (Surah Al-Baqarah – Ayat 29).
Imam Al-Tobari r.h menukilkan riwayat itu dari para Rabi’ yang telah meriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a maksud kalimah (“kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit” (Surah Al-Baqarah – Ayat 29). Anas bin Malik r.a berkata : Ia bermaksud Allah meninggikan kedudukan-Nya merentasi langit. WaAllahua’lam.
Oleh yang demikian, pembahagian pentafsiran Al-quran mengikut kaedah pendapat para Tabi’in r.h juga memberi penjelasan dan makna yang tepat serta mengikut kehendak Rasulullah SAW. Baginda menyarankan kepada Para Sahabat agar menulis kembali serta menghafazkannya setiap wahyu yang telah diturunkan Allah SWT kepada Baginda SAW melalui malaikat Jibril a.s dan kemudiannya menjadikan wahyu tersebut sebagai pedoman yang ibrah kepada umat manusia dan generasi yang akan datang. Maka selepas itu, munculnya para Tabi’in yang soleh dan taat kepada Allah SWT menukilkannya kembali mengunakan bahan-bahan yang kekal berlandaskan sumber-sumber yang sahih dari para Sahabat r.a untuk dibawakan pula kepada generasinya yang akan datang sehinggalah saat kini kita semua telah dapat mengecapinya.
Saudara-saudari yang dimuliakan Allah SWT.
Inilah hakikatnya perjuangan para Tabi’in terhadap sumbangannya kepada Islam sehingga ke hari ini. Kitab-kitab hasil nukilan mereka itu amat agung untuk kita semua pelajari dan miliki. Mereka (Tabi’in) bukan sahaja mengalami kesukaran untuk menukilkan kitab-kitab mereka, tetapi mereka juga adakalanya telah diseksa, dibunuh dan dibuang negeri oleh musuh-musuh Islam yang bencikan cara mereka menyebarkan syiar Islam. Laluan mereka ketika itu amat sukar, disusuli pula dengan propaganda pihak Yahudi, Nasrani dan Majusi yang berkomplot untuk menjatuhkan semua empayar-empayar Islam pada ketika itu. Kesukaran itu juga dipanjangkan apabila mereka-mereka (Tabi’in) seringkali difitnah oleh musuh-musuh Islam yang hadir dari segenap penjuru. Inilah ujian getir yang telah mereka alami sepanjang hidup mereka. Maka sebagai umat Muhammad SAW yang hadir terkemudian seperti kita, hendaklah kita mencontohi mereka (tabi’in) dalam usaha-usaha keras mereka bagi memastikan segala Wahyu dan Ajaran SAW itu sampai ke diri kita dan generasi kita yang akan datang.
Sebagai contoh yang hendak saya kongsikan di sini adalah berkenaan dengan perjalanan hidup Imam Al-Qurthubi r.h. Beliau merupakan seorang yang berbangsa Sepanyol (andalus). Beliau juga merupakan rujukan kepada semua ulama’-ulama’ solehfusoleh pada ketika itu. Apabila tercetusnya peperangan dan penindasan dari pihak Nasrani (kristian) ketika mereka hendak merampas kembali bumi Andalus dari pihak kerajaan Islam iaitu pada tahun 1036 M sehingga 1492 M. Pelbagai peristiwa kejam telah dilakukan oleh pihak kristian terhadap penduduk Islam Andalus.
Tafsir al-Quran dengan para sahabat ada?
ReplyDelete