Wednesday 19 May 2010

Kronologi Pengambilan Bumi Palestin.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.
Bumi Darul Iman.


BismillahirRahmanirRahim. Innal hamda lillahi, nahmaduhu wa nast'inuhu, man yahdihil lahu fala mudhilla lahu, waman yudhlil fala hadiya lahu. Wa asyhadu anla ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu waanna Muhammadan abduhu wa Rasulluhu. Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera buat semua yang berkunjung di sini. Semoga anda semua senantiasa berada di dalam rahmat dan hidayah Allah Azza Wajalla.





SubhanaAllah.





Alhamdulillah.





AllahuAkbar.












“Kronologi Pengambilan Bumi Palestin”








Mengikut daripada riwayat sememangnya terdapat beberapa kumpulan manusia awal yang telah menduduki bumi Palestin di antaranya seperti Asyuriyah dan Akadiyah yang menduduki persisiran kota Iraq. Begitu juga Amuriyah, Araniyyah dan khananiyyah yang berpusat di Syams. Kemudian kabilah Amuriyyah yang berada antara Iraq dan Palestin telah mangasaskan dan mentadbir negeri Babil. Manakala golongan Kan’an yang menetap di persisiran negeri Syams terkenal dengan pertanian, seterusnya mengasaskan beberapa Bandar seperti Ariha, Ushud, Asqalan, Gaza, Yafa, Bisan, Nablus, Al-Khalil, Al-Quds dan lain-lain lagi.





Sejarah mereka telah bermula sekitar 2,000 tahun sebelum Masihi di mana Nabi Allah Ibrahim AS telah berhijrah daripada Our di Iraq merentasi sungai Furat sampai ke Aleppo, Syiria, kemudian menuju ke bumi Kan’an, seterusnya sampai ke Mesir.




Bom Kimia Buatan Amerika Syarikat Dan Israel.




Mengikut sejarah, nama Palestin diambil daripada nama sebuah kabilah iaitu ‘Palast’ yang berasal dari Pulau Krit. Dalam sejarah Islam, pertalian antara umat Islam dan tanah suci itu bermula sejak peristiwa Israk Nabi SAW, seterusnya penghantaran pasukan tentera ke negeri Syam iaitu peperangan Dumah Al-Jandal pada tahun 5 H, pasukan Muktah pada tahun 7 H dan peperangan Tabuk pada tahun 9 H, seterusnya pembukaan kota Syam pada zaman Sayidina Abu Bakar Al-Siddiq AS di bawah pimpinan Amru Ibn Ash sehinggalah pembukaan kota Baitul Maqdis yang diserahkan kepada Khalifah Umar Ibn Al-Khattab AS oleh Syarafniyus Iaitu pembesar Kota Quds pada tahun 16 H. Pekara ini telah kita sama-sama bincang dan kongsikan dalam posting dan artikel saya yang lalu.



Antara teks perjanjian yang dipersetujui antara Khalifah Umar AS dan pembesar tersebut ialah tidak dibenarkan seorang pun di kalangan yahudi menetap di kota Quds. Justeru, negeri tersebut menjadi milik mutlak umat Islam sehingga berlaku peperangan salib pada kurun ke 7 H selepas mereka membunuh lebih daripada 70,000 orang Islam.





Tetapi kemudiannya, Sultan Salahuddin Al-Ayubi, seorang pemerintah daripada Kerajaan Uthmaniah yang berjiwa sufi, berjaya mengusir mereka pada tarikh 27 Rejab 583 H selepas menang dalam peperangan Hittin yang berlangsung berhampiran dengan Tasik Tabariyah pada 25 Rabiul Akhir 583 H.




Penghijrahan Yahudi, Satu Muslihat Barat.


Seterusnya berlaku pakatan yang dirancang oleh Negara Barat bertujuan melemahkan Kerajaan Uthmaniah sehingga berjaya menempatkan golongan yahudi di Palestin pada tahun 1255 H bersamaan 1839 H. Jumlah mereka pada awalnya tidak melebihi daripada 9,700 orang yang mana mereka ini ditempatkan di kawasan antara Quds, Jalil, Sofat dan Tabariyah.



Rundingan Pertama Pihak Zionis Di Basel, Switzerland.




Tujuan utama kedatangan mereka mengikut surat yang datang daripada Perdana Menteri Britain yang dihantar pada 11 ogos 1840 M, kononnya bertujuan untuk menggagalkan perancangan jahat yang akan dilakukan oleh Muhammad Ali atau sekutu yang mengantikannya.



Rundingan Pihak Zionis Berkaitan Perpindahan Yahudi Ke Palestin Di Basel.




Helah ini dikemukakan oleh Mariston, Pedana Menteri Britain untuk memperdaya Sultan Abdul Majid dan sebelum mereka, terdapat tokoh-tokoh yang memainkan peranan dalam menempatkan orang-orang yahudi di Palestin. Mereka telah membawa masuk ramai yahudi ke Palestin secara berperingkat-peringkat. Di antaranya adalah seperti berikut :



a) 55,000 orang yahudi berhijrah pada tahun 1339 H / 1919 M.


b) 108,000 orang yahudi berhijrah pada tahun 1344 H / 1925 M.


c) 300,000 orang yahudi berhijrah pada tahun 1354 H / 1935 M.


d) 650,000 orang yahudi berhijrah pada tahun 1368 H / 1948 M.




Penghijrahan Beramai-Ramai Yahudi Eropah Ke Palestin.



Detik Penghijrahan Yahudi Yang Diterajui Pihak Barat.



Populasi Yahudi Seluruh Dunia.




Saya tertarik dengan sebuah buku iaitu dari penulisnya Syeikh Abdul Wahhab Abdul Salam Tawilah yang berjudul “Mughalatahat Al-Yahud”. Beliau mentafsir serta menyifatkan bahawa :


“Sejak dua abad golongan yahudi telah membawa masuk rakyat daripada Habsyah yang didakwa sebagai yahudi di kalangan Bani Israel dan menjadikan mereka seperti hamba. Begitu juga pada akhir pemerintahan Soviet Union, berlaku perpindahan beramai-ramai ke bumi Palestin yang jumlah mereka hampir mencecah setengan juta orang kesemuanya. Walhal, sebahagian mereka itu bukan orang yahudi tetapi akhirnya di yahudikan kerana berkhidmat dengan askar Israel.”








Tembok Pemisah Yang Melanggari Hak Asasi Manusia Dibina Oleh Rejim Zionis




Dalam buku yang lain pula iaitu “Berdamai Dengan Israel, Berapa Harganya”, hasil karya bernas oleh Dr. Hafizi Muhammad Nor terdapat kenyataan yang menyebut adalah seperti berikut :


“Atas alasan membendung intifadah, Israel dan sekutu rapatnya Amerika Syarikat terus menangguh-nangguh pelaksanaan Perjanjian Oslo, satu dekad lalu tanpa sebarang kemajuan dan penyelesaiannya. Selepas kegagalan perjanjian Oslo, mereka menawar pula Pelan Damai dengan meletakkan jadual berfasa kepada “Kemerdekaan” Negara Palestin pada tahun 2005. Sebaliknya apa yang berlaku adalah Israel membina tembok Apartheid bagi mengukuhkan penguasaannya ke atas kawasan-kawasan strategik yang diduduki sejak tahun 1967. Dengan adanya tembok pemusnah dan penempatan-penempatan haram yahudi di Baitulmaqdis Timur, kemungkinan Israel akan berundur dari Baitul Maqdis menjadi hampir mustahil.”



Detik Perjanjian Oslo, Tajaan Boneka Barat Dan Zionis.




Ini adalah satu bentuk propaganda yahudi bagi memperlihatkan kepada masyarakat dunia, bahawa mereka telah menemui kemenangan yang mutlak, tetapi pada hakikatnya pihak yahudi masih tercari-cari halatuju tujuan sebenar mereka untuk menubuhkan Negara Israel Raya. Bertepatan dengan itu juga, pihak barat telah memainkan peranannya yang cukup penting untuk ‘menidurkan’ pemimpin-pemimpin Arab dan Islam khasnya dalam berkaitan isu ini.

Maka akan timbullah pula situasi yang amat membimbangkan bagi masyarakat Islam Palestin apabila hak-hak dan bumi mereka telah dicabuli oleh Israel dengan sewenang-wenangnya. Ketika itu juga masyarakat dunia Islam kian menyepi dan tersepit, akibat ‘termakan’ bahana kemewahan yang telah dilemparkan oleh Barat dan yahudi.




Bangkitlah wahai pemimpin-pemimpin Islam!





Sedarlah bahwa musuh-musuh Islam itu hadir di setiap genap penjuru ruang kehidupan ini bagi menghancurkan kemartabatan Islam!





Renungilah!.





Perkukuhkanlah semula barisan-barisan hadapan kita. Agar tidak mudah dibolosi serta dicerobohi oleh musuh-musuh Islam!







Namun.





Ketika ini.





Ada yang tertawa.





Bilamana persoalan timbul.





Bolehkah bumi Palestin itu bangkit?





Bolehkah pejuang Palestin itu menewaskan musuh-musuh Islam?













Pencariannya di sini.





Lupakah kita semua pada Allah SWT.




Lupakah kita semua akan janji-janji Allah Azza Wajalla.




Lupakah kita semua akan wasiat Nabi SAW.




Lupakah kita semua apa yang telah difirmankan-Nya dalam Al-Quran.










Fikirkan!
















“Kronologi Pengambilan Bumi Palestin”








AllahuAkbar!



No comments:

Post a Comment

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails