Tuesday 22 February 2011

Istilah Al-'ilm.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.





BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.” Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera buat semua yang berkunjung di sini.


Jika kita semua perhatikan, ilmu Allah Ta’ala meliputi akan segala sesuatu. Ilmu-Nya meliputi akan yang sudah berlalu, yang sedang berlaku dan yang kemudian hari. Ilmu-Nya meliputi zahir dan batin, kehidupan kini dan kehidupan di akhirat kelak.


Manusia boleh mengetahui serba sedikit dari keadaan yang berlaku sekarang. Tetapi manusia tidak tahu akan semua kejadian tersebut! Malahan adakalanya sifat pelupa itu turut meliputi ruang ingatannya. Dan sama sekali manusia tidak dapat menembusi tabir atau ruang zaman masa hadapan yang turut berada di depannya sendiri. Malahan langsung tidak faham dan mengerti akan hakikat tersebut.





Lihatlah kita semua!




Diri dan akal kita adalah terlalu kecil untuk digambarkan, malah tidak mencakupi segala ruang kehidupan ini dari hal-hal yang mungkin tidak dapat digapai oleh kita. Hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana akan hal-hal tersebut. Allah SWT menghitung amal dan usaha kita selama mana kita bernyawa, dengan tidak ada yang terlepas sedikit jua pun. Allah SWT memberikan segala keadaan kehidupan isi alam fana ini, kerajaan demi kerajaan, bangsa demi bangsa, yang jatuh dan yang bertahta. Semua ini adalah dari Allah SWT.



Renungilah kita semua!


Ilmu Tuhan meliputi dengan menyinari akan segenap sesuatu, samaada zahir mahupun yang batinnya, pembukaan dan penutupnya. Tidak ada bagi Tuhan ukuran dekat mahu pun yang jauh. Semuanya adalah hampir dengan-Nya.



Perhatikanlah kita semua!



Berapa banyakkah bilangan pasir di gurun sahara dan yang berada di persisiran pantai?



Berapa banyakkah kapasiti air di lautan luas?



Berapa helaikah daun-daun di pohon-pohon pokok?



Berapa banyakkah bintang-bintang yang bersinar di ruang angkasaraya ini?



Berapa helaikah rambut yang berada di atas kepala kita, malah seluruh manusia yang menghuni dunia ini?



Jawab!



Tidak ada manusia termasuklah diri saya yang mengetahuinya.



Hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui!



Fikirlah seketika!



Bagaimana perubahan-perubahan yang datang kepada bilangan yang banyak tersebut? Ada yang gugur dan ada yang hilang serta ada yang tumbuh baru. Hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui. Dan Dia juga yang mengatur kesemuanya. Ini bermakna bahawa ia terkumpul dalam SATU ILMU! Iaitu ILMU ALLAH SWT.



Memang tidak dinafikan bahawa kadangkala ada manusia diberi sedikit percikan daripada rahsia Ilmu tersebut. Baik dengan latihan, atau dengan percubaan ataupun dengan pengalaman. Dan kadang-kadangnya juga Orang-orang tersebut yang jiwanya disediakan agar menerima sedikit sinar dari Ilmu Alam Ghaib, sebagai Nabi-nabi dan Rasul-rasul-Nya, malah kadangkalanya lagi jiwa besar yang lain yang dinamakan Waliullah, itupun hanya sedikit sahaja, jika apa yang hendak dibandingkan dengan yang belum diberikan atau tidak akan diberikan.




Ketahuilah kita semua bahawa Ilmu itu milik Allah. Ilmu Allah terlalu luas yang sukar untuk kita semua gambarkan. Carilah ilmu-ilmu itu berbekalkan keredhaan-Nya. Janganlah terlalu riak dan sombong dengan ilmu-ilmu yang telah Allah SWT kurniakan kepada kita. Kelak kemurkaan-Nya menimpa diri.











Waallahua’lam.




No comments:

Post a Comment

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails