Thursday 18 March 2010

Fisabilillah - Khaibar.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.
Masjid Hj Ismail, Kuala Selangor.


BismillahirRahmanirRahim. Innal hamda lillahi, nahmaduhu wa nast'inuhu, man yahdihil lahu fala mudhilla lahu, waman yudhlil fala hadiya lahu. Wa asyhadu anla ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu waanna Muhammadan abduhu wa Rasulluhu. Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan Selamat Sejahtera.



Sebagaimana yang telah kita semua kongsikan sebelum ini dalam posting saya yang lalu iaitu “Fisabilillah – Ahzab”, di mana ketika itu pihak bangsa yahudi telah dihalau keluar dari kota Madinah oleh Nabi SAW atas dasar khianatnya mereka terhadap perjanjian perdamaian yang telah dimeterai oleh mereka suatu ketika dahulu. Perjanjian tersebut dinamakan “Perjanjian Hudaibiyah”. InsyaAllah selepas saya habiskan berkenaan dengan artikel ‘Fisabilillah’ ini, saya akan muatkan pula berkenaan dengan koordinasi ‘Perjanjian Hudaibiyah’ yang telah dimeterai oleh Baginda SAW dengan pihak musuh. Ayuh!, mari kita kembali pula kepada huraian berkenaan dengan ‘Fisabilillah – Khaibar’, yang akan saya huraikan ini nanti.



Namun segala pemberontakan dari luar dan dari dalam kota Madinah oleh pihak yahudi yang dibantu oleh kaum kafir quraisy Mekah telah dapat dipatahkan oleh Rasulullah SAW serta para Sahabat r.a dengan bantuan serta pertolongan dari Allah SWT. Kini, tersurat lebaran baru bagi umat Islam Madinah untuk menyebarkan Islam ke pelusuk dunia dengan mudah dan berkesan sekali. Namun yang demikian, segala rintangan untuk mencapai niat tersebut, hendaklah disusuli dengan kegigihan dan keteguhan Iman yang terpahat dalam diri mereka. Telah diriwayatkan, bahawa setelah kaum yahudi diusir dari kota Madinah, mereka bertekad untuk tinggal di sebuah tempat atau daerah yang dipanggil ‘Khaibar’, iaitu lebih kurang 200 mil di sebelah utara kota Madinah.





Di sini kaum yahudi tersebut merasakan diri mereka merdeka dan di tempat itu pula dipenuhi dengan benteng-benteng yang kukuh sehingga pada setiap kesempatan mereka dapat melakukan serangan hendap terhadap umat Islam. Mereka sering melakukan serangan terhadap umat Islam secara senyap-senyap kemudian bersembunyi di dalam kota Khaibar tersebut yang dikelilingi dengan batuan tembok yang teguh, bagi mengelakkan diri mereka diserang pula oleh pihak Muslimin. Ini satu tektik kotor yang telah dimainkan oleh pihak yahudi untuk membangkitkan kemarahan malahan itu juga sedikit sebanyak memungkinkan terjadinya peperangan lagi. Mereka saban hari, tidak putus-putus untuk menghancurkan Islam malah mengkucar-kacirkan pentadbiran Rasulullah SAW dan para Sahabat r.a yang ketika itu memerintah kota Madinah dengan adil dan berwibawa. Kaum yahudi tersebut telah melangari perjanjian yang telah mereka meterai bersama pihak Islam suatu ketika dahulu. Malahan apa yang mendukacitakan lagi apabila kaum ‘Gatafan’ telah bersetongkol dengan pihak yahudi kuffar untuk bersatu menghancur dan memusnahkan Islam serta pengikutnya. Pihak yahudi dan kaum ‘Gatafan’ telah bersepakat untuk bekerjasama bagi menyerang kota Madinah malah motif sebenar mereka itu adalah untuk membunuh Rasulullah SAW dan para Sahabat r.a serta menghancurkan Islam. Mereka terlalu beria-ia untuk menakluki kota Madinah serta menyebarkan fahaman sesat mereka. Saudara dan saudari sekelian, kalau kita lihat, begitu gigihnya pihak yahudi dan kaum kuffar untuk menghancurkan Islam pada zaman Nabi SAW, mereka akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menghancur serta memusnahkan Islam dari setiap sudut. Ini adalah petunjuk bagi kita untuk mengetahui bahawa propaganda fahaman yahudi sebenarnya dari masa ke semasa telah merebak ke dalam diri dan masyarakat kita, maka dengan itu fahamilah langkah-langkah mereka bagi menjamin diri kita terhindar dari propaganda yang sering dimainkan untuk memusnahkan umat Islam.



Apabila mendengar berita tentang rancangan untuk menyerang kota Madinah, Nabi SAW segera menyeru dan menyuruh para pengikutnya supaya bersiap sedia untuk menghadapi musuh pada bila-bila masa. Nabi SAW serta pengikutnya bersepakat untuk pergi menyerbu dan menyerang kubu musuh di Khaibar. Dan diriwayatkan juga, peperangan ini berlaku pada awal tahun ke 7 hijrah dan ia berakhir pada tahun tersebut juga.



Maka, setelah diperlengkapi dengan pelbagai peralatan yang sempurna, pihak Muslimin yang dipimpin oleh Nabi SAW telah berangkat ke kubu musuh iaitu di Khaibar. Seramai 1600 orang dengan 100 kavaleri kaum Muslimin berangkat menuju ke medan pertempuran dengan gagah beraninya. Mereka begitu optimis akan adanya pertolongan Allah SWT, sepertimana yang berlaku peperangan yang sudah. Mereka begitu bersemangat untuk terus berjuang, bagi menghapuskan saki baki pengkhianat dan pihak kuffar yang sering membawa kesusahan dan kemudaratan kepada mereka sebelum ini.



Dengan persiapan persenjataan yang lengkap, kaum Muslimin telah berada di hadapan benteng-benteng kubu pihak musuh. Pada ketika itu juga pihak yahudi telah dipimpin oleh Sallam bin Misykam yang menyatakan akan membunuh Nabi SAW dan pengikut-pengikutnya ketika peperangan ini berlaku. Begitu sombong dan bongkaknya Sallam bin Misykam ini terhadap Nabi SAW dan umat Muslimin pada ketika itu.



Kini, pertempuran tidak dapat ditangguhkan lagi, di mana pertempuran tersebut berlaku dengan sengit sekali, pihak Muslimin telah menentang musuh dengan begitu berani tanpa menghiraukan bencana yang akan menimpanya di hadapan. Piahk yahudi pada ketika itu seolah-olah tidak mempercayai akan kekuatan tentera Islam, di mana mereka melihat, pada ketika itu, pihak mereka telah seakan-akan mati arah dan buntu. Pihak yahudi telah menghadapi satu pertempuran yang hebat, ramai di kalangan mereka telah mati terkornban. Apabila melihat keadaan itu, ada segelintir dari pihak yahudi telah lari meninggalkan medan tersebut, akibat terlalu takut akan tentera Islam walaupun ketika itu mereka berada di dalam kubu-kubu mereka. Malahan apa yang menyedihkan bagi pihak yahudi adalah, Sallam bin Misykam telah mati dibunuh oleh pihak Islam. Ia mati bersama-sama keegoannya sendiri. Pada ketika itu juga keadaan menjadi kucar-kacir, akibat dari kematian panglima perang mereka.



Selanjutnya pimpinan pasukan yahudi telah beralih arah, di mana Harith bin Abi Zainal telah diambil sebagai panglima perang yang baru bagi mengantikan Sallam bin Misykam yang telah terbunuh dalam pertempuran tersebut. Harith bin Abi zainal telah melaungkan slogan peperangan untuk bangsa yahudi bagi menaikkan semangat tenteranya untuk terus berjuang menentang tentera Islam. Beliau telah menyatakan bahawa, peperangan Khaibar ini adalah titik tolaknya kaum Bani Israil di bumi Arab. Dengan penumpasannya mereka itu bererti, berakhirnya kaum Bani Israil di muka bumi Arab buat selama-lamanya.



Tetapi kebenaran Allah SWT itu berpihak kepada kaum Muslimin, di mana tidak lama kemudian banyak benteng-benteng kubu musuh dapat di tawan oleh pihak Islam. Hampir kesemuanya kubu-kubu pihak yahudi telah dapat di tewaskan, hanya tinggal 2 kubu lagi yang belum dapat ditawn oleh pihak tentera Islam. Kubu tersebut dipimpin oleh Watih dan Sulalim yang ketika itu juga hampir-hampir dapat ditewaskan oleh pihak Muslimin. Inilah gambaran kepada kita khasnya, bahawa kebenaran itu sebenarnya berpihak kepada Nabi SAW dan Islam. Semangat para mujahid menentang kaum kuffar itu tidak dapat disangkal lagi akan keberaniannya. Satu persatu kubu musuh dapat ditawan dengan mudah, malahan setiap panglima perang dari pihak musuh juga dapat dibunuh dengan hanya satu slogan “Allahu Akhbar!”.



Kini, saat itu juga perasaan putus asa mulai menghantui pihak musuh. Mereka ingin meminta perdamaian dari pihak Islam. Ketika itu juga peperangan sudah mulai reda, dan pihak yahudi meminta agar mereka diberi hak yang sepatutnya dari pihak Islam. Kejayaan perang Khaibar ini telah berpihak kepada umat Islam, atas kepintaran strategi perang yang dirancang oleh Nabi SAW serta para Sahabat r.a.



Semua harta benda mereka yang ada di dalam kubu-kubu mereka diserahkan semuanya kepada Nabi SAW untuk disita sebagai harta rampasan perang. Permintaan perdamaian itu tidak saja diterima oleh Nabi SAW, akan tetapi juga mengembalikan semua daerah dan harta kekayaan mereka serta kebebasan beragama dengan syarat mereka harus membayar pajak tanah yang tetap. Begitulah sikap Nabi SAW terhadap musuh-musuhnya, Baginda SAW berlembut dan memilih jalan yang baik untuk menyelesaikan sesuatu permasaalahan.



Setelah keadaan menjadi semakin aman dan perjanjian telah dibuat di antara satu sama lain yang bermotifkan kedamaian dan keamanan bagi semua pihak, kini tibalah peristiwa sedih yang berlaku terhadap pihak Islam. Di mana pada ketika itu Zainab bin Harith iaitu isteri kepada Sallam bin Misykam yang munafik serta benci ke atas Nabi SAW, di atas kematian suaminya iaitu Sallam bin Misykam di medan perang Khaibar telah merancang untuk membunuh Nabi SAW dan pengikutnya. Zainab bin Harith telah meletakkan racun pada hadiahnya terhadap Nabi SAW iaitu daging kambing panggang yang akan disantap oleh Nabi SAW dan para Sahabatnya. Ketika Baginda SAW bersama para Sahabat r.a yang ingin menjamu daging dari pemberian hadiah dari Zainab tersebut, maka tiba-tiba Nabi SAW telah diberitahu melalui Mukjizatnya iaitu lidah Baginda SAW telah berkata kepada beliau bahawa daging tersebut telah diracun. Lalu Nabi Saw memuntahkannya kembali bagi menyelakkan diri Baginda Saw diracun oleh Zainab bin Harith. Tetapi apa yang menyedihkan ketika itu, di mana Basyir bin Bara’ r.a iaitu Sahabat Nabi SAW telah meninggal dunia akibat dari memakan daging beracun tersebut. Lantas Para sahabt r.a menangkap Zainab bin Harith untuk dibicarakan di hadapan Nabi SAW di atas perlakuannya itu. Nabi SAW telah menyatakan agar semua pihak agar bertenang dan Baginda telah menjatuhkan hukuman mati terhadap zainab bin Harith di atas perbuatannya itu, walaupun ketika itu ada tali barut yang telah menyuruh serta menghasur agar Zainab berbuat demikian. Demi cintanya Nabi SAW terhadap perdamaian di antara mereka, hanya zainab saja yang dijatuhi hukuman tersebut.



Demikianlah, kisah yang telah diriwayatkan berkenaan perang Khaibar iaitu di antara pihak yahudi dan pihak Islam. Peperangan tersebut banyak meninggalkan kisah yang baik dan ibrah untuk kita semua renungi bersama sebagai pedoman hidup. Inilah perjuangan seorang Insan unggul yang dikasihi Allah SWT. Nabi SAW akan berlembut pada tempat dan pekara yang perlu dan akan bertegas apabila ia melibatkan dalam hukum-hukum Islam. Setelah berakhirnya perang Khaibar tersebut, Nabi SAW dan para pengikutnya beserta para Sahabat r.a telah pergi ke Mekah untuk menunaikan ibadah haji sepertimana yang telah dijanjikannya. InsyaAllah, saya akan lanjutkan lagi berkenaan dengan “Fisabilillah – Mut’ah”, mengikut ketentuan dan keizinan dari-Nya.





Ini adalah motivasi untuk kita semua, ia melibatkan Islam itu sendiri berdiri atas asas yang kukuh. Islam tidak mengajar akan kita tentang keganasan dan kekejaman sesama manusia. Apa yang telah kita lalui pada hari ini adalah satu rentetan fitnah dari pihak yahudi dan nasrani yang bermotifkan untuk menghancurkan Islam. Lihat sahaja peperangan Badar, Uhud, Ahzab, Khaibar dan sebagainya, Nabi SAW masih mengunakan toleransi terhadap musuh-musuhnya, malahan sikap kasih itu masih terpahat walaupun ketika itu Baginda diperangi. Ini jauh berbeza dengan keadaan sekarang, lihat sahaja apabila Negara Amerika yang beria-ia hendak menyerang Negara Islam, sebelum peperangan berlaku, sudah ada pencerobohan malahan perbunuhan yang berlaku, tetapi pada ketika itu peperangan sebenarnya tidak akan berlaku. Inilah gambaran kepada kita yang menunjukkan bahawa motif sebenar mereka adalah untuk menghancurkan dunia Islam. Sikap toleransi itu sebenarnya sudah tidak ada lagi dalam diri mereka walaupun setiap hari jumaat, pope john dan pendeta yahudi sering mengigatkan agar berbuat baik kepada sekelian manusia. Maka dengan itu ia menjadi penyebab bagi kita untuk kita memahami akan motif sebenar mereka terhadap dunia Islam. Janganlah kita berbangga dengan slogan anti yahudi dan nasrani, malah sanggup melekatkan pelekat di cermin-cermin kereta kita bagi memboikot mereka dan menyokong penuh akan perjuangan Islam di Palestin, tetapi dalam masa yang sama, ‘gaya rambut’ dan ‘pakaian’ segelintir kita sebenarnya tidak ubah seperti boneka mereka. WaAllahu a’lam.



2 comments:

  1. salam...lama sangat saudara menyepi ya..heheheh.tahniah di atas entri yg sangat menarik. semoga ia dapat memberi manfaat dan pengajaran yang baik kepada semua umat...Bangkit lah wahai saudara-saudaraku!bersama-sama lah berjuang menegakkan agama Islam daripada dihancurkan oleh kafir laknatullah!!!...

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam Saudari Izzah.

    In The Name Of Allah.

    Terima kasih saya ucapkan kerana sudi ke sini. Maaf kerana entry bulan ini agak suram sedikit atas faktor urusan perniagaan yang kian meningkat. InsyaAllah saya akan cuba perbaiki lagi mengikut keizinan dan keredhaan dari-Nya.

    Teruskan berjuang menjadi pendidik anak bangsa, jangan cepat mengalah dalam apa jua situasi yang memeritkan. Bangkit dan terus bangkit demi Islam yang Syumul.Saya doakan semoga saudari dilindungi dan dikasihi-Nya, dunia dan di akhirat. Amin

    ReplyDelete

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails