Tuesday 28 September 2010

Hadith Qudsi : Martabat Orang Mukmin – Siri 8.





Hadith Qudsi : Martabat Orang Mukmin – Siri 8.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.



BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.” Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan Salam Sejahtera buat semua yang hadir bagaikan mutiara Islam yang bersinar di sini. Semoga anda semua berada di dalam perlindungan dan rahmat Allah SWT.


Berkata Abu Hurairah r.a bahawasanya Nabi SAW telah bersabda : Allah Ta’ala telah berfirman yang berbunyi :

“Sesungguhnya hamba-Ku yang Mukmin tetap berada di dalam kedudukan yang baik, dia sentiasa memuji-muji-Ku, padahal Aku akan mencabut nyawanya dari jasadnya.” (Hadith Riwayat Ahmad r.a).


Setiap yang hidup mestilah menemui mati, dan mati itu adalah pintu untuk kita memasuki kehidupan yang abadi. Hidup kita di dunia ini laksana seperti seorang yang bermusafir di mana sering kali merantau ke tempat orang lain. Nanti akhirnya, dia pasti kembali semula ke negerinya yang asal iaitu AKHIRAT.


Hadith Qudsi ini mengambarkan kepada kita seolah-olah Allah Ta’ala merasa kesal sekali kerana terpaksa mancabut roh orang-orang Mukmin itu, walhal dia sentiasa memuji-muji Allah SWT serta membesarkan-Nya. Di samping mengerjakan segala perintah-Nya dengan baik dan sempurna dan menjauhi segala larangan-Nya dengan patuh dan ikhlas.


Mengapa ia mesti mati?


Akan tetapi mati itu pekara yang tidak boleh dipersisihkan dalam kehidupan kita. Orang yang hidup mestilah mati, tiada seorang pun dikecualikan daripada mati. Sebab ia adalah satu-satunya jalan untuk membawa orang-orang Mukmin tadi kepada kehidupan yang abadi yang kenikmatannya tidak dapat disifatkan, iaitu hidup di dalam syurga Allah. Tanpa mati seseorang itu tidak akan sampai ke syurga Allah, sebab mati itu adalah pintu untuk menuju ke pangkuan Allah SWT.


Demikianlah maksudnya secara ringkas.


Lantaran mati itu adalah sesuatu yang pasti, maka janganlah sampai kita mengabaikannya, sehingga kita melalaikannya terus-menerus. Kelak apabila tiba masanya nanti, kita masih belum bersedia untuk menerima mati, sedangkan mati itu tidak akan menunggu kita, dan kalau kita memohon agar tangguhkan mati tersebut, ia tidak akan dapat ditangguhkan lagi. Jadilah kita seperti orang yang bermusafir tanpa bekalan. Tentulah nanti kita akan menemui berbagai-bagai kesulitan dalam perjalanan tersebut menuju ke suatu destinasi ke destinasi yang lain.


Jadi!


Wajarlah kita hendaknya membuat persediaannya dari sekarang, agar bila kita dijemputnya, kita telah bersedia untuk menerimanya. Semua bekalan kita sudah mencukupi, tidak perlu dicuriga dan dibimbanginya lagi. Kalau semua ini sudah kita mengetahuinya, tetapi kenapa kita masih belum melaksanakannya? Apa yang hendak kita tunggu dan menangguhkannya? Dari sehari ke sehari kita terus dilalaikan diri dari hal masaalah mati, padahal ia amat dekat dengan kita. Yang menghairankan pula, pada hal-hal yang berkaitrapat dengan dunia, kita tidak pula melalaikannya walaupun seminit, berbanding dengan hal-hal yang berhubung dengan akhirat, walhal yang akhir ini amat penting sekali buat keselamatan kita untuk menempuh kehidupan akhirat yang tiada penghujungnya lagi.


Insaflah!


Ingatlah!


Bahawa ia (mati) akan datang pada bila-bila masa apabila ia telah diseru oleh-Nya. Fahamilah tentang pekara yang utama ini ini! Supaya apabila datangnya kematian, tiada suatupun yang berkurangan. Justeru dia telah bersedia dengan bermacam-macam kebaktian dan amalannya yang mulia. Itulah yang dikira keuntungan, yang bakal menyelamatkan diri kita di akhirat kelak.


Jangan sampai kembali ke kampong akhirat nanti dengan bekalan yang kosong, semuanya masih banyak yang berkurangan, akan menyesali dirilah orang-orang yang berkeadaan begitu. Sesalilah diri kita dari sekarang agar dapat menampal mana-mana yang kurang dan cacat serta jangan sampai sesal itu datang kemudian hari (akhirat) kerana “Sesal Kemudian Tidak Berguna Lagi.” WaAllahua’lam.


No comments:

Post a Comment

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails