Tuesday 6 April 2010

Yahudi Musuh Utama.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Innal hamda lillahi, nahmaduhu wa nast'inuhu, man yahdihil lahu fala mudhilla lahu, waman yudhlil fala hadiya lahu. Wa asyhadu anla ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu waanna Muhammadan abduhu wa Rasulluhu. Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan Salam Ukhuwah buat pembaca yang setia.



Saya rujuk dalam buku “Kenapa Haram Berurusniaga Dengan Yahudi”, hasil penulisan Dr. Farouk Masahil. Beliau menyatakan bahawa Al-Quran turut memperincikan sejarah kelahiran yahudi dan sejarah kehidupan mereka. Al-Quran telah menjelaskan gaya hidup dan sikap mereka dalam menjalani kehidupan dan berurusan dengan orang lain. Al-Quran juga telah mendedahkan rahsia dan isi hati mereka yang penuh kebencian dan kedengkian terhadap umat Islam. Al-Quran yang terpelihara daripada sebarang unsur kebathilan telah menjelaskan kepada kita tanpa sebarang keraguan yang mungkin bertapak di dalam diri kita hingga ke hari kiamat bahawa “Yahudi merupakan musuh ketat kita”.



Firman Allah SWT :

Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.” (Surah Al-Maidah – Ayat 82).



Apabila saya rujuk dalam kitab “Fi Zilal Al-Quran” (3/960), dari pena Syed Qutb. Beliau berkata :


“Pekara yang menarik perhatian di dalam konteks ungkapan ayat ini ialah yahudi disebut terlebih awal daripada orang yang syirik. Ini dilihat dari sudut bahawa mereka merupakan orang yang paling ketat permusuhannya terhadap orang yang beriman. Permusuhan ketat mereka amat ketara sekali dan secara terbuka. Ia merupakan satu pekara yang pasti. Ianya pasti dapat disaksikan oleh mereka yang melihat dan disedari oleh mereka yang teliti” (Syed Qutb).



Ulasan dan tafsiran beliau itu amat benar dan dipersetujui oleh semua ulama’ tafsir. Jika kita mengkaji pengunaan dalam Bahasa Arab, kata hubung (و ) maknanya “Dan”. Ia memberi maksud menghimpunkan dua pekara dan tidak memberi makna “ikutan” atau “turutan”. Tetapi perkataan yahudi yang telah disebut terlebih dahulu didalam ayat di atas (Surah Al-Maidah – Ayat 82). Sedangkan kita sudah tentu menganggap mereka agak kurang permusuhannya terhadap orang beriman berbanding orang kafir musyrikin kerana kedudukan mereka di dalam kedudukan yang istimewa, yang tidak biasa digunakan oleh kata hubung (و ) dalam ungkapan

Bahasa Arab.



Sekurang-kurangnya ia menarik perhatian kita bahawa kedudukan mereka sebagai ahli kitab tidak mengubah hakikat yang berlaku iaitu mereka sama seperti orang kafir musyrikin, merupakan musuh paling ketat kepada orang yang beriman. Saudara-saudari faham tidak apa yang saya jelaskan maksud dari surah Al-Maidah – Ayat 82 ini?.





Apa yang saya nyatakan ini adalah sekurang-kurangnya. Telahan ini tidak menolak kemungkinan bahawa maksud yang dikehendaki di dalam ayat ini ialah meletakkan tahap permusuhan ketat mereka di tangga pertama berbanding dengan orang kafir musyrikin. Sekiranya seseorang itu ketika menghuraikan penegasan Ilahi ini telah lunak dengan realiti sejarah yang terpampang semenjak kelahiran Islam hingga ke saat ini, dia tentu tidak akan teragak-agak menegaskan bahawa permusuhan yahudi terhadap orang yang beriman adalah keras dan ketat buat selama-lamanya. Tekad mereka begitu mendalam. Tempoh masanya lebih panjang berbanding dengan permusuhan orang kafir musyrikin.



Kalau kita lihat pula pendapat ulama’ tafsir yang lain, Syeikh Al-Maraghi dalam kitab tafsirnya (4/1665). Beliau menegaskan bahawa :


“Ayat ini berbentuk sumpah. Sesungguhnya, wahai rasul, kamu benar-benar akan menemui orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang yang membenarkan dan mengikutimu serta membenarkan apa yang kamu bawa kepada mereka. Mereka ialah orang yahudi dan kaum kafir musyrikin daripada kalangan para penyembah berhala. Mereka menjadikan berhala-berhala sebagai tuhan dan menyembahnya selain Allah SWT”. (Syeikh Al-Maraghi – 4/1665).



Perbandingan Permusuhan Kaum Yahudi Dan Kaum Kafir Musyrikin.


Permusuhan dan penganiayaan paling keras yang dihadapi oleh Nabi SAW adalah dari kaum Yahudi Hijaz di Madinah dan kawasan sekitarnya serta daripada kaum musyrikin Arab, terutamanya kaum kafir musyrikin Mekah dan kawasan di sekitarnya. Harus diingati juga bahawa, pekara ini telah kita sama-sama bincangkan bersama dalam posting saya “Fisabilillah” yang lalu.



Baik kaum yahudi mahupun kaum kafir musyrikin, mereka memiliki beberapa sifat dan akhlak yang membuatkan meraka amat memusuhi kaum Mukmin seperti sombong, melampaui batas, suka menganiaya, cintakan kebendaan, egoistik, kasar, tidak mempunyai belas kasihan, fanatik terhadap fahaman kebangsaan dan memiliki pertahanan yang kuat.



Sebaliknya, orang kafir musyrikin Arab berdasarkan kejahilan mereka lebih lembut hatinya berbanding dengan kaum yahudi, bahkan lebih dermawan dan mengutamakan orang lain serta lebih merdeka dan bebas dalam soal berfikir dan memberi pandangan.



Keburukan Yahudi.


Allah SWT menyebut kaum yahudi lebih dahulu daripada kaum kafir musyrikin adalah untuk menunjukkan bahawa keburukan sifat kaum yahudi melebihi kaum Musyrikin Arab, di samping kekejaman mereka yang suka membunuh sebahagian daripada Nabi dan menyakiti sebahagian yang lain bahkan mempunyai kebiasaan menghalalkan memakan harta orang lain dengan cara yang tidak bersih. Mereka mencari kemaslahatan khusus dengan bernaung di bawah keadilan kaum Muslimin dan berasa aman daripada kepungan kaum Nasrani di Negara tersebut. Maka tidak hairanlah kalau kita lihat jikalau mereka bergabung bersama kaum Muslimin di Palestin, seluruh kawasan Arab dan di Eropah, itu tidak lain hanya disebabkan mereka mempunyai agenda tersembunyi di sebalik semua itu.





Oleh yang demikian, perangkap itu tetap jua perangkap, mana mungkin perangkap itu melupakan mangsanya, Cuma mangsanya sahaja yang sering melupakan perangkap yang terang-terang menunggu setiap saat dan waktu untuk menjerat. Dan apabila ia sudah terjerat, akibat dari kebodohan dan kedungguannya sendiri, walaupun telah diperkatakan berulang-ulang kali, maka saat itu kesengsaraan akan berlaku. Penyesalan pula akan terkeluar dari bibir-bibir mereka, menyatakan akan kesilapan yang telah ia lakukan itu.



Lihat sahaja apa yang berlaku pada Negara-negara Islam khasnya di seluruh pelusuk dunia ini, peranan yahudi dan nasrani cukup besar dalam mengatur sistem pentadbirannya yang rata-rata berpaksikan ideologi yahudi. Seluruh Negara Islam di dunia ini dipisahkan dan dipecah-belahkan untuk mematikan sistem Khalifah yang telah lama Negara Islam gunapakai serta digantikan dengan sistem perlembagaan berkonsepkan ideologi yahudi. Malangnya ketika itu umat Islam masih buta akan propaganda mereka, dan begitu mudah menerima acuan mereka sebulat-bulatnya. Lebih malangnya lagi, generasi terkini menyalahkan pula sistem pemerintahan Islam berbanding dengan sistem pemerintahan yahudi dan nasrani. Lihat sahaja di Negara Arab khasnya, mereka masih lagi mengamalkan sistem yahudi, di mana rata-ratanya mempunyai penasihat Negara yang berbangsa yahudi serta mengamalkan sistem pemerintahan yahudi di segenap pemerintahan mereka walaupun mereka terang-terang tidak mengambil orang yahudi sebagai penasihat, tetapi fahaman yahudi tersebut sering di guna pakai oleh mereka. Maka tidak hairanlah kita pada hari ini, sistem perlembagaan yahudi itu telah lama diserap di dalam pemerintahan Islam.



Saudara-saudariku yang dirahmati Allah SWT.



Ingatlah tiada sesiapa dan sesuatupun yang akan kekal di dunia ini kecuali Allah SWT. Lihat sahaja dekad ini, ada Negara begitu bangga dengan sistem pertahanannya yang begitu canggih dan mengerunkan, sehingga setiap saat ia menyatakan bahawa ia adalah sebuah Negara kuasa dunia yang cukup besar dan disegani. Di samping itu juga, ia mempunyai jutaan battalion askarnya dan kelengkapan perang yang cukup mengerunkan pihak musuh, sehinggakan ada Negara yang mengikut segala telunjuknya atas dasar takutnya ia kepada makhluk selain Allah SWT. Manakala ia juga telah menyatakan bahawa ia adalah sebuah kuasa besar dalam pemerintahan dunia yang baru, pernah menakluki bulan, Marikh dan sistem angkasaraya yang mengujakan setiap yang melihatnya. Inilah propaganda pihak yahudi yang perlu kita semua ketahui.





Saudara-saudariku sekelian,




Allah Maha Berkuasa.




Makhluk itu ciptaan-Nya.



Kalau makhluknya itu mengakui kehebatan melebihi dari Tuhannya. Ini adalah satu pembohongan. Tiada sesuatu yang akan kekal lama di muka bumi ini. Suatu masa ia akan musnah juga, suatu saat ia akan terhumban jua dan suatu ketika ia akan tersembam jua akibat dari kesombongannya terhadap Allah Azza Wa Jalla.






Pernahkah kita melihat sesebuah pemerintahan itu berdiri dan bertahan selama 300 tahun?



Lihat sahaja kuasa Soviet Union.




Apa yang telah jadi?




Berapa lama ia bertahan?




200 tahun!




150 tahun!




100 tahun!



Yang paling hampir dengan kita?.




“Kematian!”





Segagahmana sekalipun, dan sekuat mana sekalipun, ia tetap akan lalui zaman tuanya, dan zaman keuzuran tubuhnya serta seterusnya akan menemui ajal. Walaupun ia merupakan seorang pahlawan yang hebat, pemerintah yang hebat, ahli bina badan yang hebat, ahli tinju yang hebat, ahli larian pecut yang hebat dan sebagainya. Sampai saat ia akan mengakui akan fenomena kehidupan manusia. Ini adalah petunjuk untuk kita semua ketahui bahwa, tiada sesuatupun yang lebih berkuasa selain dari Maha Perkasa.



Ingatlah saudara-saudari yang dikasihi Allah SWT.




Dunia ini adalah tempat persingahan dan ujian bagi mereka yang mengenal akan Maha Pencipta. Kita ini terlalu kerdil dan tidak berdaya, sebab itu kita diwajibkan Allah SWT supaya senantiasa berdoa dan bersolat. Janganlah kita terlalu alpa dengan dakyah yang terang-terang dimainkan oleh pihak yahudi dan nasrani untuk menyesatkan diri kita.




Ingat!!!...Dunia ini sebagai saksi di hadapan Allah SWT kelak!!!







AllahuAkbar!


No comments:

Post a Comment

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails