Thursday 21 May 2009

Lindungi Dan Hargailah Ia.

Oleh : Muhammad Ibn Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi, Salam dan Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w , Ahli keluarga Baginda, Sahabat-sahabat dan sahabiahnya serta para pejuang-pejuang mujahid di jalan Allah s.w.t. Aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad s.a.w adalah hamba dan PesuruhNya. Dengan limpah kurnia dan nikmat dariNya, maka lahirnya kita di alam ini dengan begitu sempurna berlandaskan paksi dan iradat dariNya. InsyaAllah.

Manusia memerlukan agama untuk hidup di muka bumi ini, agama yang mana dapat menjamin keredhaan dan kesempurnaan akal dan fikiran bagi mewarisi satu Khalifah yang mentadbir muka bumi ini dengan seadilnya dan sesempurnanya mengikut aturan dan acuan dari agama Allah s.w.t iaitu Islam. Islam telah memberi kita satu pedoman dan ilmuan yang berguna untuk kita guna pakai bagi menjamin kesejahteraan dunia dan akhirat. Kecenderungan manusia untuk memutarbalikkan atau memesongkan Islam adalah satu golongan yang mana ia disebut sebagai golongan yang kufur, atas sikap itu maka terlahirlah pula manusia-manusia yang berhatikan atau bersultankan iblis dan syaitan laknatullah. Bilamana semua ini terjadi, maka akan sebab itu, manusia sering dipandu arahkan oleh nafsu sarakah yang dikelolakan atau dimercu oleh syaitan laknatullah. Perlu diingati juga bahawa musuh-musuh Allah ini juga berupa manusia yang sering melaungkan satu slogan ‘Athiesme” bagi mewujudkan segenap sanubari pengikutnya untuk tidak mempercayai Maha Pencipta. Bagi pengikut Athiesme inilah sebenarnya diibaratkan sebagai “Duri dalam daging’ atau “Gunting dalam lipatan”, di mana seringkali membuahkan ideologi fahaman acuan Evolusi Darwinisme, Fatalisme, Rasisme, Kolonialisme dan Hinduisme yang menyesatkan segenap penjuru hati-hati manusia. Allah telah berfirman di dalam Al-Quran dengan sejelas-jelasnya kepada kita di permulaan Surah Al-Baqarah bagi mengigatkan akan kita tentang rancangan jahat mereka-mereka yang kufur ini.

“Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), sama sahaja kepada mereka: sama ada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman.” (Surah Al-Baqarah – Ayat 6).



Maka jelaslah kepada kita bahawa golongan inilah sebenarnya, golongan yang membawa kerosakan yang mutlak terhadap hati-hati manusia di muka bumi ini. Pekara ini amat ketara sekali bilamana satu perancangan jahat dari pihak-pihak penganut agama syaitan ini membina atau mempropagandakan satu fahaman untuk menyesatkan manusia yang lemah keimanannya. Satu proses yang berjalan dengan begitu lancar tanpa disedari oleh segenap manusia yang seakan-akan masih mencintai kemewahan dan keduniaan, tetapi perlu diingat bahawa Allah Maha Mengetahui dan Maha Mendengar, setiap gerakgeri dan perancangan mereka akan dapat dipatahkan jua oleh golongan Mukmin yang menyintai Maha Esa.

Allah s.w.t Berfirman:
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya; Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia; Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu); Dan mereka yang menjaga kehormatannya, - Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: - Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas; Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya; Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya; Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi - Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya”. (Surah Al-Mu’minun – Ayat 1 – 11)

Lantaran dengan itu, fahaman agama syaitan ini juga telah mengilhamkan perancangan yang terapi dan tersusun bagi menarik ramai pengikut-pengikutnya melancarkan satu operasi besar-besaran untuk memesongkan akhlaq dan aqidah umat Islam khasnya. Apa yang sebenarnya kita ketahui bahawa memainkan peranan secara halus dari pihak ahli khitab ini dapat dilihat dengan mata kasar kita disegenap penjuru ruang-ruang kehidupan manusia. Cuba kamu lihat di sekitar diri kamu, di pasaraya, di perhentian bas dan teksi, di sekolah, di pengajian tinggi, di taman-taman permainan dan bunga, di tempat kerja, dan di segenap ruang kehidupan harian manusia, pernahkah kamu melihat manusia-manusia berpeleseran, berpasangan, berdua-duaan, bermadu kasih dan sebagainya?. Tentu kamu berasa hairan, semakin banyak operasi-operasi mencegah kemaksiatan, semakin lancarlah aturcara mereka ini, tanpa segan silu pula mereka ini datangnya dari manusia-manusia yang mengaku beragama Islam, sungguh memalukan dan meloyakan lagi, bilamana ada sesetengah ahli keluarga merestui akan tindakan kemaksiatan mereka, atas faktor kedewasaan. Maka dengan itu atas sebab terciptanya rasa taksuf “Cinta” akan manusia selain dari menyintai Rasulullah s.a.w. inilah menjinak-jinakkan diri mereka ke ruang kemaksiatan yang gelap dan sempit.




Lantaran dengan ini, syaitan memainkan peranan yang cukup besar bagi menghasilkan golongan yang kufur ini, ditambahi pula dengan alunan kemewahan keduniaan yang diciptakan oleh syaitan-syaitan berupa manusia untuk melalaikan dan menyesatkan lagi golongan ini. Walaupun pekara ini telah kerapkali atau seringkali diacapkan, diolahkan, diterjemahkan dengan tertil oleh khalifah-khalifah yang menyintai Allah s.w.t kepada mereka untuk memberi kesedaran dan pedoman yang berguna, namun ia seperti ‘Mencurah air di daun keladi”, malah perlakuan itu sering berlaku dan kerap diulanginya lagi. Kemanakah perginya hati-hati manusia yang sering mengigati Maha Agung?.

Allah s.w.t Berfirman:
“Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), sama sahaja kepada mereka: sama ada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman. (Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar.” (Surah Al-Baqarah – Ayat 6 & 7)




Sebagaimana yang kita ketahui bahawa, sering terjadinya kemaksiatan dan kekufuran adalah berpunca dari sikap alpa serta sembrono diri kita terhadap agama Islam. Dengan mengakui dengan lidah dan ucapan tidak memadai jika nas-nas dan paksi Islam itu tidak kita tegak dan pancarkan di dalam sanubari kita. Bukankah Islam mengajar kita tentang kesempurnaan dari segi zahir dan batin. Islam mengajak kita menjauhi segenap lapisan yang cenderung kepada paksi syaitan laknatullah. Islam memakmurkan diri dan generasi kita. Islam memberi kita satu hidayah dan ilmuan yang berguna untuk bekalan di hari pengadilan nanti. Adakah pegangan ini terpahat dalam diri dan hati kita selama ini? Lihat saja sekeliling kamu ramai manusia yang berpeleseran, berpasangan dan berdamba kasih tanpa segan silu pula, berpelukan, berpegangan dan bercumbuan di khalayak orang ramai. Apa yang membimbangkan kita bahawa, golongan yang mengakui diri mereka muslim inilah sebenarnya sering perlakuan begini. Kemanakah akal dan fikiran mereka selama ini?

Sebagai umat yang berpegang teguh kepada KalamNya dan Sunnah Rasulullah s.a.w, maka kamu perlu dan wajib mencegahnya walau dari mana datang sekalipun, bukan sekadar menjengguk dan melihat bagi memuaskan nafsu mata kamu sendiri. Apa yang menyedihkan lagi bahawa mereka-mereka ini juga memainkan peranan untuk meyesatkan lagi mereka dengan membiarkan dan merakamkan segala perlakuan dan adegan asmara berpelukkan mereka. Bukankah itu menunjukkan ceteknya keimanan seseorang itu. Bagi pasangan-pasangan tersebut pula, tanpa segan silu menonjolkan satu budaya songsang yang menyesatkan sehingga sanggup mempertontonkan tubuh mereka di khalayak orang ramai bagi menunjukkan rasa ‘cintanya’ terhadap kekasih dan teman hidup mereka. Ke manakah sifat-sifat muslim yang sejati yang sering mereka laungkan bila mana suatu pekara tentang serangan zionis terhadap palestin. Atau ia satu retorik yang menunjukkan sifat talam dua muka mereka kepada umat Islam yang lain, sedangkan dalam masa yang sama kemaksiatan sering berlegar-legar di segenap diri dan hati mereka.

Gejala-gejala ini terus menular di segenap pelusuk hati-hati manusia yang bertahtakan syaitan, sehingga ia memualkan dan meloyakan hati Mukmin yang teguh keimanannya terhadap Allah. Gejala golongan ‘Penjual Maruah’ inilah yang menyebabkan keruntuhan akhlaq yang begitu ketara sehinggakan ia menular ke tahap yang membimbangkan. Mereka tanpa segan silu melakukan pekara-pekara yang hanya mengikut hawa nafsu tanpa memikirkan akan akibat dan hukuman yang telah Allah janjikan kelak. Rasa bangga dengan gelaran itu jugalah yang banyak melahirkan generasi yang akan datang begitu sempit dan dilingkari dengan noda dan dosa. Lantaran dengan itu juga, satu proses yang berterusan yang boleh kita lihat di masa ini, di mana pembuangan bayi kian berleluasa sehinggakan mentafsirkan golongan ini adalah salah satu rentetan lipatan sejarah zaman Arab jahilliah lebih 1400 tahun yang lampau. Bila mana akal dan fikiran di letakkan ke bawah, maka tanpa memikirkan akibat dari kesudahan itu, terciptalah golongan anak-anak yang tidak berdosa dibiarkan dan ditinggalkan tidak bernyawa di tempat tempat yang tidak sepatutnya. Banggunlah kamu semua tentang hakikat ini, ia benar-benar memberi impak yang tidak baik terhadap diri dan generasi kamu kelak. Berfikirlah kamu sejenak, apakah yang akan terjadi jika sekiranya bayi-bayi yang murni dan suci itu adalah mungkin orang-orang yang menghidupkan dan menyinarkan bumi ini dengan sinar Islam, dan bayi-bayi tersebutlah yang memberi syafaat terhadap keluarga, masyarakat dan negara kamu, maka alangkah ruginya masa itu, apabila bayi yang disebut itu dilahirkan dengan cara yang baik dan ditinggalkan di tempat yang tidak sepatutnya dalam keadaan tidak bernyawa. Fikirkanlah!.

Allah s.w.t Berfirman:
“Dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan RasulNya, dan melampaui batas-batas SyariatNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam api neraka, kekalah dia di dalamnya, dan baginya azab seksa yang amat menghina.”
(Surah An-Nisaa’ – Ayat 14)


Kemanakah perginya ‘kekasih’ dari pasangan-pasangan tersebut, adakah ia bertanggungjawab terhadap perbuatan mereka itu, sedangkan golongan-golongan ‘kekasih hati’ inilah yang sering mereka agung dan banggakan selama ini. Seharusnya golongan ini perlu mendidik dan menasihati pasangan mereka bagi mengelakkan mereka berdua terjerumus ke kancah kemaksiatan yang nyata. Kamu sebagai lelaki yang mempunyai akal dan fikiran yang waras sepatutnya, kamu dahulu mencegah dari terjadinya sesuatu yang mungkar. Bukan hanya membiarkan ia berlaku dan terus berlaku atas sebab-sebab yang tidak dapat diterima akal dan fikiran. Jika kamu menyayangi diri kamu dan mereka-mereka yang bergelar ‘Penjual Maruah’ itu, maka tanamkan sifat kasih dan sayang terhadap sesama muslim, nasihat menasihati, memberi pedoman kepada mereka dan menerangkan tentang azab Allah terhadap perbuatan mungkar tersebut. Kamulah yang paling rapat dengan golongan ini, buahkan satu persahabatan talian silaturrahim yang ukhwah bernaskan Islam dalam setiap genap persahabatan sesama muslim kamu. Janganlah pula kamu sebagai lelaki meneguk air yang telah keruh, wajib kamu hormati akan prinsip-prinsip kelembutan seorang muslimah itu. Islam mengajar kita akan tatasusila dan adab-adab dalam pergaulan sesama manusia. Islam mengajak kita mengenal seluruh bangsa untuk kita mengagungkan Allah dan menyatukan satu umat, bukan untuk menyesatkan dan membawa golongan ‘Hawa’ ini ke kancah kemungkaran.

Oleh itu, tanamkan sifat-sifat dalam diri kamu sebagai lelaki, bahawa setiap muslim itu adalah saudara. Saudara yang membawa generasi Islam itu bersinar berpaksikan ajaran Allah s.w.t. kamu sebagai lelaki seharusnya berfikiran matang dalam merungkaikan segenap persoalan hidup, kamu patut mencontohi junjungan kita Rasulullah s.a.w, di mana, Rasulullah s.a.w, amat menghormati isteri-isterinya dari segenap penjuru kehidupan mereka. Rasulullah s.a.w tidak mengajar kita akan berlaku kasar terhadap kaum wanita, Rasulullah s.a.w mengajak umatnya agar menghormati kaum hawa dari semua sudut, sehinggakan ada Hadith menyatakan bahawa, Rasulullah s.a.w menyeru kepada sahabat-sahabatnya supaya mendampingi isteri-isteri mereka selain dari melakukan ibadah-ibadah terhadap Allah s.w.t. Maka jelaslah kepada kita semua bahawa, peranan kamu semua sebagai lelaki bukan sekadar terhadap diri kamu, tetapi terhadap isteri kamu keluarga kamu, kawan-kawan kamu dan kaum wanita, juga perlu dititik beratkan. Saya tidak memperkecil-kecilkan kemampuan kamu sebagai seorang lelaki, kerana saya adalah dari kaum Adam a.s seperti kamu juga, kita perlu peka terhadap apa yang telah berlaku terhadap kaum hawa (wanita) sejak akhir-akhir yang sedang kita perbincangkan ini. Perlu ditekankan juga adalah soal persaudaraan yang telah lama terjalin di antara kaum lelaki dan perempuan sejak lahirnya Nabi Adam a.s. dan Hawa di muka bumi ini. Allah menganugerahkan kamu dengan pelbagai nikmat untuk kamu sebagai seorang lelaki mendampingi wanita adalah untuk melahirkan satu generasi yang sempurna dan murni, bukan untuk menjerumuskan kamu ke kancah kedukaan dan kenodaan. Cuba lihat ‘pusat’ kamu, ia menunjukkan bahawa kita mempunyai talian persaudaraan yang erat sejak di alam rahim lagi, dengan bertali pusat maka segala makanan, air, oksigen dan sebagainya dapat disalurkan dengan sempurna, bukankah ia menunjukkan betapa utuhnya pertalian kita dengan kaum Hawa sejak kita berada di alam rahim ibu lagi. Cuba kamu bayangkan jika kamu tidak mempunyai saluran tali pusat di antara kamu dengan ibu kamu, iaitu di dalam rahim ibu kamu, apakah yang akan terjadi terhadap tumbesaran aggota kamu, mungkin kecacatan dan kematian akan kamu hadapi. Ini menunjukkan Allah memberi kita syafaat pertalian yang intim terhadap apa yang telah kaum hawa berikan kepada kita, maka pertalian itu dapat dilihat hingga sekarang melalui tanda, iaitu pusat. Allah menganugerahkan kita akal fikiran yang baik, makhluk yang paling sempurna diantara makhluk-makhlukNya yang lain, sehinggakan para malaikat pun tidak dapat menandingi kesempurnaan yang telah Allah berikan kepada kita.





Allah s.w.t Berfirman:
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar". Malaikat itu menjawab: "Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana". Allah berfirman: "Wahai Adam! Terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka". Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka, Allah berfirman: "Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?". Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir”

(Surah Al-Baqarah – Ayat 30 – 34).

Berfikirlah kamu sejenak, jika perlakuan perzinaan itu berlaku dan datangnya serta diperlakukan ke atas isteri kamu, anak-anak perempuan kamu, cucu-cucu perempuan kamu, adik-adik perempuan kamu, saudara-saudara sedarah kamu, makcik-makcik kamu, jiran-jiran yang kamu sayangi, sahabat-sahabat seperjuangan kamu dan sebagainya, dapatkah kamu menerima hakikat tersebut bila mana mereka-mereka ini terjerumus kekancah kemaksiatan perzinaan. Lebih malangnya lagi perlakuan itu datangnya bila mana kamu telah tua, dan memerlukan jalinan kasih dan sayang terhadap mereka. Dapatkah kamu berfikir tentang akibat kesan dan impak dari dosa-dosa perlakuan mereka tersebut?.

Kamu mungkin belum terfikir tentang azab yang telah Allah janjikan kepada golongan yang melakukan zina ini, azabnya begitu pedih dan sukar untuk digambarkan oleh akal dan fikiran kita, tetapi janji Allah itu pasti, dan akan datang mengikut ketentuan dariNya. Mungkin azab itu kita terlepas di dunia ini, tetapi azab yang menanti kita lebih dasyat lagi bila mana api-api yang marak itu menyambar kita di neraka kelak. Allah akan membalas setiap kemungkaran dan kebaikan kita walaupun sebesar zarah sekalipun. Allah akan memberi kita ingatan dan pedoman melalui KalamNya untuk kita bertaqwa kepadaNya.

Allah s.w.t Berfirman:
“Sifat Syurga yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa (ialah seperti berikut): ada padanya beberapa sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya), dan beberapa sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, serta beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang-orang yang meminumnya, dan juga beberapa sungai dari madu yang suci bersih. Dan ada pula untuk mereka di sana segala jenis buah-buahan, serta keredaan dari Tuhan mereka. (Adakah orang-orang yang tinggal kekal di dalam Syurga yang sedemikian itu keadaannya) sama seperti orang-orang yang tinggal kekal di dalam neraka dan diberi minum dari air yang menggelegak sehingga menjadikan isi perut mereka hancur? (Sudah tentu tidak sama)!”
(Surah Muhammad – Ayat 15)

Allah s.w.t mengambarkan kepada kita tentang nikmat di syurga, tetapi mengikut akal dan fikiran kita mungkin tidak tercapai akan ciri-ciri syurga tersebut, kerana nikmatnya syurga itu sukar digambarkan dan nyatakan mengikut akal dan fikiran kita selama ini, betapa tingginya nikmat tersebut sehinggakan manusia sukar untuk mentafsirkan dengan mengunakan minda dan akal yang cetek ini. Tetapi dalam masa yang sama Allah mengambarkan keadaan di dalam azab neraka itu adalah mengikut akal dan fikiran yang kita miliki ini, Allah memberi kita gambaran sebenar tentang seksaan-seksaan api neraka itu mengikut akal yang kita miliki, begitu mudah untuk kita gambarkan tentang azab neraka itu berbanding nikmat yang telah Allah kurniakan kepada golongan orang-orang beriman dan bertaqwa kepadaNya iaitu syurga. Maka dengan itu berpeganglah teguh terhadap apa yang diperjuangkan oleh Rasulullah s.a.w dan para Anbiya. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun terhadap segala dosa-dosa dari makhluknya.

Allah s.w.t Berfirman:
“Tuhan kamu lebih mengetahui akan apa yang ada pada hati kamu; kalaulah kamu orang-orang yang bertujuan baik mematuhi perintahNya, maka sesungguhnya dia adalah Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat” (Surah Al-Israa’ – Ayat 25).

Maka dengan itu insaflah kamu seketika tentang apa yang telah kita perbincangkan ini dengan panjang lebar. Bukalah mata hati kamu semua untuk mentauhidkan Islam dengan seikhlasnya. Perjuangkanlah apa yang telah Nabi s.a.w berikan dan pertanggungjawabkan kepada kita semua. Nabi s.a.w membawa risalah Allah s.w.t dengan begitu sukar, penuh dengan dugaan dan rintangan dan dalam masa yang sama nyawa Baginda s.a.w turut terancam semata-mata mahukan kita mengEsakan Allah s.w.t. Allah tidak meminta apa-apa ganjaran dari kamu, tetapi Allah mahukan kamu agar menjadi seorang Mukmin yang teguh keimanan dan ketaqwaannya kepada Allah s.w.t. Belajarlah sesuatu yang kamu mungkin agak sukar untuk mempelajarinya dalam masa sesingkat ini, teguhkanlah barisan keimanan kamu dengan sejitu dan seutuhnya, kerana dengan berbekalkan keimanan dan ketakwaan itulah yang menjamin kita ke mercu keredhaanNya. InsyaAllah. Allahu’Akhbar! Allahu’Akhbar! Allahu’Akhbar!.

No comments:

Post a Comment

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails