Thursday 26 November 2009

Aidiladha Satu Pengertian.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.



BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi, dengan nikmat dan rahmat-Nya, dapatlah kita hidup dan menjalankan tanggungjawab kita sebagai seorang mukmin kepada-Nya. Salam dan Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W , Ahli keluarga Baginda dan Sahabat-sahabatnya. Aku bersaksi tiada Tuhan yang wajib disembah kecuali-Nya dan Muhammad S.A.W itu hamba dan PesuruhNya.

Islam mengajar kita supaya menjadikan pengorbanan sesuatu yang berharga sebagai penyaksian dan pembuktian kepada akidah kita demi untuk kebahagiaan dan keselamatan hidup di dunia dan akhirat.

Firman Allah s.w.t :
“Dan sesungguhnya diwahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada Nabi-nabi yang terdahulu, daripadamu, demi sesungguhnya jika engkau (dan pengikut-pengikutmu) mempersekutukan (sesuatu yang lain dengan Allah) nescaya akan tetap gugur amalanmu, dan engkau akan tetap menjadi dari orang-orang yang rugi”. (Surah Az-Zumar – Ayat 65).

Saya tertarik dengan satu kisah pengorbanan di mana Saidina Abu Bakar r.a mengorbankan semua hartanya untuk Islam dan umatnya sehingga Rasulullah s.a.w bertanya : “Apakah yang engkau tinggalkan untuk keluargamu?.” Jawab Abu Bakar r.a : “Aku tinggalkan buat mereka Allah dan Rasul-Nya.” Kata-kata hikmat sahabat yang dijanjikan syurga itu cukup ringkas tetapi penuh pengertian. Itulah pengorbanan yang cukup sukar untuk dilakukan umat Islam hari ini kerana apa yang dipandang adalah harta dan bukannya berada di sisi Allah s.w.t.

Jumaat ini, kita, bersama dengan saudara kita yang menunaikan ibadah haji menyambut Aidiladha dengan menunaikan syiarnya seperti bertakbir, bersembahyang dan menyembelih korban sebagai bukti melahirkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah s.w.t. Aidiladha lebih besar erti dan tinggi nilai darjatnya berbanding dengan Aidilfitri. Sejajar dengan kedudukan itu masa bertakbir dipanjangkan bermula daripada malam hari raya, hinggalah hari keempat belas Zulhijjah yang dinamakan hari-hari Tasyrik. Disamping bertakbir, umat Islam melakukan ibadah korban pada hari-hari berkenaan.

Demikian pula bagi umat Islam yang berada di tanah suci menunaikan ibadah haji pada tiga hari tasyrik itu, ialah melontar jamrah di Mina. Mereka meneruskan kerja-kerja ibadah haji dengan iringan Talbiyah iaitu, “Wahai Tuhan kami, kami datang semata-mata dengan ikrar setia dan taat kepada pemerintah-Mu, Wahai Tuhan kami yang tiada sekutu bagi-Mu, kami sahut seruan-Mu, sesungguhnya segala puji nikmat dan kekuasaan kesemuanya adalah bagi-Mu, Wahai Tuhan kami tiada sekutu bagi-Mu”

Saya juga amat tertarik dengan kisah Nabi Ibrahim a.s dan cerita ini begitu sinonim buat buah mulut umat Islam hingga ke hari ini dari apa yang telah di kisahkan di dalam Al-Quran, iaitu peristiwa kepatuhan Nabi Ibrahim a.s untuk menyembelih putera baginda dan kepatuhan Nabi Ismail a.s terhadap perintah Allah s.w.t memaparkan kekuatan Iman dan keteguhan mental yang perlu kita contohi dekad ini, kerana ia adalah pengorbanan yang cukup besar semata-mata kerana Allah s.w.t. Sejarah pengorbanan teragung itu tidak tertinggal dalam lipatan sejarah malah ia dihayati sepanjang zaman demi menegakkan agama Illahi ini. Begitu juga dengan pengorbanan Nabi Muhammad s.a.w, sahabat serta ramai lagi dari segi nyawa serta harta benda dalam menegakkan dan mempertahankan Islam adalah pengorbanan yang sangat agung. Maka dengan itu, laluilah lipatan sejarah ini, dengan satu pendekatan dalam diri kita untuk mencontohinya dan mentauhidkan Allah s.w.t. Semoga keberkatan dan keredhaan dari-Nya untuk kita semua mendekatkan lagi nilai diri kita terhadap Maha Pencipta. WaAllahualam.

Wednesday 25 November 2009

Hati Itu...Bahagian Dua.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.

Dari Petikan Bahagian satu..(disini)


BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi, Salam dan Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w , Ahli keluarga Baginda, Sahabat-sahabat dan sahabiahnya serta para pejuang-pejuang mujahid di jalan Allah s.w.t. Aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad s.a.w adalah hamba dan PesuruhNya.

Sebagaimana yang telah diperbincangkan sebelum ini berkenaan dengan Hati, banyak penguraian dan tafsiran maksud dapat kita mengupas, mengenal, mengkaji dan mentarbiyahkan tentang persoalan yang kita halusi ini. Dengan tafsiran pemikiran yang positif itu jugalah melahirkan satu bentuk pemahaman yang sebenar tentang hakikat Hati. Hati merupakan agen dalaman naluri insan untuk melahirkan manusia yang celik dalam membezakan antara akal dan nafsu. Hati juga sebenarnya boleh menyesatkan insan yang hanya mengunakan kedengkalan dan kejumudan akal dalam mencanang sesuatu pekara tanpa melalui Syariat-Nya. Kita akan perbincangkan lagi soal ilmuan dalaman naluri manusia, bagi mengenal, sejauhmana kita (manusia) mengunakan kewarasan akal untuk melahirkan atau menghasilkan buah fikiran bagi memacu segala gerak-geri badan untuk kebaikan atau keburukan. Sepertimana posting saya yang lalu iaitu ‘Hati Itu...,saya telah memberi serba sedikit tentang erti makna hakikat Hati. Penguraiannya akan saya lanjutkan lagi dalam posting saya ini untuk memperbincangkan lagi maksud Hati tersebut dengan lebih mendalam. InsyaAllah.




Hati Itu Umpama Raja
Hati itu umpama Raja. Raja yang mentadbir segala urusan naluri manusia bagi menghasilkan sesuatu yang lebih baik. Hati yang kotor, bererti hati yang dijajahi oleh Raja yang jahat. Manakala hati yang bersih pula, bererti hati yang ditakbirkan oleh Raja yang bersifat Zuhud keimanannya kepada Allah s.w.t. Ini suatu keadaan yang berbeza untuk kita perbincangkan. Satu golongan hati yang dikelolakan dengan Raja yang jahat, dan satu lagi ditakbirkan dengan Raja yang teguh Iman dan takwanya. Raja (hati) juga perlu memainkan peranannya dengan cukup berkesan untuk menjadikan dirinya seorang pentadbir dan pemerintah yang bersih dari kekufuran. Sebagai contoh, seorang Raja itu juga perlulah dapat membezakan antara Haq dan Bathil. Seorang Raja itu juga mestilah mengunakan buah fikirannya yang telus untuk melahirkan sebuah fahaman yang adil dan saksama dalam meletakkan sesuatu perbuatan. Kesimpulannya di sini, Hati itu unpama Raja, Raja yang mentadbir sekelian ‘rakyat jelata’. ‘Rakya’t yang dimaksudkan ini pula adalah “Anggota Badan Manusia”. Ini akan saya bincang dan jelaskan lagi di akhir perenggan nanti. Contoh yang perlu diambil di sini, seorang raja itu memerlukan penasihat untuk mentadbir sesebuah pemerintahan. Penasihat itu juga merupakan individu yang membuahkan idea-idea yang baik atau buruk, bergantung kepada ideologi-ideologi yang telah terpahat dalam nalurinya. Jika penasihat itu merupakan jeneral perang, maka raja itu juga sering melancarkan perang, jika penasihat itu suka akan kekayaan, kemewahan, kemahsyuran duniawi, maka raja tersebut sedikit sebanyak nalurinya sedemikian rupa dan jika penasihat tersebut merupakan tekunnya keimanan dan ketakwaan kepada Maha Pencipta, maka sudah tentu raja tersebut merupakan raja yang baik dari segi akhlaq dan Imannya. Ini bergantung kepada tahap mana kotak pemikiran Raja tersebut untuk memilih susunatur penasihat tersebut. Sebagaimana yang telah kita perbincangkan ini, Hati itu saya maksudkan sebagai Raja, dan Raja itu juga menpunyai penasihatnya tersendiri. Siapakah penasihat tersebut?. Ini akan kita sama-sama bincangkan dengan lebih mendalam lagi. InsyaAllah.

Allah s.w.t Berfirman :
“Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada.” (Surah Al-Hajj – Ayat 46).

Penasihat Hati
Setalah kita mengetahui bahawa Hati itu merupakan Raja dalam naluri kita, maka Penasihatnya pula semestinya berkaitrapat dengan Hati (Raja). Penasihat yang dimaksudkan ini juga merupakan agen tarbiyah yang baik atau buruk dalam sistem koordinasi naluri hati manusia. Jika penasihat itu kufur, maka kufur itu juga menanti dalam setiap hati (Raja), manakala jika penasihat itu baik lagi mulia, maka mustahil seorang Raja (Hati) itu melakukan pekara-pekara yang keji. Di sini apa yang hendak saya nyatakan adalah, Penasihat kepada Raja (Hati) itu mempunyai dua penasihat, iaitu ‘Dua Penasihat Baik’ dan ‘Dua Penasihat Tidak Baik’. Saya akan bincangkan dahulu tentang Dua Penasihat Tidak Baik’. InsyaAllah Selepas itu akan saya huraikan juga tentang “Penasihat Yang Baik”.

Dua Penasihat Tidak Baik.





1)Syaitan Dan Iblis Laknatullah
Sebagaimana yang telah kita ketahui umum bahawa Syaitan dan Iblis ini merupakan agen penasihat Hati (Raja) yang amat-amat merbahayakan hati, jika segala tunjukajar dan telunjuknya kita turuti. Ia merupakan musuh nombor satu kita di muka bumi ini. Musuh yang sering menyesatkan sekelian manusia yang tipis Imannya. Syaitan dan Iblis ini juga telah bersumpah di hadapan Allah s.w.t, bahawa tugasnya akan menyesatkan, memesongkan dan menjadikan cucu Adam a.s. ini ke lembah kesesatan. Ia juga merupakan penasihat hati-hati manusia yang inginkan kesenangan duniawi serta yang meminggirkan Syariat Allah s.w.t

Firman Allah s.w.t :
“Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: “Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam”. Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.” (Surah Al-Baqarah – Ayat 34).

Syaitan juga akan memainkan segala rancangan untuk menyesatkan dan memesongkan manusia, melalui bisikkannya juga ramai manusia yang terpengaruh. Ia terlalu licik untuk kita perkatakan, tetapi agak sukar baginya terhadapi mereka yang benar-benar beriman kepada Allah s.w.t. Syaitan ini juga sering menjadi Penasihat Hati (Raja), yang mengajak agar melakukan kemaksiatan. Setiap ruang yang terhidang akan dipergunakannya dengan sebaik mungkin agar manusia leka dengan Tauhid Allah s.w.t. Syaitan ini juga merupakan rakan penasihat yang akrab bagi mereka-mereka (Manusia) yang lebih cintakan dunia dari akhirat. Setiap kata-katanya merupakan nasihat dan azimat untuk menjadikan Hati (Raja) itu kufur dan sesat. Setiap detik, ia akan menjalankan tugasnya sebagai Penasihat kepada Hati (Raja) agar segala suruhan Allah s.w.t itu kita jauhi. Ini salah satu contoh Penasihat Tidak Baik bagi Hati (Raja) yang saya kemukakan bagi kita sama-sama menilai akan hakikat erti sebenar koordinasi Hati kita. Hati yang diterajui oleh Penasihat Tidak Baik ini juga merupakan hati yang kelam dan kusut, jika ia tidak kembali kepada Allah s.w.t. Sebagai contoh yang hendak kita perbincangkan ini, dengan Penasihat Tidak Baik untuk Hati (Raja), ia seringkali mengajak agar Hati (Raja) melakukan kemungkaran, tidak kiralah ia merupakan dosa-dosa yang kecil. Sedikit demi sedikit, hasutannya itu menjadikan kita melakukan dosa yang besar dan akhirnya melakukan dosa yang tegar dan kebiasaan. Semua ini rancangan yang telah diaturkan olehnya dengan cermat sekali. Kadangkalanya pula ada manusia yang terus menerus kufur dan sesat, sehinggakan mempercayai sepenuhnya nasihat syaitan ini. Syirik, Khurafat, Bi’daah, Tahyul dan sebagainya merupakan agen penyesatan yang sebati dalam diri manusia dekad ini. Ini salah satu bentuk penyesatan yang ketara yang telah dimainkan oleh syaitan. Maka dengan itu beringatlah bahawa Syaitan dan Iblis itu merupakan Penasihat Tidak Baik untuk Hati (Raja) kita yang patut kita jauhi darinya. Perbanyakkanlah Istifar dan Zikrullah untuk menjauhkan Hati (Raja) kita darinya. Berdoalah selalu kepada Allah s.w.t agar hati-hati kita ini tidak dikongkong dan dibelenggu olehnya.





2) Nafsu.
Sebagaimana yang kita ketahui umum, bahawa nafsu itu merupakan alat yang dikelola oleh syaitan untuk menyesatkan Hati (Raja) manusia. Nafsu itu merupakan tindakan tipudaya syaitan untuk menjadikan manusia itu kufur. Nafsu juga merupakan agen Penasihat Tidak Baik untuk Hati (Raja) bagi melahirkan insan-insan yang mengkhianati Rasulullah s.a.w. Dengan nafsu, manusia jadi leka dengan syariat-Nya. Dengan nafsu itu juga menjadikan manusia itu jauh terpesong dari keadaan asalnya. Nafsu membawa bahana tanpa kta sedari. Dengan nafsu juga menjadikan kita insan yang bersifatkan naluri syaitan. Kadangkalanya menjadikan manusia ingkar terhadap Allah s.w.t. Nafsu itu lawannya Iman. Jika nafsu itu meningkat tinggi, maka tahap Iman kita kepada Allah s.w.t menurun. Dan jika Iman kita meningkat, maka nafsu itu sebenarnya telah menurun. Sebagai contoh, orang yang melakukan maksiat, ia merupakan seorang yang tidak mempunyai Iman yang kukuh malah ada yang langsung tidak beriman. Ini menunjukkan bahawa apabila nafsu itu meningkat naik, maka tahap keimanan kita sebenarnya kurang. Dan sebagai contoh yang lain, jika manusia itu melakukan sesuatu kebaikan dan kebajikan, maka sebenarnya bahawa Iman itu mengatasi nafsu yang terdapat dalam dirinya. Itu menunjukkan bahawa jika Iman kita meningkat tinggi maka nafsu kita sebenarnya berkurangan. Maka dengan itu peliharalah Iman kita dengan sebaik mungkin agar tidak dibatasi dan dilingkari oleh nafsu. Dengan Iman menjadikan manusia itu yakin dengan sepenuhnya terhadap Allah s.w.t. Dengan Iman menjadi kita hampir terhadap Allah s.w.t. Dengan Iman, menjadikan kita mengenal akan kekusutan hati-hati kita.

Dua Penasihat Baik.

1) Akal
Akal merupakan buah fikiran manusia yang mengunakan sepenuhnya melalui pemikiran yang bernas dan bertauhid. Akal mengajar kita agar mentaati-Nya. Akal juga sebenarnya melahirkan golongan Ahlul Albab. Golongan yang memikirkan kesan terhadap segala kesudahan. Golongan yang berakal juga merupakan, golongan yang mensyukuri segala nikmat Allah s.w.t yang telah diberikan kepada manusia. Jika Akal itu, diletakkan terkebelakang, maka lihat sahaja kesudahannya. Manusia yang mengunakan akal dalam setiap kehidupannya merupakan golongan yang senantiasa mengingati Keagungan Allah s.w.t. Akal itu mengajar manusia membezakan Haq dan Bathil, membezakan dosa dan pahala dan membezakan syurga dan neraka. Melalui akal juga maka lahirlah generasi peneraju Ummah yang zuhud. Generasi yang mentauhidkan Allah s.w.t. Generasi pemimpin umat sejagat melalui syariat-Nya. Sebagai contoh, jika kita hendak mengambil buah yang terdapat di pokok, kita mestilah mengunakan akal kita agar buah tersebut tidak jatuh berkecai, dan diri kita tidak tercedera. Maka jalan untuk mengunakan tangga itu merupakan jalan yang terbaik, daripada membahayakan diri untuk memanjat dahan pokok tersebut. Maka di situ kita dapati, akal itu memainkan peranan dalam situasi tersebut. Dapat membezakan kebaikan dan keburukan sesudah itu. Jika pencaturan pengunaan akal yang singkat maka, sebenarnya kita menuju ke arah jalan yang berliku. Jalan yang mempunyai kenikmatan tetapi dikerumuni dengan duri-duri yang tajam. Maka dengan itu Akal merupakan penasihat Hati (Raja) yang baik, dan wajib kita utamakan dalam setiap pencaturan hidup kita. Penasihat Hati (Raja) yang mengunakan akal merupakan penasihat yang mengajar agar kita kembali kepada Tauhid-Nya. Akal adalah anugerah Allah s.w.t kepada manusia. Manusia yang berakal merupakan manusia yang mengunakan nikmat Allah s.w.t sepenuhnya. Manusia yang tidak berakal bererti seperti makhluk lain yang Allah s.w.t anugerahkannya “Otak” tetapi tidak berakal. Sebagai contoh, harimau akan membaham mangsanya mengikut segala kekuatan yang terdapat dalam dirinya tanpa mengunakan Akal. Mengoyak, mengigiit, menyiat lalu memakan mangsanya. Ini contoh makhluk Allah yang tidak berakal tetapi punyai otak, akan itu manusia lainnya pula. Manusia akan menangkap binatang yang halal dimakan, lalu disembelih, membersihkan dagingnya serta lalu dimasak dan seterusnya dimakan jika mengikut hukum Allah s.w.t. Ini lumrah bagi manusia yang mengunakan akal. Jika manusia itu seperti harimau yang telah saya nyatakan tadi, bererti manusia itu sebenarnya tidak mengunakan akal, sebaliknya mengunakan otak. Walaupun ia seorang yang berpangkat Pemimpin, Professor, Doktor, Jurutera, Arkitek, Sainstis, Pelajar, Pekebun dan sebagainya. Ini salah satu contoh bagi manusia yang dikurniakan Akal, tetapi tidak mengunakannya. Maka dengan itu, Akal sebenarnya mendekatkan diri kita terhadap Allah s.w.t serta menjadikan Penasihat Baik untuk Hati (Raja) kita yang kerdil ini. Akal merupakan nikmat yang tidak terhingga yang telah Allah s.w.t kurniakan kepada manusia amnya. Bertindaklah mengunakan segala nikmat yang telah Allah s.w.t berikan kepada kita ini sebaik mungkin. Hargailah jua, pemberian Allah s.w.t ini, ke jalan yang diredhai-Nya.




2) Ilmu
Ilmu itu merupakan Penasihat Yang Baik untuk Hati (Raja) kita. Dengan Ilmu itu juga menjadikan manusia menilai kebaikan dan keburukan. Jika tidak berilmu, maka kelam itu akan menanti. Sebagai contoh seorang Jurutera Mekanikal, ia bukan sahaja mengetahui tentang ilmu Mekanikal sahaja, tetapi ia juga mestilah mengetahui tentang ilmu-ilmu yang lain untuk menjadikannya seorang tokoh Jurutera Mekanikal yang berjaya. Dengan pengetahuan ilmu selain dari bidangnya, maka itu menunjukkan ia seorang yang cekap dan berilmu. Sebagai contoh, ia perlu mempelajari Ilmu Elektrikal, maka barulah ia dapat mendalami dan menguasai segala ilmu berkaitan sistem Mekanikal. Ini kerana Ilmu Mekanikal tersebut berkaitrapat juga dengan Ilmu Elektrikal. Oleh yang demikian, orang yang berilmu itu tidak semestinya dalam satu bidang sahaja, sebaliknya ia merangkumi semua aspek yang berkaitrapat dengan bidang yang ia ceburi, bagi memperlihatkan bahawa ia seorang tokoh yang berilmu serta berbakti kepada manusia. Contoh yang lain pula, sebagai seorang pendakwah, ia mestilah berilmu. Dengan ilmu itu juga akan menjadikannya lebih berhemah dan bersikap optimis dalam berdakwah. Lihat sahaja jika pendakwah yang kurang berpengetahuan dan berilmu, ia sedikit sebanyak merumitkan situasinya sebagai seorang pendakwah, lebih-lebih lagi ia berkaitan dengan soalan-soalan yang melibatkan hukum-hukum Islam. Dengan Ilmu itu juga menjadikannya seorang yang akan berbakti kepada insan yang memerlukan. Dengan berilmu itu juga ia menjadikan manusia mengenal Allah s.w.t. Malahan dengan berilmu itu juga, manusia akan menjadi lebih bertamadun. Sebagai contoh yang lain, dalam bab solat, dengan berilmu itulah yang menjadikan solat kita itu tertil. Jika kita tidak berilmu, mungkin solat kita itu tidak khusyuk dan tidak menepati apa yang dikehendaki. Ilmu itu mencerminkan keperibadian seseorang. Tak percaya?. Lihat sahaja dekad ini, orang yang berilmu itu disanjungi daripada orang yang tidak berilmu. Orang yang berilmu juga diangkat sebagai pemimpin. Mana mungkin orang yang tidak berpengetahuan dan berilmu itu diangkat setinggi langit, mungkin ada, tetapi lihat sahaja kesudahannya kelak dari keputusan yang telah ia lakukan. Oleh yang demikian, Ilmu itu adalah Penasihat Baik untuk hati (Raja) kita ini. Dengan Ilmu, menjadikan Hati kita bersih dari kekufuran. Dengan Ilmu itu juga melahirkan penasihat hati yang berteraskan Islam yang Ad-Deen. Maka dengan itu Penasihat Yang Baik, mestilah melalui Ilmu. Ilmu itu pemimpin kita di kala kegelapan. Ilmu itu menerajui Hati (Raja) kita ke arah Keredhaan-Nya.

Setelah kita mengupas segala ciri-ciri Penasihat Hati (Raja) dengan lebih mendalam, maka terungkailah khasnya arah dan tujuan untuk memilih antara yang haq dan yang bathil. Ini semua memerlukan bentuk pemikiran yang positif yang sebenarnya telah terpahat dalam diri kita. Pekara ini tidak berakhir hanya di sini, ia akan saya perhalusi lagi demi untuk memperlihatkan kepada diri kita amnya, tentang hakikat penganugerahan dari Allah s.w.t yang tidak ternilai ini, di gunakan sebaik mungkin mengikut syariat-Nya.




Anggota Badan Manusia (Rakyat)
Secara keseluruhannya, maka dapatlah kita melihat, bahawa anggota badan manusia ini sebenarnya digerakkan oleh hati kita. Jika gerakannya itu ke arah kebaikan, maka hati kita tersebut telah dimacu oleh akal dan ilmu. Dan jika ia menuju ke arah kemungkaran, maka ia sedikit sebanyak mengambarkan kepada kita bahawa ia sebenarnya telah dibelenggu oleh syaitan dan nafsu. Ini semua sebagai gambaran untuk kita sebenarnya, tahap gerakan dalaman hati kita untuk memilih antara kebaikan dan kekufuran. Tak percaya?. Lihat sahaja perbuatan pesalah-pesalah yang telah diberkas, rata-ratanya mempunyai rekod jenayah yang tegar dan sering berulang-ulang. Dengan bernafsukan seperti binatang dan manusia yang tidak bertamadun itu sebenarnya gambaran yang harus diberikan kepada manusia ini. Ia sebenarnya masih tidak dapat melihat tentang apa yang telah dimainkan oleh syaitan, tidak kiralah ia datangnya dari kalangan manusia sekalipun. Oleh yang demikian, berwaspadalah dengan segala bisikan syaitan dan nafsu yang sering berlegar-legar di hati kita. Berbandingnya pula dengan hati yang diterajui oleh penasihat yang baik iaitu Akal dan Ilmu. Manusia akan bertindak mengunakan akal dan ilmu yang telah Allah s.w.t kurniakan kepadanya. Walaupun kadangkalanya jalan berliku dan berduri itu adalah jalan pilihannya. Sebagai contoh yang saya bawakan di sini, Rasulullah s.a.w merupakan contoh yang tepat dan berkesan. Baginda s.a.w mengunakan pemikiran yang cekap dalam menghadapi segala isu-isu dan cabaran yang dihadapi. Berperibadian contoh tauladan yang baik serta bersifat amanah itu membuatkan ramai orang-orang kafir Quraisy tertarik lalu memeluk Islam. Baginda melahirkan sifat peribadi murni yang patut kita contohi. Baginda s.a.w juga merupakan Pemimpin, Pendakwah, Ketua angkatan perang, ketua keluarga dan sebagainya yang tiada tolok banding. Keberkesanan tarbiyah beliau juga boleh kita rasai sehingga ke saat ini. Saya tertarik dengan satu kisah di mana Baginda s.a.w telah bertemu dengan seorang wanita tua berbangsa yahudi. Wanita tua ini sebenarnya amat-amat membenci Rasulullah s.a.w dari apa yang telah kawan-kawannya beritahu kepadanya. Maka ketika Rasulullah s.a.w sedang berjalan merentasi padang pasir lalu bertemu dengan wanita ini, ia sebenarnya tidak mengetahui lelaki tersebut merupakan Nabi s.a.w. Lalu semasa mereka berjalan merentasi padang pasir tersebut, Rasulullah s.a.w telah memperlihatkan contoh keperibadian yang terbaik, sehinggakan semasa mereka berhenti untuk berehat, baginda mengambil pelepah pokok tamar untuk memberikan penghormatan kepada wanita tua tersebut untuk berehat, sedangkan baginda s.a.w hanya beralaskan pasir sahaja. Dalam masa yang sama, wanita tua tersebut memuji Baginda s.a.w atas keperihatiannya terhadap dirinya. Walaupun disaat perjalanan mereka, wanita tua itu sering menyatakan tentang keburukan Nabi s.a.w. Setelah selesai jauhnya perjalanan tersebut, wanita tersebut bertanyakan kepada Rasulullah s.a.w. “Siapakah anak ini sebenar?”. Lalu Baginda s.a.w menyatakan, “Saya adalah Muhammad, Rasul terakhir Allah s.w.t, sayalah lelaki yang makcik katakan itu, sayalah Muhammad yang makcik marahkan itu”. Lalu wanita tua itu tergamam dan berkata, ‘Jika ini adalah Muhammad, Rasulullah s.a.w. Nabi terakhir, mana mungkin cacian dan fitnah orang terhadap kamu itu benar, kamu merupakan orang yang baik akhlaknya”. “Maka pada hari ini aku (wanita tua) mengakui bahawa Tiada Tuhan yang layak disembah, kecuali Allah dan Muhammad itu Pesuruh Allah”. Maka Islamlah wanita tua tersebut ketika itu, atas tertariknya dia terhadap sifat yang dimiliki oleh Rasulullah s.a.w. Keperibadian manusia itu terserlah bukan kerana kemewahan, kekayaan, pangkat, kemahsyuran dan sebagainya, tetapi akhlak yang mulia itu lebih menjamin untuk kita kelak. Oleh yang demikian, manusia perlulah pandai memilih halatuju yang akan di bawa olehnya. Samaada buruk atau baik itu bergantung kepada dirinya sendiri. Kita dikurniakan dengan pelbagai nikmat, gunakanlah nikmat itu ke jalan yang sebaiknya untuk melahirkan hati-hati yang sering bertaut kepada Allah s.w.t.

Di atas penguraian yang telah kita sama-sama ketahui ini, maka dapatlah kita perbaiki lagi segala kesalahan dan kekhilafan yang sering terpahat dalam diri kita. Perhalusilah lagi langkah-langkah halatuju kita untuk mencari tujuan hidup. Ingatlah saudara-saudariku, jika jalan kemaksiatan itu pilihan kita, ia akan kita laluinya dengan mudah, tetapi kesannya amat berliku dan berduri. Sebagai contoh, jika ia seorang perompak, maka saat itu pula ia terlepas dari tangkapan polis, ia berasa begitu selamat sekali kerana dapat melarikan diri dengan hasil kekayaan yang dimilikinya, tetapi di sebalik itu juga sebenarnya hatinya berasa takut, gerun dan sedih. Dan kadangkalanya pula ia kelihatan seolah-olah hidup dilingkari dengan duri-duri dan keadaan sekeliling yang tidak selamat. Bukankah itu menunjukkan kepada kita bahawa keseronokan melakukan kemaksiatan itu hanya bersifat sementara. Berbandingnya pula mereka yang melakukan kebaikan. Ia kadangkalanya sering dibelenggu dengan kesukaran dan kesempitan tetapi di akhirnya kejayaan dan ketenangan itu miliknya. Sebagai contoh, lihat sahaja para penulis yang berkaitan dengan Ilmuan Islam, tidak kiralah ia penulis buku, majalah, surat khabar, cerpen, novel, malahan penulis blog. Golongan ini sebenarnya golongan sasaran pihak tertentu untuk menjatuhkan dan mengaibkan apabila isu-isu kebenaran dan ilmuan itu di ketengahkan. Kadangkalanya pula ada yang di fitnah, dicaci dan sebagainya. Ia amat menyukarkan, dan memeritkannya untuk mengembangkan syiar Islam melalui dakwah. Allah Maha Penyayang, Allah Maha Pengasih, pernahkah kita terfikir jika ilmu kebaikkan itu memberi syafaat dan manfaat yang berguna untuk manusia, malah ia turut dipraktikkan dari hasil yang telah penulis itu kemukakan, pahalanya berlipat kali ganda di atas kesinambungan penulisan ilmuan bermanfaat itu terhadap pengikut dan penyebarnya. Dan ia lebih bermanfaat lagi jika, kita telah pergi menemui-Nya. Pahala itu tetap akan berlanjutan tanpa ada had dan sekatan. Bukankah ini menunjukkan kepada kita Allah Maha Penyayang terhadap makhluk ciptaan-Nya. Pekara ini sepatutnya kita terapkan dalam diri kita sejak dari bangku sekolah lagi. Bukan hanya menerbitkan laman Blog Dakwah, tetapi hasil karyanya bersifat kejumudan. Dan adanya pula dengan bangga melahirkan blog-blog yang bermotifkan fitnah dan kemaksiatan. Pekara inilah yang membimbangkan kita dekad ini, segala kemudahan terhidang tidak digunakan dengan sebaik mungkin. Bilalah kita hendak membuang sifat-sifat Bebalisma dan Tahyulisma ini?. Bukankah ini semua merugikan kita malah melemahkan lagi umat Islam.

Allah s.w.t Berfirman :
“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”. (Surah At-Taubah – Ayat 71).

Maka dengan itu, perlihatkanlah hati-hati kita, tentang halatuju yang sepatutnya kita tempuhi dan lalui. Pergunakanlah anggota badan kita ini ke jalan yang di redhai-Nya mengikut cara positifnya pemikiran kita agar diri dan generasi kita kelak akan lebih di kasihi-Nya. Allahu Akhbar!. Allahu Akhbar!. Allahu Akhbar!.


Monday 23 November 2009

Friday 20 November 2009

Apabila Islam Pada Namanya Sahaja.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah segala puji bagi Allah s.w.t. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, Ahli keluarga Baginda, Sahabat-sahabat dan Ahlul Bait. Sesungguhnya agama yang mulia di sisi Allah adalah agama Islam. Barang siapa yang memilih agama selain dari agama Islam, maka agama yang terpilih itu tidak diterima oleh Allah. Di akhirat kelak ia tergolong di kalangan orang yang amat-amat rugi di sisi Allah s.w.t.

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a berkata : Telah bersabda Rasulullah s.a.w : “Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam itu kecuali hanya namanya dan tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah dan mereka fitnah itu akan kembali”. (Hadith Riwayat Al-Baihaqi)



Dekad kini kita sering dikejutkan dengan pelbagai fenomena fitnah berpanjangan oleh pihak yang tidak putus-putus untuk menyesatkan Umat Islam khasnya bagi menjerumuskan mereka ke dalam kancah kesesatan. Pelbagai cara, pelbagai susunatur, pelbagai dakyah, pelbagai fahaman dan sebagainya, sehinggakan timbulnya kekeliruan yang tegar dalam diri setiap Muslim. Ideologi fahaman statik dan jumud ini juga telah menimbulkan perasaan kemarahan, kekusutan, ketidakadilan, dan sebagainya kepada mereka-mereka yang tipis Imannya seperti setipis ‘kulit bawang’. Jika kita perhatikan dalam Hadith Rasulullah s.a.w ini, kita dapati ia bertepatan dan tidak dapat disangkal lagi apabila ia bena-benar berlaku zaman yang penuh dengan kemahsyuran teknologi manusia. Berkenaan dengan itu juga, semakin banyaknya kemewahan duniawi, semakin luputnya identiti sebagai seorang Muslim dan semakin jauhnya manusia dari Allah s.w.t. Tidak percaya?. Lihat sahaja sekeliling kamu, berapa ramaikah yang memiliki telefon bimbit yang canggih dan berteknologi tinggi, dengan kemudahan perhubungan antara manusia dengan manusia yang begitu pantas, disusuli pula dengan kepesatan teknologi Multimedianya yang begitu menakjubkan, boleh dikatakan ia sebagai alat perhubungan yang mengagumkan manusia apabila ia dimiliki. Tetapi!, malangnya hari ini, segala kehebatan ciptaan manusia itu tidak digunakan ke jalan yang betul. Ada yang masih tidak segan silu menyimpan gambar dan momokan video yang memualkan. Tidak kiralah ia lelaki atau perempuan, selagi nafsu itu dikongkong oleh syaitan, maka ia menjadi satu kebanggaan yang perlu dipertontonkan. Ini semua satu budaya segelintir masyarakat kita amnya dekad ini, budaya yang menjerumuskan kita lagi ke mercu kekufuran tegar. Tanpa segan silu juga ada yang sanggup berkongsi dengan rakan, menyebarkan, malah ada yang melakukan. Ini sesuatu yang amat memilukan, satu pekara yang perlu kita perbincangkan lagi tentang tipisnya Iman seseorang itu, yang telah saya gambarkan sebentar tadi iaitu seperti setipis kulit bawang. Adakah ini yang dikatakan manusia yang mempunyai peradaban dan tamadun yang tinggi. Jika inilah yang menjadi kebanggaan manusia, maka saya percaya kita sebenarnya menuju ke ambang kehancuran yang dahsyat. Kehancuran sebuah tamadun yang memiliki umat yang khianat terhadap Rasulullah s.a.w dan melancarkan ‘perang’ kepada Allah s.w.t. Pekara inilah yang merungsingkan kita kala ini, pekara yang semakin hari semakin menjadi-jadi, pekara yang diketawakan oleh pihak Munafikun dan Kafir laknatullah. Mereka ketawa terbahak-bahak, sedangkan kita terpingga-pingga dengan perlakuan kita. Adakah kita sedar akan dengan rancangan mereka ini? Atau sedar dalam lena, sedar dalam mimpi, sedar dalam berdiam diri, sedar dalam alpa, sedar dalam dayus, semua ini perlu dijawab dengan mengunakan akal yang pemikiran kita. Kita bukan makhluk yang tidak berakal dan berilmu, kita bukan seperti haiwan, tumbuhan dan alam semesta ini, kita akan dibangkitkan, kita akan disoal, kita akan dipertanyakan, semua itu memerlukan jawapan yang konkrit, jawapan dari Iman dan Takwa dari kita. Mampukah kita menjawabnya nanti? Fikirkanlah!.

Jika kita bandingkan zaman Rasulullah s.a.w dan para Sahabat r.a, jauh bezanya dengan zaman yang kita lalui sekarang, kalau dilihat dari segi teknologinya pula, memang kita ke hadapan, zaman manusia berpusu-pusu mencari kemewahan, pangkat dan kemahsyuran sehinggakan menganggap dunia ini tempat mengumpul segala kehendak nafsunya. Ini berbeza sekali pada zaman Rasulullah s.a.w, zaman di mana hidup mentauhidkan Allah s.w.t dan menganggap dunia ini sebagai tempat persinggahan seperti musafir yang jauh perjalanannya dan berhenti seketika ke suatu tempat untuk berteduh dan memulakan kembali perjalanannya. Malahan tempat di mana untuk mengumpul segala amalan untuk bekalan hari kebangkitan nanti. Inilah yang telah terpahat dan diterapkan oleh Rasulullah s.a.w kepada sahabat-sahabatnya serta seluruh umat Baginda s.a.w. Butakah kita selama ini?. Kalau kita perhatikan Hadith Rasulullah s.a.w ini, kita dapati Beliau s.a.w menyatakan 5 pekara yang akan berlaku sebelum tibanya manusia itu menuju ke zaman kehancuran (Kiamat). Manusia semakin hari semakin banyak melanggar hukum Allah s.w.t, dan mengkhianati Baginda s.a.w, semakin hari semakin merumitkan manusia, dan semakin hari semakin jauh manusia terhadap Syariat-Nya. Beginilah sikap yang digambarkan oleh mereka, seolah-olah tiada pegangan batu asas dalam hidupnya. Contoh yang ketara yang boleh kita sama-sama lihat, ramai dikalangan orang Arab melancong ke negara Asean. Ini pekara yang patut kita perbincangkan lagi. Tidak salah menikmati suasana kehidupan majmuk masyarakat dunia, tetapi apa yang disangkakan itu tidak semestinya bertepatan dengan apa yang dirancangkannya. Sebaliknya Pak Arab ini (segelintir) sewenang-wenangnya melakukan pekara-pekara kemaksiatan. Negara kita pernah dikejutkan dengan satu peristiwa yang mengaibkan beberapa tahun yang lalu, di mana seorang gadis di bawah umur telah menjadi wanita perdagangan seks terhadap Pak Arab tersebut, dan pekara ini tidak diketahui oleh ibu dan bapa wanita tersebut. Allah Maha Berkuasa, Allah Maha Mengetahui, setiap tindak-tanduk itu telah diketahui umum, atas ketentuan dan kekuasaan Allah s.w.t. Apa yang malangnya ia diperlakukan oleh orang Islam dan melakukan juga datangnya dari negara Islam. Ini satu bentuk ceteknya ruang Aqidah dan Iman dalam diri seorang Muslim tersebut. Leka dengan kekayaan, kemewahan, keseronokan tanpa menghiraukan nas-nas Islam. Sepatutnya pelancong-pelancong dari negara arab tersebut perlulah menunjukkan sikap dan tauladan yang baik, di samping mereka melancong menikmati keindahan ciptaan Allah s.w.t, mereka juga sepatutnya berdakwah. Mereka rata-ratanya datang dari negara Para Anbiyaa, jadi tiada masaalah untuk mereka berdakwah dan menyebarkan Islam kepada penduduk Nusantara, bukan hanya menikmati dan menyebarkan kemaksiatan di negara Islam. Inilah satu bentuk pemikiran yang statik dan jumud berlegar-legar dalam diri umat Islam sekarang. Dengan mengakui beragama Islam, tetapi dalam masa yang sama memperlekeh-lekehkan Islam dan masyarakat Islam. Tidak kurangnya pula dengan perlakuan masyarakat Islam di negara kita (Malaysia), dengan budaya fesyen yang mengaibkan, budaya fahaman sesat, budaya dadah, budaya songsang, budaya samseng, budaya riba, budaya rasuah dan sebagainya. Ini memerlukan satu perbincangan yang lebih mendalam lagi. Lihat sahaja keadaan fesyen wanita sekarang, sungguh menjelekkan. Ada yang bertudung tetapi terdedah ditempat yang tidak sepatutnya, bertudung tetapi masih kelihatan rambut, bertudung tetapi memakai baju yang mengiurkan, bertudung tetapi memakai seluar yang ketat dan menampakkan benda yang tidak sepatutnya, dan sebagainya. Tidak percaya? Lihat sahaja rakan-rakan wanita kamu yang datang berkerja pada hari sabtu. Kalau pada hari jumaat ia kelihatan agak sopan, tetapi pada hari sabtunya pula berpakaian seperti “orang yang tidak cukup pakaian”. Inilah satu budaya ikutan yang telah dicedok bulat-bulat tanpa ditapis dan disejat oleh pemikiran yang majoritinya orang Islam. Begitu juga dengan kaum lelaki, berpeleseran waktu malam untuk mencari mangsa buasan nafsu, mengamalkan budaya songsang (gay), berjudi, meminum arak, dan sebagainya. Ini satu bentuk budaya yang saya samakan seperti di zaman Jahilliyah. Zaman di mana kegelapan manusia yang tidak bertamadun, zaman di mana manusia hidup dalam keadaan saling membunuh, tiada agama, berzina dan sebagainya. Pekara ini yang ditakuti kita selama ini. Pekara yang perlukan perbincangkan dengan meluas dan mendalam. Perlu diingati juga bahawa majoritinya ia dikalangan umat dan negara Islam. Islam mengajar manusia agar hidup berprinsip, hidup bertamadun, hidup dengan kesejahteraan tanpa dilingkari dengan kemaksiatan. Ini semua janji yang telah termaktub. Sedarkah kita akan hakikat ini? Fikirkanlah!.



Bertepatan dengan Hadith ini juga, Rasulullah s.a.w menyatakan satu golongan di mana manusia gemar mencantikkan dan mengindahkan Rumah Allah (masjid) dengan pelbagai ragam dan suasana. Malahan Baginda s.a.w turut menyatakan bahawa ada golongan yang membaca Al-Quran tetapi tidak mengamalkannya. Hadith ini bertepatan dan bersesuaian dengan apa yang telah kita perbincangkan ini. Jika kita perhatikan negara Islam amnya, mereka mempunyai banyak masjid yang indah-indah, boleh dikatakan setiap negara Islam mempunyai masjid yang besar dan tersergam indah. Ini adalah suatu pekara yang perlu kita perluaskan lagi perbincangan kita. Tidak salah memiliki atau membina masjid-masjid yang indah-indah, kerana itu suatu yang mendatangkan kekhusyukan dalam bersolat dan menghadirkan lagi jemaah ketika bersolat atas sebab cintanya tempat ibadat tersebut. Apa yang hendak diperjelaskan dan diperkatakan di sini adalah, tersergamnya masjid atau rumah ibadat yang indah dan suasana di dalamnya yang serba kemodenan dan kemewahan, diikuti pula ditempat yang menarik para jemaah untuk beribadat. Tetapi apa yang malangnya ia kelihatan sunyi, bukan beerti sunyi dari perbualan kosong para jemaah dan riuh rendah dari kanak-kanak, tetapi sunyi dari aktiviti yang sepatutnya dilakukan di dalam masjid sebagai seorang Muslim. Sunyi dari kedengaran bacaan Al-Quran, sunyi dari kuliah-kuliah ilmu, sunyi dari amalan zikrulullah dan sebagainya. Apa yang kelihatan adalah riuhnya perbualan dari pelancong-pelancong yang sedang menikmati keindahan masjid tersebut. Masjid yang menelan jutaan ringgit, dengan kesan teknologinya yang canggih dan moden, sistem organisasinya yang menarik, tetapi malangnya kita pada hari ini, saf yang sepatutnya boleh di muatkan hampir lebih 5 ribu jemaah, masih tidak dapat dipenuhi walaupun 1 saf. Kenapa kita perlu banggakan dengan kekayaan dan kemewahan yang terdapat pada masjid tersebut?. Dengan kutipan wang pada solat jumaat hampir puluhan ribu ringgit tetapi tanah perkuburan yang terdapat di sekitar masjid masih bersemak samun, seperti tidak dijagai. Ke manakah perginya sikap-sikap para pentadbir masjid?, lupakah mereka bahawa suatu hari nanti tempat tersebut sama-sama kita diami. Pekara ini seperti suatu keasyikan panorama mata dari melakukan pekara yang sepatutnya. Wang yang sepatutnya itu tidak digunakan pada tempat dan keadaan yang betul, mungkin kita perlu mengkaji semula pada diri kita, dan melihat kembali rumah-rumah ibadat agama yang lain. Sebagai contoh yang hendak saya utarakan di sini dalam agama kristian. Saya tidak menyatakan ia sesuatu yang bertepatan, malah saya tidak menyifatkan pihak agama lain bagus dari pihak kita, tetapi biarlah kita melihat pekara-pekara yang sepatutnya kita ketengahkan demi untuk mentauhidkan Islam. Biarlah kita membuka kotak pemikiran kita ini seluas-luasnya untuk mencanang kembali organisasi sistem masjid kita. Ini satu bentuk pemikiran yang bernas dan pengkajian tentang ini perlulah melalui pemikiran yang adil dan telus untuk menjadikan kita agar tidak buta hati. Pihak gereja amnya, mereka menyediakan rumah ibadat mereka sekadar ala kadar, tetapi dalam msa yang sama mereka menyediakan ruang dan tempat untuk penganutnya berasa selesa. Sebagai contoh, ada gereja yang menyediakan hospital, klinik, perpustakaan, sekolah, balairaya, tempat riadah dan sebagainya. Jika pihak gereja tersebut boleh melakukan pekara tersebut, kenapa kita yang terang-terang mempunyai dana yang cukup besar, masih tidak dapat melakukannya, duit yang sepatutnya itu mestilah disalurkan ke tempat yang sepatutnya, bukan sekadar untuk mencantikkan dan mengindahkan masjid tanpa memikirkan kebajikan umat Islam. Kebajikan umat Islam itu perlulah didahulukan, kita ini majoritinya dari kalangan orang-orang yang miskin dan memerlukan ruang kebajikan. Jika duit itu dihabiskan dengan membeli perabut dan peralatan yang mahal harganya dan diimport pula dari luar negara, maka di situ saya nampak ada pembaziran yang tegar. Masjid adalah tempat ibadat, tempat untuk menyatupadukan umat Islam, tempat untuk menuntut Ilmu dan tempat untuk mentauhidkan Islam. Maka gunakanlah situasi itu sebaik mungkin, ia bukan tempat untuk dibanggakan, dimegahkan dan dipercantikkan, ini semua fahaman yang sempit. Bukalah mata hati kita, kita sebenarnya telah menyempitkan lagi Islam itu atas dasar perlakuan pekara kita yang jumud itu. Jika suasana masjid itu mempunyai banyak ibrah dan kebajikan kepada manusia, maka tidak mustahil, orang bukan Islam tertarik dengan organisasi koordinasi sistem kebajikan umat Islam. Bukankah ini sesuatu bentuk dakwah?. Dakwah secara halus. Pekara ini yang sepatutnya kita perjuangkan dan kembangkan dalam setiap sistem masjid kita.

Hadith Rasulullah s.a.w ini juga menyatakan bahawa, ada golongan ulama’ palsu. Di mana ulama’ ini merupakan golongan yang cintakan duniawi, cintakan kemewahan, cintakan pangkat, cintakan kedudukan, cintakan pemimpin yang melakukan kekufuran dan sebagainya. Ini satu bentuk fahaman yang perlu kita perjelaskan lagi dengan mendalam. Pekara ini sebenarnya telah saya perjelaskan dalam posting saya yang lalu iaitu “Tazkiatun Nafs” di mana saya telah jelaskan panjang lebar akan 3 golongan ulama’ yang patut kita jauhi dan dekati. Bacalah kembali posting saya tersebut untuk menyegarkan kembali panduan hidup kita. Ada yang perlu kita perjelaskan dengan lisan, dan ada yang perlu kita perlihatkan dengan hujah. Semua ini bergantung kepada pemahaman peribadi seseorng, jika Hidayah Allah s.w.t itu bertepatan dan tuju pada tempatnya, maka ia akan membuka mata hatinya untuk mencari kebenaran, jika ia terpesong jauh, maka kekufuran itu menantinya. Pergunakanlah pemikiran kita yang waras ini untuk mencari dan mengupas, apabila soal ulama’-ulama’ ini diperjelaskan. Bacalah buku-buku tentang sifat seorang peribadi Muslim contoh yang banyak terdapat di pasaran.




Hadith ini juga menyatakan tentang hadirnya fitnah yang amat berleluasa. Fitnah di mana mengancam situasi kita sebagai seorang Muslim. Pekara ini sememangnya berlaku dan sedang berlaku. Jika kita lihat dalam negara kita (Malaysia), pekara memfitnah ini satu budaya biasa bagi mereka yang jahil. Malangnya itu pula, ia diperlakukan oleh orang-orang Islam terhadap Orang Islam juga. Ini suatu yang memalukan, sesuatu yang diperbincangkan dan diperhujahkan dengan tertil lagi. Seringkali kita terdengar di dada akhbar, media massa dan elektronik, pekara fitnah ini merupakan pekara yang amat-amat dibimbangi oleh Rasulullah s.a.w. dalam Hadith Beliau s.a.w, Baginda s.a.w menyatakan akan hadirnya nanti suatu fitnah yang mengancam Umat Islam khasnya. Sebenarnya pekara ini telah berlaku sejak dari zaman Sahabat r.a lagi, Sebagai contoh dengan fitnah, Saidina Umar Al Khatab r.a dibunuh, Dengan fitnah, kerajaan Andalus (Sepanyol) di robohkan, dengan fitnah juga, Kerajaan Uthmaniyah tumbang, dengan fitnah kerajaan Islam Iraq rebah, dengan fitnah umat Islam seluruh dunia dalam ketakutan. Ini satu bentuk fahaman pihak kafir untuk memecah belahkan umat Islam. Dengan fitnah itu juga membolehkan mereka (pihak kafir), lebih berkuasa dari pihak Islam. Tetapi apa yang berlaku masa kini, fitnah tersebut dilakukan terhadap orang Islam dan perlakunya pula datangnya dari orang Islam. Sebagai contoh yang ketara, kita dikejutkan dengan penglibatan pihak Pentadbiran Kerajaan Pakistan terhadap Pihak Islam Taliban. Fitnah yang dibawa oleh Amerika terhadap orang Islam itu sebenarnya disambut baik oleh Pihak Kerajaan Pakistan atas dasar kemewahan berbilion dolar yang telah dijanjikan. Maka dengan fitnah itu juga kerajaan Islam Taliban tumbang ditangan orang Islam yang dibonekakan oleh pihak kafir. Ini merupakan suatu bentuk pemahaman yang perlu kita perjelaskan lagi. Sebagai contoh yang ketara dalam arena politik kita sekarang, budaya fitnah berleluasa, dan budaya ini dipelopori oleh orang yang mengakui beragama Islam, sedangkan ia adalah satu bentuk boneka yang telah dimainkan oleh pihak yang tertentu untuk memecah belahkan umat Islam. Lupakah kita akan peristiwa penaklukan pihak Portugis terhadap kota Melaka, di mana pihak Melaka telah difitnahkan oleh mereka-mereka ini. Dengan fitnah itu juga maka tumbanglah Empayar Kesultanan Melayu Islam Melaka. Dengan Fitnah itu juga kita dijajah dengan begitu lama sekali. Ini suatu bentuk mainan yang telah dikelolakan oleh pihak kafir untuk menjadikan Umat Islam saling bermusuhan sesama sendiri, walaupun kita adalah dari Umat yang sama. Tidak terkecuali juga dengan Para Ulama’ kita, mereka sering difitnah, dicaci, dipenjarakan dan diperlakukan seperti orang yang tidak bertamadun. Ulama’ merupakan golongan yang sering menjadi bahan fitnah rambang oleh pihak Munafikun dan kafir. Inilah yang sebenarnya terjadi dalam dunia Islam. Dunia yang penuh dengan muslihat keduniaan. Maka dengan itu, hadith ini bersesuaian dengan apa yang telah Baginda s.a.w nyatakan ini terhadap apa yang akan dan telah berlaku kelak. Ia bertepatan sekali, bertepatan dengan masa, tempat, kedudukan dan peristiwa.

Oleh yang demikian, Hadith ini merupakan satu pengajaran dan nasihat yang ibrah untuk kita, sesuai dengan keadaan kita yang akan menuju menemui Allah s.w.t mengikut ketentuan-Nya. Setelah jauh dan panjang lebar kita perbincangkan, maka dapat kita sama-sama menjadikan ia satu pengajaran dan pedoman yang berguna untuk diri dan generasi kita. Pekara ini sering saya nasihatkan pada diri saya dan kamu semua di setiap posting saya yang lalu. Ini sedikit sebanyak mengigatkan kembali akan diri kita terhadap-Nya.







Masih segar dalam ingatan saya, di mana ketika itu saya pernah mengajukan soalan kepada ibu saya semasa saya masih kecil, ketika itu saya masih bersekolah rendah dan mengikuti serta membantu ibu saya bekerja di ladang getah kami. Perasaan ingin tahu itu menebal dalam diri saya. Ayah saya sering mengadakan kuliah ilmu selepas solat maghrib, ketika itu kami sekeluarga sering bersama-sama solat berjamaah di rumah kami. Saya bertanya kepada ibu saya “Di manakah Allah Ibu?”. Soalan yang pelik lagi terpegun itu lalu disapa oleh ibu saya dengan satu jawapan yang masih segar dalam ingatan saya sampai ke hari ini. Lalu ibu saya berkata : “Allah itu wujud tapi tiada 'bertempat'”, “Allah bukan di Arasy seperti mana yang telah orang Kristian dan Yahudi nyatakan”. Lantas ibu saya berhenti seketika, dan menjelaskan kepada saya dengan penuh amati sekali. "Allah Maha Agong, sesuai dengan Zat-Nya. Kita orang Islam mempercayai Rukun Iman. Iman itu membenarkan kita yakin dengan sepenuh hati bahawa Allah itu wujud tetapi tiada bertempat, Allah bukan di Arasy, di atas, di sebelah kita, di langit dan di mana-mana sahaja. Kepercayaan orang Yahudi dan Nasrani yang menganggap bahawa Allah s.w.t berada di Arasy adalah pekara yang menyamai Allah s.w.t dengan makhluk ciptaan-Nya. Mana mungkin Allah s.w.t yang menciptakan sesuatu, dan Allah s.w.t menumpang melaluinya. Mana mungkin Allah s.w.t menciptakan alam semesta, dan Allah s.w.t berpaut kepadanya. Mana mungkin Allah s.w.t yang menciptakan Arasy, dan Allah s.w.t bersemayam dan berada di Arasy. Allah tidak berpaut dan bergantung kepada sekelian ciptaan-Nya.. Allah Maha Besar, Allah Maha Berkuasa. Sesuai dengan Zat-Nya. Orang-orang Yahudi dan Nasrani mempercayai bahawa Allah itu berada di atas, iaitu di Arasy. Kita sebagai orang Islam mempercayai bahawa Allah s.w.t itu terlalu Agong. Allah Maha Melihat segala gerak geri kita. Akal manusia tidak tergapai untuk mentafsirkannya. Sebab itu ibu pesan pada adik (saya) agar jangan melakukan kesalahan yang boleh membawa kemurkaan kepada Allah s.w.t. Setiap apa yang adik (saya) lakukan Allah Maha Melihat dan Allah Maha Mengetahui..” Ibu terlalu berhati-hati ketika ia menjelaskan penerangannya itu kepada saya. Kata-kata dari ibu saya ini sudah menjangkaui lebih 15 tahun yang lalu, tetapi kesannya masih bertaut dalam hati saya hingga ke hari ini. Sehinggakan setiap kali saya mendoakan kesejahteraan untuk mereka, saya sering mengalirkan airmata yang amat deras apabila mengingatkan kembali jasa-jasa mereka kepada kami sekeluarga ketika kami masih kecil dahulu. Ini merupakan kata-kata dan nasihat yang menarik dalam hidup saya, yang mungkin tidak akan saya luputkan dalam ingatan saya selama-lamanya.


Oleh yang demikin, pergunakanlah ruang kita yang sesuai dengan keadaan kita sekarang ini untuk mentauhidkan Allah s.w.t. Ada yang mempunyai jawatan yang tinggi tetapi terlalu ego untuk bersujud, ada yang rendah kedudukannya dalam masyarakat, tetapi tekun mendekati diri dengan Allah s.w.t. Ada yang kaya-raya, fakir kedana tetapi masih kufur dengan Allah s.w.t. Semua ini rencah-rencah kehidupan yang perlu kita ketahui. Ingatlah saudara-saudariku, kita hidup punyai hasrat dan matlamat sebagai Khalifah-Nya. Janganlah kita tersungkur sebelum berjuang, dan undur ketika bertempur di medan perang. Beringat-ingatlah, kita pasti akan ketemui-Nya di akhirat nanti. Dengan keadaan apa yang patut kita persiapkan untuk bertemu dengan-Nya. Pergunakanlah ruang yang ada dalam kehidupan kita ini sebaik mungkin, mungkin hari ini, mungkin esok, mungkin lusa, mungkin tulat, mungkin seminggu, mungkin sebulan, mungkin setahun kita akan “pergi” menemui-Nya. Ini semua adalah ketentuan dari-Nya. Maka dengan itu saya berpesan untuk diri saya dan kamu yang sedang membaca posting saya ini bahawa kita punyai 3 pekara yang perlu kita mencari jawapannya ketika kita masih bernafas ini.

1) Siapakah yang menciptakan kita?
2) Apakah tujuan kita hidup di muka bumi ini?
3) Kemanakah arah kita, setelah wafat nanti?

Semoga dengan apa yang kita perbincangkan ini memberi banyak impak motivasi dan jatidiri dalam setiap kehidupan kita kelak. WaAllahualam.


Saturday 14 November 2009

Jangan Seperti Buih.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi, Salam dan Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w , Ahli keluarga Baginda dan Sahabat-sahabatnya. Aku bersaksi tiada Tuhan yang wajib disembah kecualiNya dan Muhammad s.a.w itu Hamba dan PesuruhNya. Segala Puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam .

Daripada Tsauban r.a berkata : Rasulullah s.a.w Bersabda, “Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni talam hidangan mereka”. Maka salah seorang sahabat bertanya, “Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi s.a.w menjawab, “Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir dan Allah s.w.t akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu dan Allah s.w.t akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit “Wahan”. Seorang sahabat bertanya : “Apakah Wahan itu Ya Rasulullah?” Nabi menjawab : “Cinta pada dunia dan takut pada mati,”

(Hadith Riwayat Abu Dawud R.A).




Berkisarkan kepada Hadith Rasulullah s.a.w ini yang telah menjangkaui lebih dari 1400 tahun yang lalu, ia mengisahkan tentang satu golongan yang di mana Rasulullah s.a.w sifatkan sebagai orang yang mencintai akan keduniaan dan golongan orang yang rakus dalam mengejar kemewahan, kemasyuran dan kekayaan duniawi. Hadith ini juga telah dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w dengan begitu tertil dan sempurna sekali. Jika kita perhatikan dari sudut pemahaman logik akal, maka dapat kita tafsirkan bahawa Rasulullah s.a.w itu seperti Al-Furqan yang bergerak, senantiasa Sahabat-sahabat r.a mengkaji, mencari dan mengupas setiap ilmu yang telah Rasulullah s.a.w ajarkan kepada mereka mengikut ketentuan dan syariat Allah s.w.t. Tetapi lain pula pendapat pihak Ahli kitab menyatakan bahawa Al-Quran itu adalah hasil karya Nabi s.a.w. Dengan menyatakan sesuatu yang tidak diterima akal, tidak menjiwai sifat sebagai seorang yang berilmu dan bertamadun, maka segala tomahan itu ditolak sama sekali oleh para Sahabat r.a dan Baginda s.a.w. Maka dengan itu, segala pertuduhan dari pihak Ahli kitab dapat kita lihat melalui Hadith ini, di mana Hadith ini telah dinyatakan 1400 tahun yang lalu dan ia berlaku sehingga ke hari ini. Bukankah ia menunjukkan bahawa itu Mukjizat yang terdapat pada Nabi s.a.w. Mana mungkin seorang manusia boleh meramalkan sesuatu pekara dan kejadian yang akan datang melalui pengetahuannya sendiri, kecuali melalui Mukjizat dan Wahyu dari Allah s.w.t. Inilah yang terdapat pada Rasulullah s.a.w, di mana Allah s.w.t mengangkat insan mulia ini di sisinya sebagai Pesuruh-Nya untuk sekelian manusia. Oleh yang demikian segala pembohongan dan pengkhianatan yang telah dilemparkan oleh pihak Ahli kitab dapat dipatahkan sedikit demi sedikit. Maka dengan itu segala persoalan yang membelenggu manusia itu telah terjawab dengan begitu adil sekali.



Hadith ini juga menyatakan bahawa golongan manusia yang mempunyai sifat cintakan duniawi, cintakan kemewahan, cintakan kemahsyuran, cintakan pangkat dan sebagainya untuk menjamin mereka lebih berkuasa dari kalangan manusia. Mempunyai sifat yang tamak dengan kebendaan, tamakkan kuasa dan sebagainya membuatkan manusia itu mudah leka dan amat jauh menyimpang dari Allah s.w.t. Inilah yang benar-benar berlaku terhadap umat Islam masa kini, mereka mempunyai harta yang banyak, sehingga melimpah ruah, dengan negaranya yang kaya raya dengan sumber galian yang berlimpah-limpah, dengan kekayaan teknologi canggih dari sistem elektrik dan elektroniknya, tetapi begitu lemah dalam menguruskan segala sumber-sumber tersebut, sehinggakan sanggup melantik golongan Ahli kitab untuk menguruskan segala harta dan dana mereka. Beginilah sikap-sikap umat Islam dekad ini, lebih mempercayai orang-orang bukan Islam dari orang-orang Islam yang sepatutnya. Perlu kita ketahui, bahawa musuh-musuh Islam ini tidak akan duduk berpeluk tubuh, mereka ingin melihat dunia Islam jatuh dan lumpuh. Di sebalik itu juga, umat Islam dekad ini, begitu alpa dengan suruhan dan arahan Allah s.w.t agar kembali kepada Syariat-Nya. Dengan adanya sikap yang begitu bakhil, dalam diri mereka itulah yang menyebabkan begitu ramai kalangan umat Islam merempat di negara sendiri, walaupun mempunyai hasil keluaran bumi yang begitu banyak. Lihat sahaja keadaan ini di negara Arab khasnya, pemimpinnya begitu kaya-raya, sehinggakan harta tersebut kian bertambah setiap minit hingga ke minit seterusnya, tetapi dengan adanya kekayaan tersebut, mereka tidak dapat menjalankan Syariat-Nya atas dasar sifat ketamakkan yang terpahat dalam hati-hati mereka. Mereka lebih rela menghabiskan harta-harta mereka ke jalan yang mungkar, dengan menaja sesuatu sukan yang diterajui oleh pihak Ahli Kitab. Sebagai contoh, dalam arena sukan Bola sepak, Permotoran, Pelayaran, dan sebagainya. Tetapi dalam masa yang sama, ada pihak yang dhaif dari kalangan umat Islam yang memerlukan dana tersebut untuk menampung kehidupaan hariannya. Inilah sikap-sikap segelintir pihak yang mengakui beragama Islam, tetapi mengenepikan Syariat Islam. Pekara ini berlanjutan lagi, apabila negara UAE dinobatkan sebagai negara yang pesat membanggun dari segi pembanggunan infrastrukturnya. Ia merupakan negara yang dipimpin oleh Khalifah yang mengakui dirinya Islam. Tetapi apa yang malangnya, segala projek untuk membanggunkan negara tersebut diterajui oleh orang bukan Islam. Manakala orang Islam diletakkan diperingkat terbawah sekali. Lihat sahaja Umat Islam yang berbangsa Indonesia, Malaysia, Bangladesh, India, Uzbek, Yaman, Mesir dan sebagainya bekerja sebagai orang bawahan. Beginilah sikap segelintir Umat Islam masa kini, sering mengagungkan orang bukan Islam berbanding orang Islam. Sikap inilah yang telah Baginda s.a.w gambarkan dalam Hadith beliau. Dengan adanya sikap tamak, rakus, bakhil dan tiada sifat untuk memperjuangkan Agama Islam itulah yang terpatri dalam setiap hati-hati manusia yang mengakui beragama Islam. Hadith ini bertepatan sekali dengan apa yang telah terjadi dekad ini. Ia dapat dilihat dengan begitu jelas sekali, walaupun Hadith ini telah dinyatakan Baginda s.a.w sejak 1400 tahun yang lalu.


Hadith ini juga menerangkan golongan orang Islam yang leka akan kehidupan duniawi. Jika kita ajukan soalan ini kepada kanak-kanak yang berumur 5 tahun ke atas, mereka mengetahui malah diajar oleh guru agama mereka, di mana kehidupan dunia ini bersifat sementara, malah kehidupan di akhirat di sisi Allah s.w.t itulah yang kekal abadi. Tetapi persoalannya, apabila ia diajukan kepada manusia yang mempunyai akal kewarasan fikiran dan berilmu duniawi, mereka menyatakan bahawa, mereka seolah-olah hidup di muka bumi ini selama-lamanya. Mereka menganggap bahawa harta dan kekayaan itu adalah segala-galanya. Malah dengan kekayaan itu membuatkan mereka lebih berkuasa. Sombongnya manusia-manusia seperti ini. Sanggup mengenepikan segala ajaran yang telah Baginda s.a.w ajarkan. Sanggup mengkhianati Agama Islam. Mungkin mereka-mereka ini terlupa, bahawa setiap harta kita itu milik Allah s.w.t. Bila sudah ditentukan oleh-Nya, maka harta itu perlu dipulangkan kepada yang berhak. Sebagai contoh, kereta atau motorsikal yang kita miliki, adakah kenderaan tersebut boleh bertahan selama-lamanya?. Mungkin suatu hari nanti kenderaan tersebut akan hilang, rosak atau dicuri oleh orang lain. Ia tidak akan kekal selama-lamanya di tangan kita, ia bersifat sementara. Begitu juga dengan mahligai kita yang indah itu, sampai masa ia akan musnah juga, akibat dari ribut, gempa, banjir, tanah runtuh dan sebagainya, dan ia tidak akan kekal. Tiada harta dan kekayaan di muka bumi ini akan kekal, semuanya akan hancur mengikut kehendak dan ketentuan dari-Nya. Pekara inilah yang perlu kita tauhidkan dalam diri kita, agar tidak terpesong jauh dari landasan-Nya. Hadith ini juga menerangkan bahawa, manusia di akhir zaman nanti akan takut untuk menginfakkan harta-hartanya atas sikap ketamakkan dan kerakusannya sendiri terhadap umat Islam yang memerlukan. Pekara ini sememangnya benar-benar berlaku, lihat sahaja di negara kita (Malaysia), saban hari kita lihat dikaca tv dan di dada akhbar, begitu banyak insan-insan yang dhaif, malangnya ia adalah orang-orang yang beragama Islam. Kalau kita lihatnya pula, ada kanak-kanak kecil yang pagi-pagi sudah keluar mencari rezeki di hutan-hutan, tempat-tempat sampah, di kebun-kebun dan sebagainya untuk mencari sesuap nasi untuk menampung keluarga mereka. Kadang-kala terfikir juga akan kita, ke manakah perginya orang-orang kaya yang sepatutnya membantu mereka-mereka ini?. Ke manakah perginya badan-badan yang sepatutnya membantu mereka-mereka ini? Seperti JKKKP, Jabatan Kemajuan Masyarakat, Pusat Zakat, dan sebagainya. Adakah mereka-mereka ini tidak mengetahui atau masih leka di kerusi empuk mereka. Sedangkan apa yang telah kita ketahui umum, bahawa wang untuk disalurkan kepada mereka-mereka ini sebenarnya mempunyai peruntukan, malah wang zakat di negara kita ini mencecah hampir billion ringgit. Mana mungkin untuk membantu keluarga-keluarga dhaif ini begitu tinggi kosnya. Saya tidak menyalahkan mana-mana pihak, tidak semua badan tertentu itu tidak bagus, tetapi ia mestilah melalui proses yang telus dan adil, tiada kompromi dalam hal-hal yang melibatkan kemiskinan tegar. Wang tersebut adalah wang mereka, dan badan-badan tertentu itu hanya diamanahkan untuk menguruskannya sahaja, maka tiadalah permasaalahan untuk mencari mereka-mereka yang memerlukan ini. Maka uruskanlah dengan seadil-adilnya melalui proses yang betul, bukan secara birokrasi. Inilah sikap segelintir insan-insan yang Nabi s.a.w nyatakan dalam Hadith Beliau. Ini bertepatan pula apabila ia berlaku di negara yang majoritinya beragama Islam.




Hadith ini juga ada menyatakan bahawa umat-umat Islam di akhir zaman nanti begitu banyak, tetapi hanya seperti buih-buih di air. Ini memerlukan satu tafsiran yang panjang lebar. Saya bukan hendak menuduh, mengaibkan malah memalukan Umat Islam khasnya, tetapi ini melalui proses pemikiran saya yang agak cetek apabila hendak dibandingkan dengan pemikiran Para Ilmuan Islam yang lain. Tetapi biarlah ini menjadi satu pedoman yang ibrah untuk kita sama-sama renungkan apakah yang sebenarnya terjadi dalam koordinasi Umat Islam kita sekarang ini. Sebagai contoh yang hendak saya utarakan di sini adalah Golongan Tabligh. Di mana malah semua orang tahu apabila menyebut perkataan ini. Saya tidak bermaksud untuk mengaibkan mereka-mereka ini, tetapi ini sekadar intipati pemikiran saya yang tidak seberapa ini. Sebagaimana yang kita ketahui, Golongan Tabligh ini merupakan peneraju Ummah dan Aqidah umat Islam khasnya. Mereka akan hadir dari satu rumah ke satu rumah, dari satu individu ke individu yang lain malah, agenda yang mereka bawa itu adalah sama, tiada yang lari dari nas-nas Sunnah Rasulullah s.a.w. Dengan mempunyai pakar motivasi untuk menjadikan Umat Islam kembali kepada Syariat-Nya, mereka tekun mengajak agar manusia kembali kepada Islam. Saya kagum dengan hasrat dan jasa-jasa mereka ini. Satu pendekatan yang perlu sama-sama kita kongsikan dan perbincangkan lagi. Tetapi apa yang hendak saya nyatakan di sini adalah, sikap segelintir dari kalangan mereka yang jelas menyebarkan Sunnah Rasulullah s.a.w tetapi masih tidak melakukannya dengan cara yang betul. Malahan mereka-mereka ini sering mengagung-agungkan Maulana mereka yang kini berada di negara India. Orang yang terpilih sahaja boleh pergi berjumpa dengan Maulana-maulana ini, tidak semua mereka yang telah mengangotai jemaah yang boleh pergi menemui mereka. Ini satu fahaman yang perlu panjang lebar kita perbincangkan. Begitu juga dengan pekara-pekara yang lain, jika sesuatu pekara itu diterjemahkan dan dipidatokan oleh ketua-ketua mereka, mereka akan cuba memahami malah tiada permasaalahan untuk mendekati ceramah atau kuliah darinya. Ini amat berbeza sekali, bilamana penceramah yang bukan dari golongan mereka, ia akan dipinggirkan dengan alasan yang tidak munasabah. Pekara ini yang perlu kita sama-sama amati dengan telus sekali, agar tiada kepincangan berlaku. Mereka (para Tabligh) ini begitu petah berkata dalam soal Iman. Aqidah, Sunnah s.a.w dan sebagainya, sehinggakan ia mirip yang terdapat pada Hadith-hadith tersebut. Kadangkalanya pula bermusafir sehingga makan masa yang agak panjang, meninggalkan keluarga, kerja, kawan dan sebagainya. Ini satu bentuk pekara yang patut kita renunginya dengan mendalam. Satu persoalan yang bermain di minda kita sekarang ini. Apa yang menyedihkan lagi pula, mereka-mereka (Tabligh) ini tidak ada perasaan langsung tentang komuniti Umat Islam khasnya, sebagai contoh yang dapat kita sama-sama lihat, tiada seorang pun dari persatuan atau golongan mereka yang hadir untuk membantah, apabila isu ekonomi, sosiologi, politik, kemasyarakatan, Isu bahasa Melayu, keruntuhan Akhlak remaja, refomasi pemimpin dan sebagainya tampil mendekatkan diri. Mereka seolah-olah menganggap, isu yang tidak perlu mereka campuri dan sokongi, atas dasar adanya demontrasi jalanan. Pekara ini yang perlu kita perbincangkan lagi dengan mendalam. Ingatlah wahai saudara-saudaraku, bahawa dunia Islam kini telah difitnah, dihinjak-hinjak, dicemuh, dibaling, dimalukan oleh golongan Munafikun dan Ahli kitab. Maka wajib kita bangkit, demi untuk menegakkan kebenaran. Islam itu bukan berkisar kepada Sunnah, Iman, Akhlak dan sebagainya. Islam itu menyeluruh dalam semua segi. Ke manakah mereka-mereka (Tabligh) ini bila isu yang melibatkan ekonomi umat Islam diperkecil-kecilkan?. Bukankah kita semua bersaudara, bukankah Islam itu mengamalkan sifat bekerjasama antara sesama Muslim. Ini semuanya Sunnah Nabi s.a.w. Jadi kenapakah mereka tidak memperjuangkannya, jika mereka menganggap mereka peneraju Ummah?. Orang Islam di Malaysia ditindas, difitnah, dipecah belahkan oleh golongan Kafir laknatullah, maka wajib kita bersatu demi Islam. Tiada perbezaan antara Umat Islam, Tiada prajudis dalam soal yang melibatkan maruah Islam. Bangkitlah demi satu Ummah!.

Oleh yang demikian, ini satu bentuk di mana hadith Rasulullah itu bertepatan dengan apa yang telah saya huraikan tersebut. Umat Islam terlalu takut untuk berhadapan dengan musuh-musuh Islam, walaupun di dada mereka penuh dengan Iman dan Takwa. Atas dasar itulah juga Islam diperlekehkan dengan sewenang-wenangnya oleh pihak kafir. Ia bertepatan dengan Hadith Rasulullah s.a.w yang kita perbincangkan ini. Cuba kita perhatikan masa kini, Umat Islam mempunyai ramai tenaga mahir dalam kejuruteraan, kedoktoran, sainstis, pendidikan, Arkitek, Pakar Ekonomi, Pakar Aeroangkasa, Pakar pembuatan dan sebagainya. Sehinggakan setiap tahun IPTA dan IPTS melahirkan graduan Islam yang berpontensi lebih dari 10000 dalam setiap tenaga mahir tersebut. Tetapi malangnya hari ini, ke manakah mereka-mereka semua ini?. Adakah mereka-mereka ini hilang dengan sekelip mata? Pekara ini yang perlu kita perhatikan dengan jauh sekali. Sebenarnya graduan tenaga Profesional kita sudah mencukupi, kerana setiap tahun ia meningkat akan bilangannya. Tetapi mereka lebih suka bekerja di syarikat yang di kelolakan oleh orang bukan Islam atas faktor kemewahan dan kekayaan. Idea-idea bernas mereka telah ‘dibeli’ dengan murah oleh pihak kafir. Inilah penyebab bilamana, orang-orang Islam itu kian mundur di bumi sendiri. Mereka sepatutnya bangkit dari kelekaan dan kelalaian, berfikiran matang dalam mencanang sesuatu yang melibatkan ekonomi Umat Islam. Mereka perlu berani mencuba dan berani mendekatkan diri dalam membanggunkan ekonomi Umat Islam. Tidak perlulah fikirkan keuntungan dan kekayaan semata-mata, fikirkan nasib golongan Umat Islam terlebih dahulu. Pekara inilah yang perlu kita terapkan dalam diri kita selama ini. Ingatlah, setiap manusia itu punyai tanggungjawabnya untuk menyebarkan Agama Islam mengikut apa yang telah diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. Tidak kiralah ia sebagai seorang penyapu sampah, Jurutera, Arkitek, Doktor, Guru, dan sebagainya, maka pergunakanlah ruang masa yang ada itu untuk menyebarkan Islam dengan telusnya. Gunakanlah ruang yang singkat itu untuk mentauhidkan Allah s.w.t.



Oleh yang demikian, setelah panjang lebar kita berbincang dengan cara santunnya, dapatlah kita sama-sama huraikan bahawa, Hadith Rasulullah s.a.w ini bertepatan dengan keadaan masa dan etika dekad ini. Ingatlah saudara-saudaraku, kita di ambang menuju satu alam yang abadi, menuju menemui Maha Pencipta. Dengan cara apakah kita akan persembahkan di hadapan Allah s.w.t, jika masih ada lagi ruang-ruang kosong yang belum kita penuhi. Cukupkah dengan hanya bersolat 5 waktu tanpa amalan-amalan yang lain?. Maka dengan itu pergunakanlah apa yang telah Allah s.w.t berikan kepada kita, bagi menjamin kita kemercu kesempurnaan. Semoga hari-hari yang mendatang akan mematangkan lagi pemikiran kita ini. Allahu Akhbar!, Allahu Akhbar!, Allahu Akhbar!.

Saturday 7 November 2009

Apabila Ulama' Dipandang Sepi.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.
BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi, dengan nikmat dan rahmat-Nya, dapatlah kita hidup dan menjalankan tanggungjawab kita sebagai seorang mukmin kepada-Nya. Salam dan Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W , Ahli keluarga Baginda dan Sahabat-sahabatnya. Aku bersaksi tiada Tuhan yang wajib disembah kecualiNya dan Muhammad S.A.W itu hamba dan PesuruhNya.

Dari Sahl bin Saad as-Saaidi r.a berkata : Rasulullah s.a.w bersabda ; “Ya Allah! Jangan Kau temukan aku dan mudah-mudahan kamu (sahabat) tidak bertemu dengan suatu zaman di mana para ulama tidak diikuti lagi dan orang yang penyantun sudah tidak disegani lagi. Hati mereka seperti hati orang Ajam (pada fasiqnya) dan lidah mereka seperti lidah orang arab (pada fasihnya).” (Hadith Riwayat Ahmad R.A.).

Kalau kita perhatikan masyarakat dunia Islam pada hari ini, keadaannya tidak begitu jauh dari gambaran yang telah dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w di dalam hadith tersebut. Masyarakat dekad kini sudah agak jauh menyimpang dari mendekati Para Ulama. Mereka seolah-olah gerun untuk mendampingi Ulama atas sebab khuatir perbuatan mereka akan ditegur. Di samping itu juga kebanyakan orang sudah hilang pertimbangan dan tanpa ada perasaan segan silu melakukan kemaksiatan dan kebathilan, walaupun di hadapan orang yang tinggi akhlaknya. Golongan ini juga pandai berkata-kata, berhujah, dan memutarbelitkan fakta-fakta kenyataan. Justeru itu juga mereka begitu tertib dan halus dalam berkata-kata sehinggakan memikat orang lain, walaupun pada masa yang sama, mereka adalah seperti harimau atau binatang buas yang bersedia untuk menerkam, memamah, membaham dan merobek-robekkan mangsanya dengan rakus.


Jika kita perhatikan dari sudut aqidah peribadi masa kini, apa yang didapati pula ia jelas dan nyata, serta bertepatan dengan Hadith Rasulullah s.a.w tersebut, di mana ramai di kalangan kita cenderong untuk mendampingi orang yang mempunyai kepentingan duniawi dan disusuli pula golongan orang yang punyai kemahsyuran duniawi yang tinggi. Ini tidak dapat dinafikan lagi, apabila golongan para hartawan, jutawan malah golongan yang popularitinya tinggi itulah yang selalu diagung-agungkan malahan diangkat sebagai teman atau idola yang paling dikasihi dan sayangi. Ia berbeza pula, apabila Para Ulama tersohor dipinggirkan sejauh-jauhnya atas prinsip yang tidak diterima akal. Golongan Ulama ini juga sering dicemuh, difitnah, dianak tirikan malahan ada yang dicederakan atau dibunuh. Inilah realitinya mentaliti manusia yang bergelar mereka maju dalam semua aspek kehidupan. Maju dalam ertikata ketamadunan manusia. Tetapi masih mengamalkan prinsip yang jumud, seperti klonolisme, fasisme, materilisme , darwinisme dan sebagainya. Golongan inikah yang paut kita angkat sebagai peneraju Ummah?.


Bertepatan dengan Hadith Rasulullah s.a.w ini juga, ia dapat kita hujahkan dengan begitu jauh sekali. Perbandingan di antara Para Ulama dengan pendokong dan pemimpin kekufuran ini perlu melalui proses perbandingan yang telus. Jika kita perhatikan, Para Ulama bertungkus-lumus dan bermati-matian untuk menyelamatkan manusia yang sesat dan kufur ke landasan yang betul. Dengan menyeru agar manusia meninggalkan segala tuntutan nafsu dan syaitan, serta menyeru agar kembali kepangkuan jalan yang benar melalui syariat Allah s.w.t dan Sunnah s.a.w itu merupakan tunjang utama yang dipikul oleh mereka. Tidak hairanlah pula, mereka-mereka (Ulama) ini, dicemuh dan dinafikan hak-hak mereka. Atas dasar pegangan Islam yang utuh itu jugalah membuatkan Para Ulama ini cekal dalam menyebarkan Islam. Semua ini sama sekali tidak dipeduli malahan ada yang masih tidak menghargai jasa-jasa dan perjuangan Jihad mereka ke jalan Allah s.w.t ini. Apa yang malangnya pula, ramai yang mengenali pemimpin dan para penghibur duniawi yang tidak ada batu asas pun dalam perjuangan Islam. Mereka diangkat dan diberikan dengan jolokan gelaran perjuangan bangsa dan perjuangan seni yang mahsyur. Tetapi pada amnya mereka itu semua tidak ubah seperti momokan jerangkung yang tidak berindentiti langsung. Gelaran ini sepatutnya diberikan kepada pendokong dan penyokong nya juga agar, perkongsian itu sama rata. Inilah realitinya masyarakat kita.

Justeru itu juga, penelitian kita tidak berakhir di sini, ia berlanjutan lagi demi mengupas sejauh mana langkah mereka-mereka ini. Perlu diingati juga bahawa, proses ini perlulah dilalui dengan telus, tanpa bukti-bukti yang konkrit, mana mungkin dapat diperjelaskan. Sebagai contoh yang dapat kita perhatikan, golongan atasan (pemimpin), merupakan golongan (minoriti) yang agak cenderung melakukannya. Takut untuk merujuk sesuatu fatwa yang dihasilkannya kepada Para Ulama, dengan alasan ia tidak mendatangkan keuntungan yang besar kepada diri dan kronolismenya. Menyatakan idea-idea yang bercanggah dengan syariat Islam, sehingga mengetepikan semua hak-hak yang berkaitan dengan Islam. Tanpa dirujukpakai oleh Para Cendiakawan dan Ulama Islam. Malahan itu juga, ada yang sanggup bersetongkol dengan pihak Munafikun, yahudilisme dan kristianisasi. Pekara inilah yang ditakuti kita dekad ini. Mengejar kemewahan duniawi dan mengetepikan segala Syariat Allah s.w.t. Bukankah ini jelas dan nyata, bahawa Hadith Rasulullah s.a.w ini bertepatan. Begitu juga dengan golongan Para Ulama Palsu, menyatakan sesuatu fatwa yang mengelirukan umat Islam. Dengan beridentitikan sebagai Ulama Palsu, mengajar agar manusia saling benci-membenci antara manusia, walaupun ia beragama Islam. Bukankah manusia itu semuanya bersaudara. Tidak kiralah ia berlainan agama dan berlainan pegangan sekalipun. Dalam masa yang sama juga mengharapkan rakyat untuk mempercayai segala kata-katanya, tetapi disebalik pintu, ia seperti harimau yang kelaparan menunggu mangsanya. Memperkuda-kudakan Islam, dengan mengajak orang agar membenci sesama mereka. Malah petah pula berkata dalam soal golongan Syurga dan golongan Neraka serta menepikan segala ketentuan Allah s.w.t. Ini semua satu bentuk fahaman yang jengkel dan mengelirukan manusia. Kembalilah kepada Syariat Allah s.w.t dan junjungilah Sunnah Rasulullah s.a.w, agar segala kepincangan dapat diperbetulkan dengan sempurna.



Malahan bertepatan dengan Hadith Rasulullah s.a.w ini juga, ada golongan yang suka merujuk dan mengagung-agungkan golongan populariti. Meniru bulat-bulat identiti mereka tanpa memikirkan akan akibat seterusnya serta ada yang sanggup mengorbankan Islam demi mengejar dan menjunjung golongan ini. Tetapi malangnya golongan Para Ulama dipinggirkan sejauh-jauhnya. Berasa takut untuk mendampingi dan merujuk dengan Para Ulama, seolah-olah ia seperti medan magnet yang perlu dijauhi. Begitulah sikap yang dapat kita perhatikan dalam masyarakat kita hari ini. Perlu diingati juga, berapa ramaikah di antara kita yang mengikuti kuliah-kuliah Agama yang dianjurkan Para Ulama kepada kita?. Mungkin ada yang perihatin, tetapi ia cuma segelintir, malah ia juga mengikut kadar ketentuan masa dan jadual yang telah ditetapkan. Jika ia berkaitan dengan timbulnya masa untuk hiburan, maka ia dianjakkan dan dimansuhkan. Lihat sahaja pada malam ini (Sabtu, 07 Nov. 2009), berapa ramaikah yang memenuhi ruang TV dan stadium Bukit Jalil untuk menonton perlawanan Akhir Piala Malaysia dengan jumlah yang menghadiri kuliah-kuliah Agama di surau dan masjid. Ini salah satu contoh, di mana untuk memperjelaskan bukti-bukti yang konkrit yang telah saya nyatakan seperti di atas tadi. Gemuruh dengan sorakan, disusuli pula dengan perkataan maki hamun antara penyokong mereka, inilah budaya yang perlu kita perhatikan dan fikirkan akan kesudahannya. Perlu diingati juga, surau yang terletak di stadium itu juga belum tentu safnya dipenuhi seperti orang yang berada di ruang stadium. Jika situasi ini berterusan, maka tidak mustahil suatu hari nanti Islam itu hanya tinggal pada namanya sahaja. Seperti amanat Hang Tuah pada Bangsa Melayu, “Tidak Akan Melayu Hilang Di Dunia”. Ini bertepatan dengan generasi kini, yang hanya mengakui bangsa melayu tetapi mengetepikan syariat Islam. Islam hanya dipraktikkan pada fesyen sahaja, sekadar menutupi aurat tanpa disedari masih ada corong-corong yang terdedah. Golongan remaja wanita kini amnya, masih terkapai-kapai mencari sesuatu yang pasti, bila ditanyakan akan soal pendidikan duniawi, mereka petah berkata dengan hujah-hujah yang bernas, tanpa segan silu pula mengagungkan sejarahwan barat sebagai idola, tetapi apabila soal berkaitan hukum-hukum Islam, mereka bentak bangun, dan menyatakan pendirian meraka bahawa hak asasi wanita itu perlu diperjuangkan dan menganggap bahawa Islam itu terlalu “Complicated”. Tetapi pada hakikatnya mereka-mereka inilah yang sebenarnya memalukan dunia Islam. Sebagai contoh, tiada seorangpun yang membantah apabila Iklan ‘Tuala Wanita” dimainkan kaca TV. Jika benar mereka ini memperjuangakan hak-hak wanita, kenapa soal yang memalukan ini tidak dibantah. Ini baru dipermulaan arena pengaiban hak-hak wanita. Banyak lagi yang perlu diperhujahkan di sini. Dan ini sebagai contoh yang perlu kita sama-sama kongsikan. Jika pencemaran Iklan ‘Tuala Wanita” ini dipandang sepi, maka tunggulah bila terjadinya peristiwa yang dahsyat lagi 3, 5, 7 tahun yang akan datang. Fikirkan!.



Maka dengan itu, setelah banyak yang kita kongsikan di sini, ambillah satu pendekatan dalam diri kita amnya, untuk mengubah cara hidup kita agar tidak lari dari landasan-Nya. Pergunakanlah masa yang sesingkat ini, untuk memperbetulkan apa yang yang telah berlaku. Sebagai contoh yang perlu kita ambil, adalah Bilal r.a, beliau merupakan sahabat Nabi s.a.w yang Zuhud Imannya. Walaupun diseksa dan dihina dengan kejam, namun beliau tetap berpendirian teguh bersama Nabi s.a.w. Dengan mengucapkan sekali kalimah di hadapan Nabi s.a.w, beliau tidak gentar dan tidak akan kembali kepada kekufuran, walaupun melalui kepahitan yang berpanjangan. Dan diriwayatkan juga, beliau berkulit hitam, tetapi hati beliau putih dan bersih, sehinggakan nama beliau tersohor sampai ke hari ini. Ini adalah perjuangan, perjuangan demi Allah s.w.t, tanpa memikirkan akan ganjaran duniawi semata-mata. Sebenarnya banyak lagi cerita-cerita motivasi yang perlu kita kongsikan, carilah dan belilah buku-buku atau kitab-kitab tentang perjuangan Para Sahabat r.a yang kini banyak dipasaran. Kongsilah bersama mereka yang memerlukan. Semoga hari-hari yang mendatang nanti akan memberi sinar dan harapan kepada diri dan generasi kita kelak, serta memohon kepada Allah s.w.t supaya kita sama-sama dilindung di bawah naungan-Nya. Ameen. Allahu Akhbar!, Allahu Akhbar!, Allahu Akhbar!.

Friday 6 November 2009

Bahaya Kemewahan Duniawi.

Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi, Salam dan Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w , Ahli keluarga Baginda dan Sahabat-sahabatnya. Aku bersaksi tiada Tuhan yang wajib disembah kecualiNya dan Muhammad s.a.w itu Hamba dan PesuruhNya. Segala Puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam .

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a “Bahawasanya kami sedang duduk bersama Rasulullah s.a.w di dalam masjid. Tiba-tiba datang Mus’ab bin Umar r.a dan tiada di atas badannya kecuali hanya sehelai selendang yang bertampung dengan kulit. Tatkala rasulullah s.a.w melihat kepadanya Baginda menangis dan menitiskan air mata kerana mengenangkan kemewahan Mus’ab ketika berada di Mekah dahulu (kerana sangat dimanjakan oleh ibunya) dan kerana memandang nasib Mus’ab sekarang (ketika berada di Madinah sebagai seorang Muhajirin yang terpaksa meninggalkan segala harta benda dan kekayaan di Mekah). Kemudian Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Bagaimanakah keadaan kamu pada suatu saat nanti, pergi di waktu pagi dengan satu pakaian dan pergi di waktu petang dengan pakaian yang lain pula. Dan bila diangkatkan satu hidangan diletakkan pula satu hidangan yang lain. Dan kamu menutupi (menghias) rumah kamu seperti mana kamu memasang kelambu kaabah?” Maka jawab sahabat, “ Wahai Rasulullah s.a.w tentunya diwaktu itu kami lebih baik daripada di hari ini. Kami akan memberikan penumpuan kepada masaalah ibadat sahaja dan tidak usah mencari rezeki”. Lalu Nabi s.a.w bersabda, “Tidak! Keadaan kamu di hari ini adalah lebih baik daripada keadaan kamu di hari itu.” (Hadith Riwayat Tirmidzi R.A).

Hadith ini menerangkan bahawa yang mendapat kekayaan dan kelapangan dalam kehidupan, seperti pagi-petang pakaian silih berganti, hidangan makanan tidak putus-putus, rumah tersergam indah dengan hiasan dalaman dan luaran yang beraneka seni, dan sering menyangka apabila semuanya sudah ada, maka mudahlah hendak membuat ibadat. Ia dapat digambarkan pada dekad ini, di mana manusia berpusu-pusu mengejar kemewahan dan kekayaan tanpa mengira batas-batas sebagai seorang Khalifah-Nya di muka bumi ini. Ada yang sanggup mengorbankan maruah diri dan keluarga semata-mata mencari sesuatu yang memuaskan nafsu. Sanggup membunuh, memfitnah, menipu dan sebagainya agar segala matlamat untuk menjadi seorang yang berharta itu berhasil. Amat malangnya lagi ia diperlakukan oleh orang yang mengakui mengikut syariat Islam. Tidak hairanlah juga globalisasi kini, muda-mudi turut serta dalam mendekati kemewahan dan kekayaan melampau ini. Dengan menyangka bahawa umur yang masih panjang itu, membuatkan mereka tanpa segan silu sehingga sanggup mengadaikan maruah diri bagi mencapai tujuan sebenar. Dan ada juga pelajar-pelajar di Pengajian Tinggi Awam atau Swasta, turut mendampingi diri dengan mengunakan duit bantuan pinjaman mereka untuk melabur kepada saham-saham skim cepat kaya, sehinggakan mereka tersasar jauh dari matlamat sebenar sebagai seorang pelajar. Lebih malangnya lagi, mereka-mereka ini tidak mengunakan duit tersebut untuk menampung keperluan pengajian mereka, sebaliknya membeli keperluan peribadi yang melampaui harganya bagi menunjukkan mereka itu seorang yang berharta serta bermegah dengan apa yang dimilikinya. Ujubnya mereka-mereka ini!. Tetapi pada hakikatnya mereka terlupa, ibubapa serta ahli keluarganya di kampong sanggup mengikat perut berjimat semata-mata kerananya, malah ada yang sanggup berhutang dan bergadai harta untuk melihat anak-anak mereka ini berjaya dalam hidup. Pekara ini benar-benar berlaku, di kalangan masyarakat pelajar kita amnya. Pernahkah kita terfikir terhadap mereka-mereka yang selalu berkorban malah setiap malam mengigati akan diri kita?. Fikirkan!. Maka dengan itu, berubahlah wahai saudara-saudariku, kembalilah kita kepada Islam. Islam mengajak kita agar berfikiran waras tanpa dikongkong oleh nafsu dan syaitan.




Saya amat tertarik dengan kisah seorang manusia yang bernama Qarun, di mana Qarun merupakan seorang yang amat kaya raya, sehinggakan pada masa itu ia merupakan seorang yang mempunyai banyak harta, serta hidup dengan keadaan kemewahan yang melimpah ruah. Ada juga riwayat yang menyatakan, Qarun mempunyai banyak ladang-ladang yang luas, hasil tanaman yang banyak, emas permata yang melimpah-limpah, gudang-gudang menyimpan harta kekayaannya yang begitu banyak sehinggakan beliau tidak terdaya untuk mengangkat anak-anak kunci gudang tersebut. Begitu banyaknya harta-harta yang ada pada Qarun ini. Tetapi dengan sifat kesombongan dan bongkak serta bakhilnya itu, lalu Qarun ditimpa bala dari Allah s.w.t, di mana semua harta-harta kekayaan tersebut ditelan oleh bumi termasuklah dirinya sendiri. Ini merupakan satu rentetan cerita motivasi untuk kita semua, sebagai bekalan dan pedoman bagi menghadapi rintangan hidup di muka bumi ini. Sebagaimana yang telah kita ketahui, Allah s.w.t menguji keimanan dan ketakwaan setiap makhluk-Nya dengan pelbagai cara mengikut kehendak dan ketentuan-Nya. Ada yang diuji dengan kemewahan, dan ada yang diuji dengan kemiskinan. Perlu diingat juga, bahawa setiap kekayaan itu ada penghujungnya dan setiap kemiskinan itu akan ada penamatnya. Ini semua satu bentuk roda-roda kehidupan yang perlu kita aqidahkan dalam diri kita yang kerdil ini. Kadangkala manusia itu terlalu dhaif di dunia ini, tetapi Allah s.w.t memakmurkannya di akhirat kelak. Ini semua ketentuan dari-Nya. Allah s.w.t berhak menerima sesiapa sekalipun yang Dia kehendaki untuk menerima nikmat dan dugaan dari-Nya. Sebagai renungan dan pedoman untuk semua, bacalah buku-buku tentang kisah Sirah Para Anbiyaa terdahulu, di mana Allah s.w.t menurunkan sesuatu musibah itu di atas sebab perbuatan dan perlakuan manusia itu sendiri. Dan semua musibah itu punyai hikmah dan ibrah yang mendekatkan lagi diri kita yang fakir ini pada Maha Esa. Banyak cerita umat-umat terdahulu yang lazimnya mengejar harta kekayaan serta pangkat duniawi, sehinggakan mereka ini lupus dalam tamadun serta keturunan mereka. Bukankah ini semua satu bentuk pengajaran yang berguna untuk umat-umat terakhir seperti kita. Ingatlah saudara-saudariku, bahawa, setiap harta dan kekayaan itu pasti akan ditanya dan disoal oleh Allah s.w.t, tentang dari sumber apakah ia diperolehi, dari manakah ia datang, dengan cara apakah ia berlaku dan sebagainya. Persoalan-persoalan berbentuk ini juga yang akan ditanya dan disoal oleh Allah s.w.t di Padang Mahsyar kelak. Maka dengan itu perbetulkanlah landasan hati-hati kita untuk menjamin keberkatan dan keredhaan-Nya di dunia dan akhirat.



Oleh yang demikian, organisasikanlah diri kita untuk mengetahui bahawa kemewahan dan kekayaan itu merupakan satu titik permulaan untuk menjauhkan diri kita dengan Maha Pencipta. Dengan kekayaan itu juga, mengajak kita agar jauh menyimpang dari syariat-Nya. Maka dengan itu bersederhanalah akan kita di muka bumi ini, agar segala peraturan dan paksi kita sebagai hamba-Nya tidak tersasar jauh. Saya tertarik dengan sabda Rasulullah s.a.w iaitu, “Keadaan serba kekurangan itu adalah lebih baik untuk kita.” Ertinya lebih memungkinkan kita untuk ibadat. Kemewahan hidup banyak menghalang seseorang dari beribadat kepada Allah s.w.t, sepertimana yang berlaku di hari ini. Kekayaan dan kemewahan yang ada, selalu menyibukkan kita dan menghalang dari beribadah. Kita sibuk menghimpun harta dan sibuk menjaganya serta sibuk untuk menambah lebih banyak lagi kekayaan. Tidak ubah seperti apa yang pernah apa yang disabdakan oleh Baginda s.a.w, “Seandainya seorang anak Adam itu telah mempunyai satu jurang emas, dia berhasrat untuk cari jurang yang kedua, sehinggalah dia masuk ke dalam tanah (menemui kematian).”

Begitulah gambaran yang sebenar terhadap ketamakan manusia dalam menghimpun harta kekayaan. Ia sentiasa mencari dan menambah, sehinggalah ia menemui kematian. Maka ketika itu, barulah ia sedar dengan seribu satu penyesalan. Tetapi di saat itu sudah tidak berguna lagi. Biarlah kita mencari harta benda pada batas-batas keperluan sahaja, kalau berlebihan bolehlah digunakan untuk menolong orang lain yang kurang bernasib baik, suka menderma dan suka bersedekah, sebagai simpanan untuk hari akhirat kelak. Orang yang bijak adalah orang yang mempunyai perhitungan untuk masa akhiratnya dan ia menjadikan dunia ini tempat bertanam dan akhirat tempat memetik hasilnya. Allahu Akhbar!. Allahu Akhbar!. Allahu Akhbar!.

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails