Monday 26 July 2010

Tafsir Al-Quran Dengan Pendapat Tabi'in.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.










“Tafsir Al-Quran Dengan Pendapat Tabi’in”











BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.”



Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Salam Sejahtera, Salam Ukhuwah dan Salam Perjuangan buat semua yang hadir di sini. Semoga anda semua berada di dalam rahmat Allah SWT serta di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Amin.





Pentafsiran Al-quran melalui para Tabi’in r.h juga sangat penting kerana mereka adalah generasi yang hidup selepas kewafatan Rasulullah SAW serta sempat menemui para Sahabat r.a. Mereka (Tabi’in) mengambil pentafsiran itu daripada para sahabat Nabi SAW. Sedangkan, para Sahabat r.a mengambilnya dari Nabi SAW. Mustahil generasi mereka melakukan pembohongan dan pemalsuan kerana kebenaran selepas kewafatan Baginda SAW. Merekalah generasi yang bersungguh-sungguh mempelajari daripada para sahabat yang masih hidup di zaman mereka dan mengarang kitab-kitab tafsir agung untuk disebarkan kepada generasi terkemudian.



Saudara-saudari yang dimuliakan dan dikasihi Allah SWT.



Sebagai contoh yang hendak saya bawakan di sini untuk perkongsian bersama adalah seperti apa yang telah ditegaskan oleh Imam Bukhari r.h di dalam Kitab ‘Al-Tauhid’, Jilid 8, muka surat 175. Kitab ini baik untuk kita semua miliki dan membacanya. Isikandungannya pula amat ‘complete’ , dari segi olahan dan tafsirnya berkenaan dengan ayat-ayat Al-quran.



Firman Allah SWT :


Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.” (Surah Al-Baqarah – Ayat 29).



Munurut Abu ‘Aliah :


“Apa yang dimaksudkan dengan ‘menuju ke langit’ ialah kedudukan yang lebih tinggi merentasi langit.”



Imam Mujahid r.h pula berkata :


“Kalimah ‘Istiwa’ bermaksud kedudukan lebih tinggi di atas ‘Arasy merentasi langit.’



Manakala Imam Al-Tobari r.h pula mentafsirkan dan berkata :


“Istiwa” bermakna paling tinggi selepas menyatakan beberapa pendangan ulama’ terkemudian mengenai pekara itu. Oleh itu, pendapat paling tepat mengenai Firman Allah SWT :

“kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit” (Surah Al-Baqarah – Ayat 29). Ia bermaksud Allah SWT lebih tinggi dari ke tujuh-tujuh langit dan Dia SWT telah mentadbir dengan kekuatan-Nya dan mencipta tujuh lapisan langit.



Imam Al-Tobari r.h menukilkan riwayat itu dari para Rabi’ yang telah meriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a maksud kalimah (“kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit” (Surah Al-Baqarah – Ayat 29). Anas bin Malik r.a berkata : Ia bermaksud Allah meninggikan kedudukan-Nya merentasi langit. WaAllahua’lam.





Oleh yang demikian, pembahagian pentafsiran Al-quran mengikut kaedah pendapat para Tabi’in r.h juga memberi penjelasan dan makna yang tepat serta mengikut kehendak Rasulullah SAW. Baginda menyarankan kepada Para Sahabat agar menulis kembali serta menghafazkannya setiap wahyu yang telah diturunkan Allah SWT kepada Baginda SAW melalui malaikat Jibril a.s dan kemudiannya menjadikan wahyu tersebut sebagai pedoman yang ibrah kepada umat manusia dan generasi yang akan datang. Maka selepas itu, munculnya para Tabi’in yang soleh dan taat kepada Allah SWT menukilkannya kembali mengunakan bahan-bahan yang kekal berlandaskan sumber-sumber yang sahih dari para Sahabat r.a untuk dibawakan pula kepada generasinya yang akan datang sehinggalah saat kini kita semua telah dapat mengecapinya.



Saudara-saudari yang dimuliakan Allah SWT.



Inilah hakikatnya perjuangan para Tabi’in terhadap sumbangannya kepada Islam sehingga ke hari ini. Kitab-kitab hasil nukilan mereka itu amat agung untuk kita semua pelajari dan miliki. Mereka (Tabi’in) bukan sahaja mengalami kesukaran untuk menukilkan kitab-kitab mereka, tetapi mereka juga adakalanya telah diseksa, dibunuh dan dibuang negeri oleh musuh-musuh Islam yang bencikan cara mereka menyebarkan syiar Islam. Laluan mereka ketika itu amat sukar, disusuli pula dengan propaganda pihak Yahudi, Nasrani dan Majusi yang berkomplot untuk menjatuhkan semua empayar-empayar Islam pada ketika itu. Kesukaran itu juga dipanjangkan apabila mereka-mereka (Tabi’in) seringkali difitnah oleh musuh-musuh Islam yang hadir dari segenap penjuru. Inilah ujian getir yang telah mereka alami sepanjang hidup mereka. Maka sebagai umat Muhammad SAW yang hadir terkemudian seperti kita, hendaklah kita mencontohi mereka (tabi’in) dalam usaha-usaha keras mereka bagi memastikan segala Wahyu dan Ajaran SAW itu sampai ke diri kita dan generasi kita yang akan datang.





Sebagai contoh yang hendak saya kongsikan di sini adalah berkenaan dengan perjalanan hidup Imam Al-Qurthubi r.h. Beliau merupakan seorang yang berbangsa Sepanyol (andalus). Beliau juga merupakan rujukan kepada semua ulama’-ulama’ solehfusoleh pada ketika itu. Apabila tercetusnya peperangan dan penindasan dari pihak Nasrani (kristian) ketika mereka hendak merampas kembali bumi Andalus dari pihak kerajaan Islam iaitu pada tahun 1036 M sehingga 1492 M. Pelbagai peristiwa kejam telah dilakukan oleh pihak kristian terhadap penduduk Islam Andalus. Ada yang telah dibunuh, diseksa, dipenjara dan dibuang negeri pada ketika itu. Segala kitab-kitab yang berkaitan dengan Islam telah dibakar dan dimusnahkan oleh pihak kristian atas dasar prinsip mereka untuk membalas dendam terhadap umat Islam Andalus ketika itu. Maka Imam Al-Qurthubi r.h telah mengambil keputusan untuk berpindah ke Jazirah Arab untuk memulakan kehidupan yang baru. Tetapi dalam masa yang sama, beliau juga telah menyiapkan kitab-kitabnya yang mahsyur itu walaupun pada ketika itu tercetusnya situasi yang perit untuk beliau menghabiskan nukilan kitab-kitabnya. Inilah contoh yang patut kita semua ikuti, walaupun dalam keadaan susah dan memeritkan sekali, beliau tetap juga mencari dan menukilkan ilmu-ilmu Allah SWT atas dasar zuhud dan tawadhoknya terhadap agama Allah SWT. Janganlah kita melupakan jasa-jasa para Tabi’in ini yang telah banyak membantu kita dalam pencarian ilmu-ilmu Allah SWT. Sebaliknya ketika ini, kita masih lagi mengagung-agungkan sarjana-sarjana dari pihak kafir yang sedikit sebanyak menafikan hukum-hukum dan ketauhidan kepada Allah SWT. Pekara inilah yang ditakuti, lebih-lebih lagi generasi yang akan datang ini sering ‘disuapkan’ dengan keagungan idea-idea pihak kafir yang kebanyakkannya datang dari negara-negara bukan Islam. WaAllahua’lam.



1 comment:

  1. Tafsir al-Quran dengan para sahabat ada?

    ReplyDelete

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails