Thursday 30 September 2010

Hadith Qudsi : Manfaat Harta Di Jalan Allah – Siri 9.








Hadith Qudsi : Manfaat Harta Di Jalan Allah – Siri 9.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.


BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.” Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan Salam Sejahtera buat semua yang hadir dan setia di sini sepanjang perjalanan perkongsian kita selama ini.

Episod huraian Hadith Qudsi yang terakhir dari saya untuk pertemuan kali ini bagi memberi sedikit iktibar yang berguna untuk kita sama-sama gunapakai dalam menjalani kehidupan di alam fana ini. Berikutan dengan itu juga, tidak bermakna huraian berkaitan Hadith-hadith Qudsi ini akan saya henti dan berhentikan untuk sampai seketika di sini sahaja, InsyaAllah di waktu dan kelapangan yang akan datang kelak serta keizinan dari-Nya, akan saya muatkan lagi Hadith-hadith Qudsi ini dengan episod-episod yang lebih menarik lagi untuk kita ambilnya sebagai jalan mengikuti Sunnah Baginda SAW dan Syariat Allah SWT. Berkesempatan dengan itu juga, sememangnya saya cuba ingin menghabiskan dengan lebih banyak lagi berkenaan dengan Hadith Qudsi ini, tetapi setelah perancangan yang teliti saya hadirkan sejak dari awal penulisan artikel di blog ini, maka saya akur dan perlu mengikut jadual dan susunan yang telah saya sendiri tetapkan. Semoga dengan apa yang saya bawakan ini, sedikit sebanyak memberi kesan dan impak yang berguna dalam diri kita khasnya untuk mengetahui lebih lanjut bahawa kita ini sebenarnya adalah seorang hamba-Nya yang terlalu kerdil untuk diertikan dengan fahaman akal dan fikiran kita. Semoga Allah SWT memberi taufik dan hidayah kepada kita semua untuk mendekatkan lagi diri ini kepada Allah Azza Wajalla. InsyaAllah


Berkata Abu Waqid Al-Laitsi r.a bahawasanya Nabi SAW telah bersabda : Allah SWT telah berfirman dengan bermaksud :


“Sesungguhnya Kami (Allah) turunkan harta untuk orang-orang yang mendirikan sembahyang dan mengeluarkan zakat. Sekiranya anak Adam itu mempunyai satu lembah, nescaya ia ingin mempunyai dua. Sekiranya ia mempunyai dua, ia hendak pula mempunyai tiga. Dan tidak akan memenuhi perut anak Adam melainkan tanah saja. Kemudian Allah akan mengampuni siapa yang bertaubat.” (Hadith Riwayat Ahmad dan Thabarani r.h).


Harta kekayaan diturunkan Tuhan ke dunia ini untuk tujuan kebaktian kepada-Nya, dan untuk kita membantu yang lain agar Allah SWT dapat disembah terus-menerus di alam fana ini, serta orang-orang yang susah dan kekurangan dapat dibantu dengan mengeluarkan zakat ataupun sedekah jariah. Bukanlah harta kekayaan itu untuk dipendam dan disimpan di dalam bank dan peti besi berkepok-kepok untuk tujuan peribadi sendiri dan memuaskan hawa nafsu semata-mata. Ia perlu dan wajib dikeluarkan bagi memperlihatkan kita akur akan perintah Allah SWT agar membantu kepada golongan yang memerlukan.


Akan tetapi manusia menjadikan harta kekayaan itu sebagai lambang agar dikatakan ia seorang yang kaya raya, gah dengan banyak menyimpan, berpengaruh, berlaku sombong dan segala seribu satu sifat-sifat takabur yang terdapat di dalam dirinya. Oleh itu ia tidak kenal penat lelah untuk mengumpul harta kekayaan itu, walhal harta kekayaan itu akan membahayakan dirinya serta menjauhkan lagi dirinya terhadap Allah SWT.


Malah pernah orang bertanyakan soalan ini.


Bukankah orang yang mempunyai kekayaan itu membolehkan ia berbakti dan dekat dengan Allah SWT dengan mudah tanpa batasan-batasan yang dialami oleh orang-orang miskin?


Tidak dinafikan bahawa dengan berharta kita makin dekat dengan Allah SWT, kerana kita boleh gunakan kemewahan itu ke jalan-Nya. Tetapi perlu diingati juga, bahawa jawapan ini SEBELUM kita perolehi harta kekayaan, tetapi apabila dipertengahan pencarian harta kekayaan itu, diri kita kerap tersasar, kerana limpahan harta yang banyak di hadapan kita. Ini adalah kerana kita ini adalah seorang hamba-Nya yang mempunyai perasaan dan punyai juga nafsu yang sukar untuk dibendung jika Islam itu sering kita pinggirkan. Bertepatan dengan itu juga masa dan waktu kita juga terbatas dan terhad terhadap Allah SWT akibat sibuknya diri kepada pencarian harta keduniaan. Maka apabila sudah menjadi seorang yang benar-benar kaya, ujian itu lebih getir daripada situasi yang sebelum ini, ruang masa, amat-amat terhad, keluarga juga sering diketepikan, malahan suruhan Allah SWT juga kerap disia-siakan akibat sibuknya mengejar kemewahan duniawi tanpa batasan ini. Bukankah itu boleh menjadikan diri kita lebih jauh daripada Allah SWT dari sebelum ini?


Ingatlah pesan Hadith Qudsi ini bahawa “Kalau dia mempunyai satu lembah dari kekayaan, nescaya ia ingin menambah satu lagi menjadi dua. Kemudian sesudah memiliki dua lembah, ia ingin pula memiliki tiga.” Ini adalah firman Allah SWT yang jelas menyatakan akan maksud yang telah saya huraikan seperti di atas tadi. Ingatlah Allah Maha Mengetahui setiap apa yang berlaku, sebelum berlaku dan akan berlaku.


Tetapi!


Dinyatakan juga bahawa Hadith ini tidaklah melarang kita untuk mengumpul harta sampai kita membiarkan diri kita hidup papa kedana (miskin).


Bukan begitu!


Sebab urusan akhirat kita itu tidak akan sempurna selama urusan dunia ini kita tidak tunai dan sempurnakan, manakala urusan dunia itu hanya dapat ditunaikan bila ada wang di dalam ‘kocek’ kita.


Hanya sebagai pedoman di sini, agar janganlah sampai kita letakkan cinta wang itu yang utama di dalam hati dan fikiran kita. Nanti kita akan menghabiskan semua waktu kita hanya untuk mencari wang dan harta kemewahan dunia semata-mata, sehingga akhirat kita abaikan serta kewajiban kita terhadap Allah SWT dan Rasul-Nya pun kita tidak sempurnakan kerana urusan-urusan mencari kemewahan duniawi itu yang tiada berpenghujung di dalam sejarah manusia.


Maka wang dan harta yang kita kumpulkan itu ada pula bahagiannya yang mesti kita keluarkan. Lantaran terlalu mencintakan wang, ada kalanya orang yang lalai itu sombong untuk mengeluarkan wang yang wajib (zakat) ke atas mereka yang memerlukan. Maka Hadith ini cuba mengingatkan kita agar bersikap berlapang dada dalam mengeluarkan harta kekayaan kita kepada mereka yang memerlukan, supaya kita semua akan sedar bahaya yang di hadapan kita kerana tidak mengeluarkan harta tersebut. Mudah-mudahan sesudah itu kita semua akan menyesali dan kembali kepada Allah SWT untuk memohon pengampunan-Nya sebelum terlambat.


Andaikata sudah ada yang menyesali dirinya dalam hal mengumpul dan menahan harta kekayaan ini, dan ingin kembali kepada Allah Ta’ala serta ingin bertaubat, kembalilah dan bertaubatlah dengan segera kepada-Nya, kerana Allah SWT akan mengampuni sesiapa saja hamba-Nya yang ingin bertaubat dan kembali kepada Syariat-Nya. WaAllahua’lam. Allahu Akbar!, Allahu Akbar!, Allahu Akbar!

Tuesday 28 September 2010

Hadith Qudsi : Martabat Orang Mukmin – Siri 8.





Hadith Qudsi : Martabat Orang Mukmin – Siri 8.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.



BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.” Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan Salam Sejahtera buat semua yang hadir bagaikan mutiara Islam yang bersinar di sini. Semoga anda semua berada di dalam perlindungan dan rahmat Allah SWT.


Berkata Abu Hurairah r.a bahawasanya Nabi SAW telah bersabda : Allah Ta’ala telah berfirman yang berbunyi :

“Sesungguhnya hamba-Ku yang Mukmin tetap berada di dalam kedudukan yang baik, dia sentiasa memuji-muji-Ku, padahal Aku akan mencabut nyawanya dari jasadnya.” (Hadith Riwayat Ahmad r.a).


Setiap yang hidup mestilah menemui mati, dan mati itu adalah pintu untuk kita memasuki kehidupan yang abadi. Hidup kita di dunia ini laksana seperti seorang yang bermusafir di mana sering kali merantau ke tempat orang lain. Nanti akhirnya, dia pasti kembali semula ke negerinya yang asal iaitu AKHIRAT.


Hadith Qudsi ini mengambarkan kepada kita seolah-olah Allah Ta’ala merasa kesal sekali kerana terpaksa mancabut roh orang-orang Mukmin itu, walhal dia sentiasa memuji-muji Allah SWT serta membesarkan-Nya. Di samping mengerjakan segala perintah-Nya dengan baik dan sempurna dan menjauhi segala larangan-Nya dengan patuh dan ikhlas.


Mengapa ia mesti mati?


Akan tetapi mati itu pekara yang tidak boleh dipersisihkan dalam kehidupan kita. Orang yang hidup mestilah mati, tiada seorang pun dikecualikan daripada mati. Sebab ia adalah satu-satunya jalan untuk membawa orang-orang Mukmin tadi kepada kehidupan yang abadi yang kenikmatannya tidak dapat disifatkan, iaitu hidup di dalam syurga Allah. Tanpa mati seseorang itu tidak akan sampai ke syurga Allah, sebab mati itu adalah pintu untuk menuju ke pangkuan Allah SWT.


Demikianlah maksudnya secara ringkas.


Lantaran mati itu adalah sesuatu yang pasti, maka janganlah sampai kita mengabaikannya, sehingga kita melalaikannya terus-menerus. Kelak apabila tiba masanya nanti, kita masih belum bersedia untuk menerima mati, sedangkan mati itu tidak akan menunggu kita, dan kalau kita memohon agar tangguhkan mati tersebut, ia tidak akan dapat ditangguhkan lagi. Jadilah kita seperti orang yang bermusafir tanpa bekalan. Tentulah nanti kita akan menemui berbagai-bagai kesulitan dalam perjalanan tersebut menuju ke suatu destinasi ke destinasi yang lain.


Jadi!


Wajarlah kita hendaknya membuat persediaannya dari sekarang, agar bila kita dijemputnya, kita telah bersedia untuk menerimanya. Semua bekalan kita sudah mencukupi, tidak perlu dicuriga dan dibimbanginya lagi. Kalau semua ini sudah kita mengetahuinya, tetapi kenapa kita masih belum melaksanakannya? Apa yang hendak kita tunggu dan menangguhkannya? Dari sehari ke sehari kita terus dilalaikan diri dari hal masaalah mati, padahal ia amat dekat dengan kita. Yang menghairankan pula, pada hal-hal yang berkaitrapat dengan dunia, kita tidak pula melalaikannya walaupun seminit, berbanding dengan hal-hal yang berhubung dengan akhirat, walhal yang akhir ini amat penting sekali buat keselamatan kita untuk menempuh kehidupan akhirat yang tiada penghujungnya lagi.


Insaflah!


Ingatlah!


Bahawa ia (mati) akan datang pada bila-bila masa apabila ia telah diseru oleh-Nya. Fahamilah tentang pekara yang utama ini ini! Supaya apabila datangnya kematian, tiada suatupun yang berkurangan. Justeru dia telah bersedia dengan bermacam-macam kebaktian dan amalannya yang mulia. Itulah yang dikira keuntungan, yang bakal menyelamatkan diri kita di akhirat kelak.


Jangan sampai kembali ke kampong akhirat nanti dengan bekalan yang kosong, semuanya masih banyak yang berkurangan, akan menyesali dirilah orang-orang yang berkeadaan begitu. Sesalilah diri kita dari sekarang agar dapat menampal mana-mana yang kurang dan cacat serta jangan sampai sesal itu datang kemudian hari (akhirat) kerana “Sesal Kemudian Tidak Berguna Lagi.” WaAllahua’lam.


Monday 27 September 2010

Hadith Qudsi : Memakmurkan Rumah Allah – Siri 7.







Hadith Qudsi : Memakmurkan Rumah Allah – Siri 7.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.





BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.” Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan Salam Sejahtera buat semua yang hadir. Perkongsian kita berkenaan huraian Hadith-hadith Qudsi masih jauh dan perlu dikongsikan di sini. Insya’Allah.


Berkata Abu Said Al-Khudri r.a bahawasanya Nabi SAW telah bersabda : Allah SWT telah berfirman yang bermaksud :


“Sesungguhnya rumah-rumah-Ku di bumi ialah masjid-masjid, dan sesungguhnya pengunjung-pengunjung-Ku di masjid-masjid itu ialah orang-orang yang memakmurkannya.” (Hadith Riwayat Abu Nu’aim r.h).


Sebagai pedoman, kalau kita kasih kepada seseorang, kita selalu mengunjungi dan mengambil berat akannya. Apatah lagi kalau orang itu telah banyak berbudi kepada kita, tentulah kalau boleh setiap hari kita akan mengunjungi dan menyayanginya serta sering menanyakan khabar mengenainya. Sebab budi itu adalah hutang yang tidak dapat dibayar dengan wang ringgit. Bak kata pepatah : “Hutang budi dibawa mati”. Begitulah lazimnya sebagaimana yang kita semua ketahui dan sematkan hari-hari dalam konteks kehidupan harian kita.


Maka, kalau begitulah yang selalu kita lakukan terhadap manusia, maka sepatutnya kepada Tuhan lebih dari itu. Sebab kurnia dan pemberian Tuhan kepada kita tidak terputus walau sedetik sekalipun, malah segala nikmat dan pemberian-Nya itu kita rasakan terus-menerus, meskipun kita termasuk hamba-Nya yang tidak beriman, ataupun kalau beriman tidak pula patuh kepada semua perintah-Nya. Ini kerana rahmat Tuhan dan kurniaan-Nya itu menyeluruh kepada semua makhluk-Nya yang di bumi, tidak kira Mukmin, kafir, munafik, haiwan, tumbuhan dan segala alam cakerawala ini dan ini juga hanya berlaku di dunia fana ini sahaja. Berlainan dengan rahmat-Nya di akhirat nanti, maka ia akan berlaku hanya kepada siapa yang beriman dan taat kepada-Nya semata-mata. Diharapkan juga agar jangan ada yang terkeliaru dengan apa yang saya nyatakan ini.


Sebagai seorang hamba yang beriman dan patuh, sewajarnya kita tidak lupa kepada Allah Ta’ala, dan sering mengunjungi-Nya bagi menandakan kesyukuran sebagai seorang hamba kepada Tuhannya. Alhamdulillah, Tuhan telah pun mengajarkan, bagaimana kita boleh mengunjungi-Nya, walhal kita masih lagi hidup di dunia yang kecil ini. Iaitu dengan mengunjungi masjid-masjid yang dinamakan oleh Tuhan sebagai rumah-rumah-Nya.


Justeru itu, kita harus memerhatikan diri kita berapa kali setahun kita hadirkan diri ke masjid-masjid?


Ada orang yang memang tidak pernah kenal masjid!


Ada orang juga yang hanya datang ke masjid setahun sekali atau dua kali, iaitu pada hari raya sahaja!


Maka dikatakan bahawa orang yang baik itu bolehlah kita katakana ia hanya datang ke masjid seminggu sekali sahaja iaitu untuk menunaikan solat Jumaatnya sahaja!


Namun apa yang dituntut dalam Islam adalah lebih dari itu! Sebab itu menunjukkan kasihnya seseorang itu kepada Rumah-rumah Allah dan bila kita kasih kepada Rumah Allah, bukankah itu bererti kita kasih kepada Allah SWT?


Fikirkanlah ia sebaik-baiknya!


Tetapi!


Harus diingati juga.


Sejahil mana sekali dan seingkar mana kita untuk TIDAK pergi menziarahi serta mengunjungi Rumah-rumah Allah, kelak suatu ketika kita juga akan DIUSUNG hadir ke dalam Rumah-rumah Allah SWT.


Tahukah makna DIUSUNG itu?


Fikirkanlah juga sebaiknya kata-kata ini!


Maka kalaulah datang ke masjid, jangan sampai datang seperti seorang PELANCONG yang datang untuk bersiar-siar dan melihat-lihat keindahan pembinaan masjidnya dan hiasan-hiasan dalamannya. Kemudian kita tinggalkan maksud utama dari mendatangi masjid, iaitu untuk beribadat serta melakukan pekara-pekara yang diajar oleh Rasulullah SAW, ataupun kita memakmurkannya dengan duduk beri’tikaf di dalamnya walau seketika sekalipun, supaya kita tergolong dari kalangan orang-orang yang mengunjungi rumah Tuhan sambil menziarahi Tuannya sekali iaitu Allah SWT. Dan yang lebih malangnya lagi dekad kini, ada yang hanya singgah ke masjid adalah semata-mata untuk ‘membuang hajat’ serta langsung tidak memperdulikan apa yang telah disyariatkan kepadanya untuk menjadikan masjid itu laman menambahkan serta memperkukuhkan lagi amalan-amalan kita. Jangan kata setakat membuang hajat, untuk menginfakkan hartanya sedikitpun amat sukar sekali, walhal dialah yang paling banyak mengunakan kemudahan-kemudahan yang terdapat di dalam masjid. Ini tidak termasuk dengan pekara-pekara yang lain, sebagai contohnya, menjadikan masjid tempat istirehat tanpa memperdulikan waktu dan etika ketika waktu solat. Bukan ia menjadi kesalahan, tetapi biarlah kita ini menjadi seorang Muslim yang tahu dan menghormati orang yang sedang beribadat di dalam masjid.


Maka dengan itu, selalu-selalulah kita semua ke masjid untuk beribadat sekadar yang termampu, dan janganlah sampai kita dikategorikan ke dalam orang-orang yang tidak pernah mengenal akan masjid serta fungsinya, kelak terlepaslah kita untuk dikenal sebagai orang yang sering mengunjungi Rumah Allah SWT. Dan kerapkanlah diri kita pula untuk memakmurkannya dengan melakukan berbagai-bagai ibadat di dalamnya. Janganlah kita menjadi orang-orang yang ‘sombong bodoh’, sehinggakan kanak-kanak yang belum cukup akal fikirannya yang sedang bermain-main di dalam masjid kita marahi dan herdiknya dengan lantang. Ini kerap berlaku di Negara kita amnya, dan siperlakunya pula bukanlah calang-calang orangnya iaitu yang kerap mengunjungi masjid, sedangkan ada sesetengah AJK masjid yang sedang asyik dengan rokoknya di dalam masjid tidak pula ditegurnya dengan lantang. Bukankah ini semua menjadikan situasi yang pincang terhadap mereka yang suka datang ke masjid. Ingatlah wahai "semua AJK masjid”, bahawa kamu yang ingin menjadikan masjid sebagai tempat ibadah buat penghuninya, tetapi dalam masa yang sama secara senyap-senyap kamu juga yang menghalau serta mematikan niat seseorang untuk menjadikan masjid itu tempat beribadahnya atas sikap keras dan jahilnya kamu itu. Bacalah sirah-sirah Nabi SAW, yang mana Nabi SAW tidak pernah mengherdik sekalipun budak-budak kecil malahan untuk Baginda SAW mengatakan “ah” amat tidak sekali. Maka jika kamu orang yang telah diberi oleh Allah SWT untuk menjadikan masjid itu tempat beribadah, maka bersikap baiklah kepada pengunjungnya walaupun dalam situasi yang amat sukar dan terbatas sekali.


Jelaslah di sini orang yang tidak selalu pergi ke masjid tidak dapat dinamakan sebagai tetamu Allah SWT, atau orang-orang yang selalu menziarahi Allah Ta’ala. Jika kita benar-benar di kalangan orang-orang yang cintakan akan Allah SWT, maka kerapkanlah diri kita untuk hadir menjadi tetamu di Rumah-rumah Allah. WaAllahua’lam.



Saturday 25 September 2010

Hadith Qudsi : Ganjaran Solat Fardhu – Siri 6.







Hadith Qudsi : Ganjaran Solat Fardhu – Siri 6.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.





BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.” Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan Salam Sejahtera buat semua yang hadir di sini.


Berkata Qatadah r.a bahawasanya Nabi SAW telah bersabda: Allah SWT telah berfirman yang bermaksud:

“Aku telah memfardhukan ke atas umatmu (wahai Muhammad!) sembahyang lima waktu, seraya Aku berjanji pada diri-Ku suatu perjanjian, bahawasanya barangsiapa yang memeliharanya tepat pada waktunya, akan Aku masukkannya ke dalam syurga. Dan barangsiapa yang tiada memeliharanya, maka tiadalah perjanjian apa-apa dari Aku baginya.” (Hadith Riwayat Ibnu Majah dan Abu Na’aim r.h).


Sembahyang lima waktu itu difardhukan oleh Allah SWT dari atas langit, yang diterimanya sendiri oleh junjungan kita Nabi Muhammad SAW. Begitu tinggi nilainya dalam pandangan Allah Ta’ala sehingga Nabi Muhammad SAW diundang oleh-Nya khusus untuk menerima syariat sembahyang lima waktu ini. Cerita selanjutnya dapatlah kita membacanya di dalam peristiwa Mukjizat besar Isra’ dan Mi’raj, manakala dengan itu juga, pekara ini telah kita sama-sama kongsikan dalam artikel saya yang lalu.


Allah SWT juga telah mengingatkan kita bahawa sembahyang lima waktu itu adalah sebagai suatu PERISAI ataupun BENTENG yang akan memelihara manusia dari segala maksiat dan kemungkaran. Ini bererti, orang yang mengerjakan sembahyang lima waktu itu dengan baik dan sempurna akan terpeliharalah dia dari segala kelakuan yang bakal menyelewengkannya dari titian Shirathal Mustaqim. Ketika itu ia akan terdorong untuk melakukan segala pekara yang diredhai Tuhan, dan menjadilah dia seorang manusia yang benar-benar mematuhi segala perintah Tuhan serta menjauhi segala larangan-Nya sehingga ia dipanggil sebagai MUSLIM MUKMIN yang hakiki. Lantaran itulah maka Allah SWT telah menjanjikan baginya syurga sebagaimana sudah dinyatakan dari maksud Hadith Qudsi seperti di atas ini.


Mungkin orang akan bertanya,


Mengapa ada juga orang yang terus sembahyang, tetapi tidak pula berhenti-henti dari melakukan dosa dan maksiat?


Tentulah ini bertentangan dengan maksud firman Tuhan tadi.


Jawapannya,


TIDAK!


Cuba kita perhatikan kepada sembahyang orang tersebut, adakah ia bersembahyang dengan sebenar-benar ertikata makna sembahyang yang telah difardhu serta diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada Umatnya. Ataupun hanya ‘tonggak-tonggek semata-mata?! Seperti ayam yang sedang mematuk-matuk makanan! Kemungkinan juga sembahyangnya tidak sempurna, maka sembahyangnya itu tertolak, sehingga tiadalah ia menjadi perisai atau benteng baginya, maka samalah ia seperti tidak bersembahyang. Lantaran itulah dirinya tidak dapat terdinding dan terhakis dari dosa dan maksiat!


Saya tertarik dengan satu riwayat, serta riwayat ini amat-amat sinonim dari buah mulut kita dekad kini iaitu bahawa orang yang menyempurnakan sembahyangnya dengan baik, maka sembahyang itu akan terangkat ke atas langit dalam keadaan putih dan cemerlang. Ujar sembahyang itu : “Semoga Allah memelihara engkau, sebagaimana engkau memelihara aku.” Manakala orang yang tidak menyempurnakan sembahyangnya dengan baik, sembahyang itu akan terangkat dalam keadaan hitam-legam dan berbau busuk. Ujar pula sembahyang itu : “Semoga Allah menyia-nyiakan engkau, sebagaimana engkau menyia-nyiakan aku.” Lalu sembahyang itu dilipat-lipat sebagaimana dilipat pakaian yang koyak dan dilemparkan serta dipukulkan ke muka orang yang mengerjakannya. (Ada sesetengah menyatakan ia dilemparkan ke arah tengkoknya).


Itulah kesimpulan dari Hadith Qudsi ini bahawa orang yang memelihara sembahyangnya dengan baik dan sempurna, nescayalah Allah SWT akan membalasnya dengan syurga. Demikian pula sebaliknya, jika ia mencuaikan sembahyangnya maka tiadalah Allah SWT menjanjikan apa-apa kepadanya, dan ketika itu pekaranya adalah di dalam bahaya, kiranya ia tiada segera kembali ke jalan yang lurus. Siapa tahu ajalnya sedang menunggunya selangkah di hadapannya, sehingga apabila nyawanya diragut dengan tiba-tiba, sedang ia belum sempat bertaubat dan memperbaiki lagi sembahyangnya sepertimana yang Allah SWT kehendaki.


Orang yang pintar dan bijaksana hendaklah ia menjaganya dari awal-awal lagi agar tidak dibiarkan waktunya berlalu dengan sia-sia dalam kelalaian dan menambah dosa, walhal sembahyang itulah yang bakal menjadi dindingnya diakhirat nanti.


Ingatlah kita semua!


Umur manusia itu selalunya pendek, walaupun dia boleh duduk di dunia ini sehingga 60 tahun atau lebih dari itu. Dan apalah gunanya umur yang panjang kalau dihabiskan kesemuanya ke dalam kelalaian yang sia-sia, semakin lama hidup, semakin bertambah dosa dan maksiat, bererti semakin berat pikulan yang bakal dibawa ke akhirat kelak.


Oleh itu waspadalah kita semua!


Wahai saudara dan saudariku sekelian!


Fikirlah pekara ini dengan sebaik-baik akal kewarasan kita!


Bila sudah habis masanya, dan kita semua pun dijemput untuk pergi, ketika itu tidak ada yang boleh membantu kita kecuali amal dan pahala ikhlas kita semata-mata. Kalau banyaknya amalan kita ketika itu, maka bersyukurlah kita saat itu, kerana mudah-mudahan kita akan terselamat. Tetapi jika yang baik itu kosong dan yang ada hanyalah yang jahat sahaja, ataupun lebih banyak yang jahat dari yang baik atau semuanya banyak yang sia-sia belaka. Awaslah! Kita semua. Kerana semua itu akan dipersoal-jawabkan oleh Tuhan dengan teliti satu persatu sehinggakan sebesar zarah pun akan dibawa di hadapan Allah SWT sebagai bukti dan saksi perbuatan kita ketika di dunia dahulu.


Begitulah terjadinya jika ada di antara kita yang terus menerus melupakan sembahyang dari masa ke semasa sehingga tergolong ke dalam orang-orang yang tidak pernah bersujud langsung kepada Allah SWT, kecuali jika dia diberikan taufiq untuk kembali mengerjakannya semula. Ketika itu sesalannya berbakul-bakul kerana teringatkan kelakuannya yang melupakan Tuhan. Kalau tidakpun dia akan terus terumbang-ambing di dalam lautan hawa nafsunya, setiap hari menghitung dosa sedang yang menghapuskannya tidak dibuatnya. Orang yang sedemikian dikhuatiri akan mengakhiri hayatnya dengan ‘Su’ul-Khatimah’ semoga kita semua dijauhkan Tuhan. WaAllahua’lam.


Thursday 23 September 2010

Hadith Qudsi : Ganjaran Amalan Soleh – Siri 5 .




Hadith Qudsi : Ganjaran Amalan Soleh – Siri 5 .

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.




BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.” Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera buat semua yang hadir di WWW.MujahidinCyber.Blogspot.com. Diingatkan juga kepada sesiapa yang ingin melebarkan serta memanjangkan setiap artikel di ruang blog kelolaan saya ini adalah amat-amat dialu-alukan, tiada sebarang bantahan untuk menidakkannya. Maka dengan itu, dinasihatkan juga agar setiap artikel itu mestilah di’kredit’ atau di’link’ kan kembali kepada blog ini. Semoga jasa baik dari semua yang hadir bagaikan mutiara Islam di sini akan memberi sinar yang berpanjangan hendaknya dan memberi inspirasi baru buat saya dan anda semua yang berada di luar sana untuk terus berjihad di alam maya ini. InsyaAllah.


Berkata Anas r.a bahawasanya Nabi SAW telah bersabda : Allah SWT telah berfirman :

“Aku telah menyediakan bagi hamba-hamba-Ku yang soleh kenikmatan yang tidak pernah dilihat oleh mata, didengar oleh telingga, dan terlintas di hati manusia.” (Hadith Riwayat Thabarani r.h, Manakala Hadith ini juga diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Jarir dan Qatadah r.h).


Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah SWT, pekara yang dimaksudkan dengan kenikmatan di dalam Hadith tersebut adalah kenikmatan yang disediakan Tuhan di dalam syurga. Kenikmatan syurga itu tentu sekali istimewa tanpa banyak soal jawab lagi kerana syurga itu adalah tempat balasan Tuhan, dan balasan Tuhan bukanlah sembarangan. Tentulah ia istimewa, bukan saja dari segi jenis dan kualitinya, tetapi ia lebih dari itu, sehingga Allah SWT mensifatkannya sebagai kenikmatan yang tidak pernah dilihat oleh mata, didengar oleh telinga, dan terlintas di hati manusia. Jelaslah balasan itu istimewa dalam ertikata tidak dapat disifati, kerana ia bukanlah dari barang-barang yang terdapat di alam fana ini.


Saudara Muslimin dan Muslimat yang saya hormati sekelian.


Sifat-sifat kenikmatan yang dijanjikan Tuhan sebagai balasan di dalam syurga itu kerap disebutkan di dalam Al-quran Nur Karim. Keindahan kenikmatan itu tidak dapat dinilai tingginya oleh pemikiran manusia, selain dari apa yang dijelaskan oleh sesetengah Hadith dari Rasulullah SAW sahaja. Itupun manusia hanya dapat mengukurnya dengan khayalan yang terbatas. Padahal hakikatnya tentulah jauh, dan lebih jauh daripada yang terjauh sekali. Lantaran itu disifatkannya dalam ayat yang paling ringkas, tetapi cukup mengkagumkan. Iaitu tidak pernah dilihat oleh mata, didengar oleh telinga dan terlintas di hati manusia. SubhanaAllah!


Saudara dan saudari yang dirahmati dan dikasihi Allah SWT.


Apa yang kita lihat pada hari ini sebagai gejala-gejala yang luarbiasa lagi menakjubkan, akan dipandang oleh generasi akan datang sebagai remeh dan pekara biasa sahaja. Misalnya hal-hal berhubung rapat dengan kemajuan Sains dan Teknologi sekarang ini yang baru saja dalam peringkat awalnya sudah dianggap suatu pekara yang menakjubkan serta luarbiasa. Padahal di hadapan kita ada masa yang panjang lagi yang mana pekara-pekara yang menghairankan hari ini akan terus berkembang dan akan sampai ke kemuncak kemajuannya, sehingga ia tiada dipandang takjub lagi. Demikian pula dengan pekara yang baru yang mengantikannya akan menjalani proses yang sama dan berubah dari suatu masa ke semasa. Namun apa yang akan kita pandang di dalam syurga nanti tidak sama dan tidak pernah dirasakan oleh sesiapa pun ketika mereka berada di dunia.


Begitu juga dengan apa yang didengar oleh telinga tidak sama dan tidak pernah didengar oleh sesiapa pun ketika berada di dunia. Akhir sekali, sebagai kemuncak dari keluarbiasaannya hal-hal yang diperolehi disyurga nanti tidak pernah terlintas di hati manusia, betapapun kuat khayalannya, atau bernilai daya kreatifnya, namun itu tetap khayalan dan ciptaan manusia, tidak akan sama dengan ciptaan Allah SWT.


Saudara Muslimin dan Muslimat yang dimuliakan Allah SWT.


Ingatlah!


Renungilah!


Semua itu dijanjikan Tuhan sebagai balasan buat orang-orang yang SOLEH, yang suka berbuat baik, hatinya suci dengan keesaan Allah SWT, pemikirannya bersih dengan ingatan kepada Allah Azza Wa Jalla. Mereka inilah yang nanti bakal menghuni syurga Allah SWT.


Ayuh kita semua!


Ayuh Saudara-saudaraku sekelian!


Beramallah dengan sempurna, berdoalah berpanjangan, mudah-mudahan syurgalah menjadi balasan! InsyaAllah.








Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, Ampunilah dosa-dosaku, Ampunilah dosa-dosa kedua orang tua ku, ampunilah dosa guru, sahabat, dan mereka yang cintakan kepada-Mu Ya Allah. Tempatkanlah kami kelak dilebaran naungan Rahmat dan kurniaan Syurga-Mu. Amin!



Tuesday 21 September 2010

Hadith Qudsi : Ketaatan Kepada Ilahi, Di Mana Posisi Kita? – Siri 4 .






Hadith Qudsi : Ketaatan Kepada Ilahi, Di Mana Posisi Kita? – Siri 4 .

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.






BismillahirRahmanirRahim. “Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya. Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.” Amma ba'du. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera buat semua yang hadir bagaikan mutiara di sini. Dengan izin-Nya kita dipertemukan lagi, dalam siri yang berikutnya iaitu berkaitan dengan huraian Hadith-hadith Qudsi. Insya’Allah.


Berkata Abu Hind Ar-Razi r.a bahawasanya Nabi SAW telah bersabda : Allah SWT telah berfirman yang berbunyi :


“Ingatilah Aku dengan mentaati-Ku, niscayalah Aku akan mengingatimu dengan pengampunan-Ku. Barangsiapa yang mengingati-Ku, sedang ia taat setia kepada-Ku, maka berhaklah dia akan Aku mengingatinya dengan pengampunan-Ku. Dan barangsiapa yang mengingati-Ku, sedang ia derhaka dan maksiat kepada-Ku, maka berhaklah dia akan Aku mengingatinya dengan kebencanaan-Ku.” (Hadith Riwayat Dailami dan Ibnu Asakir r.h).


Allah SWT memerintahkan kita agar mengingati-Nya dengan memperbanyakkan amal-amal yang soleh, kelak Dia akan mengingati kita dengan memberikan pengampunan-Nya.


Lihatlah!


Betapa kasih sayangnya Allah Ta’ala kepada hamba-hamba-Nya. Sebagai Tuhan yang bersifat Ar-Rahman (Maha Pengasih), Ar-Rahim (Maha Penyayang), diingatkan kita supaya tidak lalai daripada mengingati-Nya.


Tetapi!


Bagaimana caranya kita hendak mengingati Allah SWT?


Adakah seperti kita mengingati ibu dan bapa kita?


Atau,


Anak, isteri kita?


Ataupun,


Seperti mengingati sahabat-sahabat tersayang kita?


Ingatlah!


Peringatan serupa itu boleh diselangi dengan LUPA!


Kerana manusia tidak sepi dari perasaan dan perbuatan LUPA!


Walhal, para Auliya dan Salihin pula sedikit pun tidak pernah lupa kepada Allah SWT, dan daripada Allah Ta’ala. Malahan dalam kesemua waktunya, mereka sentiasa mengingati Allah SWT.


Jadi!


Adakah kita dituntut untuk mengingati Allah SWT seperti para Auliya dan para Salihin juga?


Ataupun,


Bagaimana caranya kita mesti mengingati Allah Ta’ala?


Maka yang demikian,


Hadith Qudsi ini menunjukkan kepada kita iaitu dengan memperbanyakkan ketaatan kepada-Nya. Bukan sekadar dengan sembahyang lima waktu sahaja, puasa setahun sekali sahaja, berzakat dan bersedekah, bila ada kelebihan atau melakukan haji seumur hidup sekali sahaja. Pada amnya memanglah itu semua adalah ketaatan. Sebab ada Hadith yang lain juga mengatakan, jika seorang hamba dapat menunaikan semua itu dengan baik dan sempurna, maka berhaklah dia dipanggil seorang MUSLIM MUKMIN yang hakiki, manakala bagi orang yang digelar sebagai Muslim Mukmin balasannya adalah SYURGA.


Akan tetapi,


Yang dikehendaki di sini adalah lebih dari itu. Bukankah ada sebuah Hadith Qudsi yang lain, menganjurkan kita supaya mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala dengan memperbanyakkan ‘NAWAFIL’ (solat sunat), sehingga kita terkira antara orang-orang yang dikasihi Allah Ta’ala. Ini kerana setiap kali kita memperbanyakkan amalan yang salih, setiap itulah kita akan merasakan kasih dan sayang daripada Allah SWT. Itulah tandanya kita telah dekat kepada Allah Ta’ala. Apabila telah dekat kepada Allah SWT, tentulah kita akan sentiasa ingat kepada-Nya dan hati kita pun akan didorong oleh-Nya agar sentiasa berbakti dan beramal untuk mencapai keredhaan Allah Azza Wajalla. SubhanaAllah!


Itulah sebabnya maka Hadith ini mengatakan, bahawa kalau kita mengingati Allah dengan ketaatan kita kepada-Nya, niscayalah Allah akan mengingati kita pula dengan pengampunan-Nya. Malah diperkuatkan lagi dengan ayat yang sesudah itu, iaitu firman-Nya :


“Berhaklah dia akan Aku mengingatinya dengan pengampunan-Ku”


Apakah hak yang ada pada manusia untuk dituntutnya kepada Tuhan?


Kalau tidak diberinya kita apa-apa pun, kita tidak punya hak apa-apa pun untuk menuntutnya. Tetapi, lantaran manusia itu memang sifatnya MATERIALISMA, maka seolah-olah Allah SWT mengakui hak manusia terhadap Zat-Nya, iaitulah balasan-Nya dengan pengampunan dan orang yang mendapat pengampunan Allah Ta’ala, akan terpimpinlah ia ke jalan menuju ke syurga. Insya’Allah.


Tetapi!


Jika sebaliknya pula, bagi sesiapa yang mengingati Allah Ta’ala, sedang dia berlumuran dengan dosa dan maksiat. Dia mengetahui bahawa Allah SWT memerintahnya supaya bersembahyang, berpuasa, berzakat, haji, mengerjakan pekara-pekara baik dan seumpamanya, namun dia terus lalai dan melalaikan dirinya, semua itu tiada dilakukannya, walhal dia mengetahui hukum-hukumnya dan mengetahui balasan Allah Ta’ala terhadap orang-orang yang mengabaikan semua itu, maka berhaklah Allah SWT membencinya dan mengutuknya sehingga akhirnya jika dia tidak terus bertaubat dengan segera akan terpimpinlah dia ke jalan yang sempit yang akan menariknya ke azab neraka. Nasalullahas Salamah!


Maka sebab itulah Allah SWT berfirman :

“Dan barangsiapa yang mengingati-Ku, sedang ia derhaka dan maksiat kepada-Ku, maka berhaklah dia akan Aku mengingatinya dengan kebencanaan-Ku.”


Siapa yang boleh tahan menanggung bencana Tuhan?


Siapa!


Cuba nyatakan!


Tiada seorangpun yang sanggup menanggungnya!


Lantaran itu berhati-hatilah menjaga diri, jangan sampai melakukan sesuatu yang boleh menjadikan Tuhan murka terhadap diri kita. Memang tiada seorang pun yang dapat mengaku dirinya tidak bersalah, tidak berdosa. Tetapi jangan biarkan diri kita kekal di atas dosa itu!


Jangan sanggup berendam di dalam maksiat setiap waktu, tanpa menghiraukan segala suruhan dan larangan-Nya. Dampingkanlah diri kita kepada rakan-rakan yang soleh serta solehah, niscaya kita akan tergolong serta terdorong ke jalan yang dimuliakan oleh-Nya. Dan jangan sekali-kali kita semua mendekatkan diri kepada rakan-rakan syaitan dan mereka yang tunduk ke bawah arahan kehendak nafsu yang dipimpin syaitan, kelak kita akan tertarik ke jalan yang bakal membawa kita ke neraka Allah SWT.


Semoga Allah SWT merahmati kita semua dan memberi kita Taufiq untuk mengubah sikap kita dan mengalih penujuan kita kepada apa yang diredhai-Nya. Insya’Allah!




You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails