Wednesday 17 February 2010

Sifat Taqwa.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Innal hamda lillahi, nahmaduhu wa nast'inuhu, man yahdihil lahu fala mudhilla lahu, waman yudhlil fala hadiya lahu. Wa asyhadu anla ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu waanna Muhammadan abduhu wa Rasulluhu. Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera.



Alhamdulillah, syukur dengan limpah rahmat dan hidayah dari-Nya, kita dipertemukan lagi, diberikan nafas untuk menghirup udara untuk menjalani tugas-tugas yang telah diamanahkan oleh-Nya terhadap kita sebagai pentadbir dan pengurus alam ini mengikut ketentuan dan keredhaan-Nya berlandaskan syariat-syariat yang telah dibawa oleh Rasulullah s.a.w untuk sekelian manusia bagi mentauhidkan Allah s.w.t.


Sabda Rasulullah s.a.w:

“Perasaan takutkan Allah merupakan sumber kebijaksanaan”


Ibnu Umar r.a sering menangis kerana takutnya Allah s.w.t. Katanya kepada orang yang memerhatikannya: “Agaknya kamu hairan melihat aku menangis? Matahari pun menangis kerana takutkan Allah”


Pada suatu hari Nabi s.a.w telah melalui seorang sahabatnya yang sedang membaca Al-Quran. Apabila sipembaca tadi sampai ke ayat yang berbunyi:


“Selain itu (sungguh ngeri) ketika langit pecah-belah lalu menjadilah ia merah mawar, berkilat seperti minyak;” (Surah Al-Rahman – Ayat 37)


Bulu roma sipembaca itu berdiri tegak dan dia menangis tersedu-sedu sambil bertanya: “Aduh, apakah yang akan berlaku pada diriku apabila langit terbelah? Malang nasibku ini.” Nabi s.a.w berkata kepadanya: “Tangismu telah menyebabkan para malaikat juga turut sama menangis” Jawapan yang sama telah diberi oleh Nabi s.a.w kepada seorang Ansar yang duduk menangis selepas menunaikan sembahyang Tahajjudnya.


Abdullah bin Rawahah r.a telah menangis pada suatu hari ketika beribadah. Isterinya melihat keadaannya turut juga menangis bersama-sama. Lalu ia bertanya kepada isterinya: “Mengapa kamu menangis?.” Jawab isterinya : “Apa yang menyebabkan engkau menangis itulah yang menyebabkan aku menangis.” Kata Abdullah: “Apabila aku teringat yang aku terpaksa menyeberangi neraka melalui Ash-Shirath, aku menangis.Aku tidak tahu samaada aku akan berjaya menyeberanginya atau tidak.”


Pada suatu ketika Zurarah bin Aun r.a sedang bersolat di masjid. Apabila ia membaca ayat:


“Kerana apabila telah ditiup sangkakala, Maka saat yang demikian adalah saat (berlakunya) hari yang sukar” (Surah Al-Muddaththir – Ayat 8 & 9)

Lalu ia jatuh rebah ke bumi dan meninggal dunia. Begitulah betapa taqwanya ia terhadap Allah s.w.t.


Dalam satu kisah yang lain pula, telah diriwayatkan bahawa Aishah r.a ha telah bertanya kepada Nabi s.a.w:


“Adakah di antara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?.”


“Ya,” Jawab Nabi s.a.w. “Dia ialah orang yang banyak menangis kerana menyesali dosa-dosa yang telah ia lakukan”


Nabi s.a.w menjawab lagi:

Ada dua jenis titisan yang sangat-sangat dihargai Allah. Titisan air mata kerana takutkan-Nya dan titisan darah yang ditumpahkan kerana berjuang di jalan-Nya.”


Mengikut tafsir hadith ada tujuh jenis manusia yang dapat melindungi diri di bawah naungan Arash. Salah seorang daripada tersebut adalah orang yang menangis apabila berseorangan kerana takutkan Allah dan kerana menyesali dosa-dosanya yang telah lampau.


Umar r.a berkata:

“Kalau pada hari perhitungan diistiharkan kepada seluruh manusia, dan kecuali seorang sahaja yang akan memasuki neraka, sudah tentu dosa-dosaku akan menyebabkan aku menyangka yang simalang itu adalah aku sendiri. Sebaliknya kalau diistiharkan yang semua kecuali seorang sahaja akan memasuki syurga, sudah tentu aku akan berharap yang orang yang menjadi pilihan Allah itu adalah aku sendiri.”


Kisah umar r.a tersebut menunjukkan bertapa perlunya perasaan takut bercampur dengan harapan ini terselit di hati Umat Islam yang inginkan kebahagiaan ukhrawi. Bila menghadapi maut pula harapan akan rahmat Allah s.w.t sepatutnya melebihi perasaan takut tersebut.


Kata Nabi s.a.w:

“Tidak seorang pun yang sepatutnya mati tanpa harapan yang kuat akan rahmat Allah.”


Saya tertarik dengan sebuah kisah yang telah diriwayatkan apabila Imam Ahmad bin Hambal sedang menghadapi maut, dia mengesakan anaknya supaya menbaca Hadith-hadith Nabi s.a.w agar menekankan tentang perlunya ada harapan akan rahmat Allah s.w.t. Tetapi bagaimana pula dengan kita?.


Namun dekad kini, keadaan sungguh berbeza, pencaturan ketaqwaan yang telah dicontohi sebelum ini kian luput. Manusia seolah-olah tanpa rasa takut dan gerun terhadap kekuasaan Allah s.w.t. Ada yang sangup menafikan, melawan dan melemparkan fitnah yang berpanjangan terhadap Allah s.w.t serta Rasul-Nya. Maka tidak hairanlah juga, dilema takutkan Allah s.w.t ini sudah kian terpinggir oleh sesetengah manusia yang kononnya mengakui akan kebesaran Allah s.w.t. Lihat sahaja pada Negara kita amnya, menangis, merintih, bersedih bukan kerana kasihnya kepada Maha Pencipta, tetapi atas dasar cinta dan kasihnya terhadap populari seseorang. Lebih malangnya lagi, mereka-mereka ini datangnya dari orang-orang yang mengakui bahawa mereka itu beragama Islam. Pekara ini yang amat-amat dibimbangi kita saat ini.


Maka dengan itu, kalau dahulunya kita semasa dipersekolahan, kita sering dihidangi dengan Ilmu agama yang secukupnya, maka perkukuhkanlah ia kembali, agar ia tidak luput. Pelajarilah sejarah-sejarah ketokohan Ilmuan Islam yang terdahulu dari generasi kita, yang banyak mengajar akan erti Taqwa, agar segala ikutan yang terbaik itu terpahat dalam diri dan generasi kita. Kita bukan bangsa yang hanya mencedok dari budaya bangsa penjajah dan sekuralisme, kita adalah bangsa yang merdeka, merdeka dari segi pemikiran, tetapi bukan beerti kita merdeka, Islam itu kita ketepikan. Bukankah kita perlu berbangga dengan bangsa yang berteraskan Islam?. Islam itu adalah pemangkin kemajuan dunia dan akhirat. Jika majunya kita ‘tanpa Islam’, maka sebenarnya kita telah terpesong dari rahmat Allah s.w.t. WaAllahu a’lam. Allahu Akhbar!.




No comments:

Post a Comment

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails