Monday 2 November 2009

Jangan Mengikuti Langkah Mereka.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah segala puji bagi Allah s.w.t. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, Ahli keluarga Baginda, Sahabat-sahabat dan Ahlul Bait. Sesungguhnya agama yang mulia di sisi Allah adalah agama Islam. Barang siapa yang memilih agama selain dari agama Islam, maka agama yang terpilih itu tidak diterima oleh Allah. Di akhirat kelak ia tergolong di kalangan orang yang amat-amat rugi di sisi Allah s.w.t.

Daripada Abu Sa’id Al-Khudri r.a berkata : Bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda : “Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke dalam lubang biawak pun kamu akan mengikut mereka,” Sahabat bertanya. “Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?”. Nabi s.a.w menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka”. (Hadith Riwayat Muslim R.A).

Hadith ini menyatakan bahawa umat Islam akan mengikuti jejak langkah ataupun cara hidup orang-orang Yahudi dan Nasrani, sehinggakan dalam urusan yang kecil dan pekara-pekara yang tidak munasabah. Sebagai contoh yang dapat kita lihat, jika orang Yahudi dan Nasrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekalipun, orang Islam akan mengikuti jejak mereka. Zaman globalisasi dan kemodenan sains dan teknologi, kita dapat lihat kenyataan sabda Rasulullah s.a.w ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan. Mereka sewenang-wenangnya meniru cara hidup dan budaya Yahudi dan Nasrani samaada mereka sedar atau tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan Nasrani dan ramai pula orang yang menjadi alat serta tali barut meraka.



Jika kita kaji dari sudut fahaman Aqidah pula, kita dapati bahawa Sabda Rasulullah s.a.w ini memang benar dan bertepatan dengan keadaan semasa sekarang. Budaya ikutan dari pihak Ahli Khitab ini sememangnya amat ketara, lebih-lebih lagi ia sering ditonjolkan oleh pihak remaja. Mengikut cara hidup yang songsang, sehinggakan mengakibat satu budaya yang memalukan dan memualkan. Begitu juga di peringkat yang tertinggi, budaya mengamalkan “tajaan duit’ sering berlaku, walaupun pada dasarnya ia merupakan golongan yang berpendidikan tinggi. Begitu juga dengan para pemimpin negara-negara Islam, di mana hampir keseluruhannya mengamalkan fahaman atau ideologi-ideologi barat yang terang-terang mengenepikan syariat Islam. Lebih malangnya lagi, ada segelintir negara Islam yang melaungkan slogan anti Yahudi dan Nasrani, tetapi dalam masa yang sama masih berkomplot dengan banjingan-banjingan Yahudi dan Nasrani tersebut. Budaya inilah yang amat-amat kita bimbangi, semakin hari semakin tegar, lebih malangnya lagi ia sering berlaku dikalangan orang yang mengakuinya Islam dan dikalangan negara-negara yang mengelarkan diri sebagai 'Negara Islam'.


Oleh yang demikian, Rasulullah s.a.w berpesan kepada umatnya agar berhati-hati dengan segala anasir dan dakyah dari pihak Yahudi dan Nasrani agar kita tidak tergolong di dalam kalangan orang yang di murkai Allah s.w.t. Ia bertepatan juga dengan sabda yang telah Baginda s.a.w nyatakan tersebut. Jika budaya dan ajaran yang bathil itu juga menjadi ikutan dan pegangan kita, maka segala tuturcara kehidupan kita dimacu oleh Yahudi dan Nasrani tersebut. Bukankah di situ kita telah ‘diikat’ dan 'dijual' oleh mereka agar segala tuntutan mereka kita laksanakan. Maka dengan itu, saya berpesan untuk diri saya dan kamu sekelian supaya berhati-hati dalam mengatur langkah kehidupan kita, agar tidak terjebak dan mengikuti langkah pihak Yahudi dan Nasrani, samaada ia kecil atau pun besar supaya kita bebas dari cengkaman mereka. Allahu Akhbar!, Allahu Akhbar!, Allahu Akhbar!.

No comments:

Post a Comment

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails