Tuesday 8 September 2009

Rasulullah SAW Begitu Istimewa - Bahagian 2.

Oleh : Muhammad Ibn Nazir.

Dari Bahagian 1 (disini)


6) Baginda Rasulullah diberikan barisan para sahabat yang sangat setia dan taat hingga sanggup mengorbankan harta dan nyawa. Malah mereka ini jugalah yang mengembangkan dakwah Islamiah ke pelusuk dunia selepas kewafatan Nabi s.a.w. Ini amat berbeza dengan sahabat-sahabat Nabi Musa a.s dan Pembangkangan Hawariyin terhadap Nabi Isa a.s. Pembangkang Hawariyin ini merupakan golongan yang sering menentang perjuangan Nabi Isa a.s, dan dalam satu kitab mengenainya ini, golongan Hawariyin inilah golongan yang terakhir bermuzakarah dengan Nabi Isa a.s sebelum Nabi Isa di angkat oleh Allah s.w.t ke langit. Jika kita membaca kitab-kitab mengenai sejarah perjuangan para sahabat Rasulullah, kita juga dapati tiada seorang pun yang mengingkari dan mendustakan segala ajaran dari Nabi s.a.w. Sebaliknya ada sebuah Hadith menyatakan bahawa, jika Nabi s.a.w menanyakan sesuatu soalan terhadap para sahabatnya, tetapi jawapan itu sebenarnya diketahui oleh para sahabat, tetapi mereka hanya menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w dan Allah s.w.t itu yang lebih mengetahui dari mereka. Sikap dan aqidah inilah yang patut kita terapkan pada generasi muda masa kini bagi melahirkan golongan muda yang berfikiran bernas dan optimis dalam urusan-urusan ajaran agama Islam. Saya amat tertarik dengan sebuah kisah, tentang sahabat Nabi yang paling dipercayai oleh Baginda dalam urusan-urusan ajaran Islam iaitu Abu Ubaidah Bin Jarrah r.a. beliau ini merupakan orang yang telah dipilih oleh Nabi s.a.w untuk pergi ke Negara Afrika untuk berdakwah setelah selesai Peperangan Yarmouk. Untuk pengetahuan saudara-saudara bahawa, peperangan Yarmouk ini merupakan peperangan di antara pihak Islam dengan pihak kristian yang berlaku di luar kota Islam iaitu Mekah dan Madinah. Ia merupakan titik tolak permulaannya penyebaran Islam ke serata dunia ketika itu. Peperangan ini juga mengingatkan kita tentang sedikitnya jumlah tentera Islam yang berhadapan dengan tentera kristian yang bilangannya 3 kali ganda. Tetapi kemenangan berpihak kepada tentera Islam yang diketuai oleh panglima perang Islam iaitu khalid Al walid. Nabi s.a.w mengutuskan agar Abu Ubaidah Bin Jarrah ini menerajui peperangan tersebut melalui surat yang telah baginda utuskan kepada beliau, tetapi beliau menyimpan surat tersebut dari pengetahuan Khalid Al Walid dan mengambil sikap untuk merendahkan diri dan mengutamakan jihad dan Syariat Allah dari pangkat yang telah dikurniakan kepada beliau. Hakikat ini diketahui oleh Khalid Al Walid bila tamatnya perperangan Yarmouk tersebut. Beliau begitu teruja dan terharu dengan sikap Abu Ubaidah yang sanggup mendiamkan pekara tersebut dari beliau. Begitulah sikap para sahabat Rasulullah s.a.w pada ketika itu, yang meletakkan Islam itu dihadapan. Cari dan bacalah bulu-buku dan kitab-kitab mengenai perjuangan sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w pasti kamu akan teruja terhadap pengorbanan para sahabat ini. InsyaAllah.

7) Nabi Muhammad s.a.w dijaga dan diasuh sendiri oleh Allah s.w.t sejak dari kecil setelah kewafatan ibubapa, datuk dan bapa saudaranya. Ini amat bersesuaian dengan akhlak yang telah Baginda tonjolkan sejak dari kecil lagi, sehinggakan pihak kafir Quraisy mengelarkan baginda sebagai seorang yang Al-Amin. Sejak dari kecil baginda s.a.w begitu optimis terhadap aqidah baginda, tiada suatu kemaksiatan yang baginda lakukan. Sehinggakan baginda ini menjadi ikutan kepada golongan muda ketika itu.

8) Allah s.w.t memberi Baginda Rasulullah sifat Ummi iaitu tidak pandai membaca dan menulis bagi membidas pandangan mereka (Ahli kitab) yang mengatakan bahawa Al-quran itu adalah hasil karangan Baginda. Jika kita mengetahui, bahawa permulaannya wahyu itu turun kepada Rasulullah s.a.w iaitu ketika baginda berada di gua hiraq, baginda telah diajar oleh Malaikat Jibrail untuk membaca wahyu pertama Allah s.w.t kepada baginda. Tetapi Baginda s.a.w tidak dapat membacanya dengan lancar kerana ketika itu sememangnya baginda seorang yang Ummi. Ini amat jelas ketara lagi, apabila Al-quran itu diturunkan Allah s.w.t kepada baginda satu persatu, baginda meminta para sahabatnya menulis kembali wahyu yang telah diturunkan kepada Baginda. Walaupun ia berlaku di medan peperangan, penulisan ayat-ayat Al-quran itu tetap dilakukan dengan begitu baik sekali melalui tulisan tangan para sahabat Baginda s.a.w.



9) Umat Nabi Muhammad s.a.w dijaga Allah supaya tidak musnah sehingga tiba hari kiamat, walaupun umat Islam ketika ini diperangi, dibunuh, diseksa dan dizalimi di merata-rata dunia. Setiap kematian umat Islam, Allah akan menggandakannya menjadi bertambah ramai. Sebagai contoh yang boleh kita lihat, sejak tercetusnya peperangan menangani pengganas yang telah dilancarkan oleh Negara Amerika, Britain dan sekutu-sekutunya, ramai umat-umat Islam yang tidak berdosa dibunuh dengan kejam di Iraq, Afganistan, Palestin, Sudan dan sebagainya pada ketika itu. Sehinggakan ia hampir-hampir tercetusnya perang dunia ke 3 yang melibatkan umat Islam dan pihak kafir. Allah Maha Berkuasa terhadap sekelian ciptaan-Nya. Mengikut statistik yang telah rekodkan oleh Persatuan Islam Sedunia, menyatakan banyak buku-buku yang berunsurnya ajaran Islam semakin laris jualannya di Negara Eropah pada ketika itu dan dalam kenyataannya lagi terdapat ramainya saudara-saudara baru yang hadir dari Negara-negara pencetus peperangan tersebut memeluk Islam. Ini dapat dibuktikan bila Negara Perancis merupakan Negara Islam yang punyai ramai penduduknya begitu juga dengan Negara Belanda, Norway, Scotland, Jerman, Britain dan sebagainya. Saya amat tertarik dengan perjuangan rakyat Palestin, saban hari ada sahaja berlakunya pembunuhan dari pihak Yahudi terhadap orang Islam di sana, tetapi semakin ramai pejuang-pejuang Islam dilahirkan ketika itu, sehinggakan pihak Barat dan Israel buntu dengan perkembangan tersebut. Di sini boleh saya katakan bahawa sebenarnya pihak Palestin telah menang dalam peperangan tersebut, di mana janji Allah terhadap pejuang mujahidin fiesabilillah itu telah dicapai. Ini berbeza dengan pihak Ahli khitab, perjuangan mereka hanyalah membuahkan utusan mereka ke neraka Allah semata-mata tanpa mereka sedari, semakin hari semakin banyak bala yang telah Allah s.w.t turunkan kepada mereka, seperti, malapetaka gempa bumi, taufan, banjir besar, ribut, penyakit wabak dan sebagainya yang dianggarkan kos tersebut 10 kali gandanya kos peperangan di Palestin. Ini boleh dilihat bila banyaknya golongan penganggur di negara mereka.



10) Pejuang-pejuang kebenaran Islam akan selalu muncul walaupun ramai yang murtad dan sesat. Ini salah satu faktor hilangnya pedoman dalam diri setiap insan bila Islam itu diletakkan jauh dari prinsip hidup. Pejuang-pejuang ini samalah seperti pejuang di Palestin tetapi mungkin kaedahnya berlainan. Sebagai contoh yang terdekat, ramai ketika ini yang menghasilkan blog-blog yang berunsurkan ajaran Islam berbanding blog berunsurkan kufur. Mungkin ada terdapat juga yang penulisan blog tersebut itu jauh terpesong dari ajaran Islam, tetapi saya begitu berbangga bahawa ada juga insan-insan ini menyelitkan penulisan ajaran Islam, walaupun konsep asal penulisan blog tersebut bersifat lucah, fitnah, maki hamun dan sebagainya. Mungkin itu satu permulaan, permulaan bagi sesebuah perjuangan menegakkan Islam. Perlu kita ingati bahawa, Umar Al-Khatab merupakan seorang yang jahil, setelah diperkenalkan Islam kepada beliau oleh Baginda s.a.w, maka beliau berubah dan terus memperjuangkan Islam yang Ad-deen dengan hanya sekali ucapan kalimah Syahadah. Maka dengan itu tidak mustahil bagi mereka-mereka ini untuk memperjuangkannya. InsyaAllah.

Jika dilihat ajaran Islam pada masa kini, agama ini terus berkembang dengan pesatnya walaupun tiada lagi pemimpin yang berwibawa seperti Nabi Muhammad s.a.w untuk memandu kita ke jalan yang benar. Sejarah hidup Nabi Muhammad s.a.w masih lagi kekal untuk kita hayati bersama. Malah akhlak dan peribadi mulia Baginda s.a.w mendapat perhatian luas daripada pengkaji dan golongan pemimpin, saintis dan cendiakawan barat. Sebagai contoh kata-kata huqamah yang saya ambil dari www.islamonline.com.

“My choice of Muhammad to lead the list of the world’s most influential person may surprise some reader and maybe questioned by other, but he was the only man in history who was supremely successful on both the religious and secular level” (Michael H. Hart – The American astrophysict).

“I believe that if a man like him were to assume the leadership of the modern world he would succeed in solving its problems in a way that would bring to this world much needed peace and hppiness”

(George Bernard Shaw – Playwright, Critic, Political Activist).

“ I wanted to know the best of one who holds today’s undisputed sway over the hearts of millions of mankind…I become more than convinced that is was not the sword that won a place for Islam in those days in the scheme of life. It was the rigid simplicity, the utter self – effacement of the Prophet, the scrupulous regard for his pledges, his intense devotion to this friend and followers, his intrepidity, his fearlessness, his absolute trust in God and in his own mission. These and not the sword carried everything before them and surmounted every abstacle. When I closed the second volume (of the Prophet’s biography), I was sorry there was not more for me to read of the great life”
(Mahatma Ghandi (1869-1948) – The Indian Leader).

Justeru itu, tidak hairanlah sebagai tanda penghormatan, ramai anak-anak kelahiran Islam diberikan nama Muhammad dengan harapan akhlak dan peribadi mulia Baginda s.a.w diwarisi oleh anak-anak muda ini, seterusnya mengembalikan kegemilangan dan keagungan agama Islam sama seperti yang telah Baginda s.a.w lakukan dan para sahabat ketika dulu. Bukalah fikiran hati saudara-saudara sekelian, Nabi dan para sahabat membawa risalah Islam dengan begitu sukar sekali, sehinggakan mengalirnya darah dari Baginda, adalah kerana optimisnya Baginda untuk menyebarkan agama Allah s.w.t. Tetapi apa yang malangnya kita hari ini, umat Islam menjadi berpecah dan berpuak-puak yang sekadar mengikut atau perselisihan yang kecil. Saya amat terharu, bila sebuah parti di negara kita ini, yang mengajak sebuah parti yang seislam dengannya juga, bermuzakarah, tetapi hasilnya sungguh mengecewakan seluruh umat Islam dunia, akibat dari persesilihan pendapat yang kecil. Nabi s.a.w menyebarkan Islam dengan cara toleransi dan akhlak yang baik, baginda lemah lembut, walaupun beliau berdepan dengan pihak kafir dan yahudi yang agak keras tingkahlakunya, sehinggakan pihak yang kufur ini tunduk lantaran dari itu juga mereka memeluk Islam di atas keredhaan dan Islam itu sendiri. Jika Islam itu dipandang sepi oleh sesetengah pihak, maka pekara seperti ‘Kartika’ itu tidak menjadi kekeliruan kepada kita. Sebenarnya Organisasi kehakiman Islam di negara kita begitu lemah, sehinggakan pihak kristian yang disokong oleh pihak munafikun di negara kita, mempermain-mainkan isu hukuman sebat Kartika adalah untuk mengelirukan seluruh umat Islam amnya di negara kita. Orang-orang yang tidak pernah membaca, malah tidak mengerti akan isi kandungan Al-quran, mudah terpengaruh akan dakyah ini. Renunglah seketika, betapa jauhnya pemikiran-pemikiran pemimpin yang telah kamu agung-agung itu mencatur segala hukum-hukum Allah s.w.t. Saya tidak menyuruh kamu di luar sana untuk mengangkat senjata sepertimana yang telah berlaku di Palestin, tetapi gunakanlah ruang yang tersusun rapi yang ada dalam setiap hidup kita ini untuk mentauhidkan agama Allah. Pergunakanlah pena dan kertas usang kamu itu untuk mencoretkan sesuatu demi untuk kemahsyuran dan kesucian Islam. Islam itu mengajar kita tentang hakikat sebenar sebuah pencarian hidup yang bersih mengikut syariat-Nya. Islam membentuk peribadi kita menjadi seorang yang berperibadi dan berakhlak tinggi. Pergunakanlah saudara-saudaraku untuk bekalan, bekalan untuk generasi kita yang mendatang malahan ia juga merupakan bekalan kita untuk berhadapan dengan Allah s.w.t kelak. Allahu Akhbar!. Allahu Akhbar!. Allahu Akhbar!.







Rujukan :
1) Tafsir Al-quran Prof. Dr Mahmud Yunus.
2) Hadith Shohih Imam Bukhary r.a
3) Hadith Shohih Imam Muslim r.a
4) Hadith Shohih Imam Tirmizi r.a
5) Modul Zt2123, Etika Perbandingan, Modul 1-13, Ahmad Rafizi Salleh, Pusat Pengajian
Umum, Universiti Kebangsaan Malaysia. 1998.
6) Kit Kombat - Al Marhum Syeikh Ahmad Dedat.

Rasulullah SAW Begitu Istimewa - Bahagian 1.

Oleh : Muhammad Ibn Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi, Salam dan Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w , Ahli keluarga Baginda dan Sahabat-sahabatnya. Aku bersaksi tiada Tuhan yang wajib disembah kecualiNya dan Muhammad s.a.w itu Hamba dan PesuruhNya. Segala Puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam .



Islam bermaksud selamat atau sejahtera. Agama Islam merupakan agama asal bagi manusia. Ia bukan hasil dari suatu perkembangan pemikiran dan kebudayaan manusia, tetapi ia adalah fitrah semulajadi yang telah ada pada setiap manusia. Perkataan Islam juga membawa maksud tunduk dan menyerah diri kepada Allah s.w.t. Terdapat perkataan Islam disebut dalam Al-quran yang bermaksud :

“Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu.” (Surah Al-Maidah – Ayat 3).

Dalam masa yang sama Allah menegaskan bahawa agama selain dari Islam ditolak oleh Allah sebagaimana firman-Nya :

“Dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.” (Surah Ali-Imraan – Ayat 85).

Agama Islam mempunyai kedudukan yang berbeza dengan agama lain. Ini adalah disebabkan agama Islam akan sentiasa terpelihara daripada sebarang penyelewengan sebagaimana yang telah berlaku kepada agama lain. Agama Islam juga merupakan syariat Nabi Muhammad s.a.w iaitu Nabi terakhir yang diutuskan oleh Allah di mana keseluruhan ajarannya telah jelas dan tidak dapat diragukan lagi. Segala ajaran Islam telah disebut dengan jelas di dalam Al-quran sejak lebih kurang 1400 abad yang silam.

Berkisarkan kepada penerangan ini juga, maka wajiblah kita mempercayai segala ajaran yang dibawa oleh junjungan kita Rasulullah s.a.w tanpa ada syak dan prasangka serta wajib kita kelolakan dan sebarkan mengunakan akal dan iman kita sebaik mungkin. Saya begitu terkejut, bilamana ada segelintir saudara-saudara kita yang mengakui akan dirinya sebagai pendakwah yang mengunakan laman siber untuk berdakwah, tetapi masih mengunakan atau melampirkan sikap yang terlalu ‘Prig concept’ terhadap komen-komen atau pertanyaan dari para pembaca blog beliau. Mengunakan perkataan amarah dan melampirkan sikap yang negatif terhadap mereka-mereka di luar sana merupakan pekara biasa yang boleh kita lihat dekad ini. Perlu diingati juga, bahawa berdakwah bukanlah sekadar mengikut hati dan nafsu semata, sikap terlalu melahirkan perasaan marah dan tidak mahu menerima pendapat adalah satu pekara yang perlu kita elakkan. Saya tertarik dengan satu hadith Rasulullah s.a.w yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim r.a, di mana pada suatu ketika baginda bersama-sama sahabat sedang berada di dalam masjid, lalu datang seorang pemuda yang tidak tahan untuk membuang air kecil, lalu pemuda tersebut lantas membuangnya di dalam masjid. Pekara ini telah dapat dilihat oleh Baginda dan sahabat-sahabat baginda, lantas para sahabat memberitahu baginda agar menangkap pemuda tersebut untuk dihukum kerana membuang air kecil di kawasan masjid tersebut. Tetapi baginda s.a.w hanya menyatakan “biarkanlah, mungkin dia tidak ketahui adab-adab untuk membuang air kecil, dan aku akan mengajar dia dan kamu semua, bagaimana kita hendak menyucikan tempat yang terkena najis” lantaran dari ucapan Baginda tersebut, para sahabat tergamam. Begitulah sikap Baginda, aqidah yang dibawa oleh Baginda itu menunjukkan sikap sabar dan toleransinya Baginda ketika berdakwah. Seharusnya kita patut mencontohi dari apa yang telah Nabi s.a.w ajarkan kepada kita. Berubahlah wahai saudara-saudaraku sekelian, Sesungguhnya akhlak Nabi s.a.w itu satu ikutan dan petunjuk kepada sekelian manusia. Sesungguhnya keperibadian Nabi itu merupakan sebuah Al-quran yang bergerak. Maka ikutlah sunnah yang telah baginda berikan kepada kita. InsyaAllah.

Berbalik kita kepada persoalan pokok yang akan saya huraikan ini, kita tinggalkan seketika tentang forum di atas tadi, untuk melanjutkan perbincangan kita mengenai tajuk yang telah saya utarakan di atas.

Mendalami sejarah dan keperibadian Nabi Muhammad s.a.w, Nabi junjungan umat Islam yang terakhir, kita akan dapati banyak contoh dan panduan yang boleh kita ambil sebagai pelengkap kepada kehidupan. Hakikatnya segala ajaran dan nasihat yang dibawa oleh Baginda sesuai untuk semua lapisan umat manusia, tidak kira masa, tempat dan zaman. Saya cuba jelaskan kepada saudara-saudara semua tentang istimewanya Rasulullah s.a.w berbanding para Nabi dan Rasul terdahulu. InsyaAllah.

1) Nabi Muhammad s.a.w adalah satu-satunya Nabi yang diutuskan untuk seluruh umat manusia. Berbeza dengan para Nabi sebelumnya di mana mereka diutuskan untuk kaum tertentu sahaja. Sebagai contoh yang saya akan bawa di sini adalah Nabi Musa a.s dan Nabi Isa a.s yang hanya diutuskan untuk kaumnya sendiri iaitu kaum Bani Israel. Kalau kita lihat pada masa sekarang, seluruh umat manusia tahu akan kebenaran Islam yang telah dibawa oleh Baginda. Jelas dan ketara sekali di Negara kita iaitu Malaysia, Islam tersebar luas di pelusuk negeri dan Islam juga tersebar dengan sendirinya kepada setiap bangsa-bangsa yang terdapat di Malaysia. Bukankah ini menunjukkan ia satu kebenaran?.

Sabda Isa a.s :
“Tidaklah aku disuruh kepada yang lain hanya kepada segala domba yang sesat di antara Bani Israel” (Matius 15:26).

“Maka kedua belas orang inilah yang disuruh yesus dengan pesannya demikian, janganlah kamu pergi ke negeri orang kafir, dan janganlah kamu masuk ke negeri orang Samaria” (Matius 10:5,6).

Dengan demikian jelaslah kepada kita, bahawa agama kristian ini sebenarnya adalah suatu agama yang dikhususkan kepada Bani Israel sahaja, bukan untuk semua manusia di atas dunia. Tetapi umat kristian sekarang ini tidak lagi berpegang kepada kitab sucinya, sehingga ia melanggar fatwa Nabi Isa a.s itu sendiri. Secara jelasnya Kedatangan Nabi Muhammad s.a.w itu sebagai Nabi dan Rasul terakhir untuk seluruh umat manusia telah dijelaskan dalam kitab Injil di mana kedatangan Baginda adalah untuk memberi rahmat dan berita gembira kepada seluruh umat manusia. Pekara ini jelas terdapat di dalam kitab injil sebagai berikutnya :

“Dan aku akan meminta kepada Bapa, maka dia akan mengurniakan kepada kamu penolong yang lain, supaya ia menyertai kamu selama-lamanya”

(Yahya 14:16).

“Iaitu Roh Kebenaran, yang dunia ini tidak dapat menyambut oleh sebab ia tiada nampak akan Dia, dan tiada kenal Dia. Tetapi kamu kenal Dia, kerana Ia tinggal beserta dengan kamu, dan Ia akan ada dalam Kamu” (Yahya 14:17)

2) Nabi Muhammad s.a.w merupakan penutup bagi keseluruhan Nabi dan Rasul sebelumnya. Tiada Nabi selepas Baginda dan Islam itu telah lengkap pada zaman pemerintahan Baginda. Saya amat tertarik, bilamana ada sesetengahnya manusia yang masih mengakui bahawa dia adalah utusan dari Allah setelah kewafatan Nabi s.a.w, dan turut mengakui bahawa ia adalah Nabi dan Rasul bagi kaum Melayu. Ini sungguh memeranjatkan kita semua, apabila sikap segelintir manusia yang terlalu taksub akan konsep kenabian. Daripada penelitian saya, mereka ini merupakan golongan yang jahil terhadap Kalam Allah. Mentafsirkan isi Al-quran mengikut pendapat dan pandangan sendiri sehinggakan mengetepikan segala ajaran Nabi s.a.w melalui para Ulama pewaris Nabi. Golongan ini juga merupakan golongan yang sesat dan golongan yang sangat-sangat dilaknati oleh Allah s.w.t.

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Sesungguhnya sebenar-benar percakapan adalah kitabullah (Al-quran), sebaik-baik petunjuk Sunnah Muhammad s.a.w, seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru yang diadakan di dalam agama Allah, setiap pekara baru yang diada-adakan dalam agama adalah bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti menyesatkan, dan setiap yang menyesatkan itu sudah tentu tempat kembalinya ke neraka.”

Allah s.w.t Berfirman :
“(Al-Quran ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), -Kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar.”

(Surah Sod – Ayat 29).



3) Mu’jizat Rasulullah s.a.w yang paling besar iaitu Al-quran adalah mu’jizat yang kekal hingga hari kiamat sementara mu’jizat dan tanda Nabi dan Rasul sebelumnya hanya muncul pada saat kejadian. Sebagai contoh yang saya bawakan di sini adalah Nabi Isa a.s yang boleh menghidupkan orang yang telah mati dengan keizinan Allah s.w.t. Dan Nabi Musa a.s yang boleh mengeluarkan air melalui ketukan tongkatnya ke atas batu bagi mengeluarkan 12 pancutan air ketika perjalanannya bersama-sama kaum Bani Israel keluar dari bumi Mesir akibat di kejar oleh askar-askar Firaun. Al-quran merupakan mu’jizat Nabi s.a.w yang kekal hingga kehari kiamat kelak. Maka beruntunglah kita kerana masih dapat membaca dan mengkaji mu’jizat Nabi s.a.w hingga ke hari ini.

Allah s.w.t Berfirman :
“Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?” (Surah Al-Qamar – Ayat 17).





4) Kitab-kitab samawi seperti Taurat dan Injil tidak dapat dihafal oleh para rahib dan pendeta, sedangkan kitab suci Al-quran sangat mudah dihafal oleh semua bangsa di muka bumi ini dari usia kecil hinggalah dewasa. Bahkan mereka yang tidak memahami bahasa arab juga boleh menghafalnya. Selain dari itu kitab-kitab samawi ini juga telah dimansuhkan sejak diturunkan Al-quran pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. Saya amat tertarik bila saya pergi kesebuah Pusat Pengajian Tahfiz Al-quran di kawasan daerah saya, di mana ketika itu saya bersama-sama rakan saya dapat melihat dengan sendirinya, kanak-kanak dari golongan bawah lingkungan umur 10 tahun sudah dapat menghafaz Al-quran bersama-sama tajwid dan tafsirannya. Pekara ini amat jelas kepada kita, bilamana tibanya bulan Ramadhan yang sedang kita lalui ini, pelajar-pelajar tahfiz mula mengimami makmum dengan bacaan Al-quran yang begitu lancar dan tertil sekali sehinggakan dapat menghabiskan 114 surah dalam masa 30 hari. Golongan tahfiz ini juga adakalanya boleh menghafaz setiap hadith-hadith Rasulullah s.a.w dengan begitu jelas dan terang sekali. SubhanaAllah. Tetapi apa yang paling mendugacitakan kita pada hari ini, golongan penghafaz Al-quran ini sering dipinggirkan, lebih-lebih lagi bila habisnya bulan Ramadhan, mereka diketepikan dan diperlukan bila datangnya bulan yang mulia ini. Ini satu bentuk budaya masyarakat kita yang telah lama sebati dalam jiwa-jiwa dan hati-hati para koordinasi masjid. Saya begitu tertarik dengan sebuah hadith Rasulullah s.a.w, di mana telah diriwayatkan oleh Iman Bukhari dan Muslim r.a di dalam hadith shohih Baginda, telah menyatakan, ketika berlakunya perang Badar, ramai penghafaz-penghafaz Al-quran dari kalangan para sahabat Baginda telah Syahid di medan perang, lalu Baginda menyuruh para sahabatnya yang lain untuk mengali sebuah kubur yang besar untuk semadikan semua para syuhadah. Apa yang menariknya di sini, Baginda bertanya kepada para sahabat Baginda, “Siapakah di kalangan Syuhadah ini yang paling banyak menghafaz Al-quran?” maka jawab para sahabat, “sifulan dan sifulan”. Lantaran dari itu, baginda mendahului dahulu para syuhadah penghafaz Al-quran kemudian barulah para syuhadah yang tidak atau yang belum menghafaz Al-quran. Jelaslah kepada kita, Rasulullah s.a.w lebih mengutamai para syuhadah yang menghafaz Al-quran dari para syuhadah yang belum menghafaznya lagi. Tetapi apa yang malangnya di negara kita pada hari ini, golongan penghafaz Al-quran ini mendapat tempat yang kurang baik dalam organisasi negara dan dipandang sepi, ini kerana masyarakat kita (segelintir) lebih mengagungkan ijazah-ijazah dari barat yang lebih kepada fahaman ideologi Darwinisme. Berubahlah saudara-saudaraku, demi kemajuan Ummah sejagat, demi Islam yang Ad-deen!.

5) Sunnah Baginda s.a.w dijaga Allah s.w.t supaya tidak hilang. Justeru itu, Hadith Nabi Muhammad s.a.w menjadi sumber kedua selepas Al-quran dalam mencari sesuatu permasaalahan dalam kehidupan dan ajaran Islam. Ini amat bersesuaian sekali bilamana Baginda bersabda :

“Telah aku tinggalkan dua pekara ini untuk kamu, agar kamu semua tidak akan sesat sama sekali bilamana Al-quran dan Sunnahku menjadi ikutan dan pegangan kamu semua hingga ke hari kiamat kelak.” (Hadith Riwayat Tarmizi).

Oleh yang demikian, cara ikutan dan ajaran Rasulullah s.a.w wajiblah kita kelolakan dengan sebaik mungkin sepertimana yang telah Baginda amanatkan kepada kita sejak 1400 tahun yang lalu. Adakalanya kita berpegang kepada Al-quran tetapi masih meminggirkan Sunnah Rasulullah s.a.w. Ini amat jelas ketara dalam urusan-urusan membabitkan alam perkahwinan. Ucapan-ucapan dari mulut-mulut manusia yang gemar melafazkan talak tanpa memikirkan akibat seterusnya, menyebabkan Sunnah Nabi s.a.w itu dipinggirkan sejauh-jauhnya. Jika kita mengkaji sejarah penaklukan kota Melaka dari tangan-tangan pihak kristian iaitu Portugis, pihak-pihak inilah yang bertanggungjawab membakar dan memusnahkan semua kitab-kitab agama Islam. Dengan penaklukan kota Melaka itu juga, banyak Al-quran dan kitab-kitab sunnah Rasulullah s.a.w dimusnahkan oleh mereka, sehinggakan begitu sukar pada masa itu untuk memperolehinya. Tetapi apa yang menakjubkan kita zaman ini, bahawa Al-quran dan dan kitab-kitab Sunnah Baginda s.a.w begitu mudah untuk kita dapati disetiap corong-corong kehidupan kita ini. Tetapi apa yang malangnya hari ini, golongan kita masih tidak tahu membezakan antara ajaran Islam dengan ajaran khayalan duniawi. Kalaulah begini sikap kita, maka 1000 tahun lagi belum tentu kita dapat takluki bumi Palestin dari pihak Ahli kitab. Fikirkan!.

Allah s.w.t Berfirman :
“Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariat dan jalan ugama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan kalau Allah menghendaki nescaya Ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam ugama yang satu), tetapi Ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya” (Surah Al-Maidah – Ayat 48).





Kebahagian 2 (disini)

Tuesday 1 September 2009

Bersolat Tetapi, Melakukan Maksiat?.

Oleh : Muhammad Ibn Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah segala puji bagi Allah s.w.t. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya agama yang mulia di sisi Allah adalah agama Islam. Barang siapa yang memilih agama selain dari agama Islam, maka agama yang terpilih itu tidak diterima oleh Allah. Di akhirat kelak ia tergolong di kalangan orang yang amat-amat rugi di sisi Allah s.w.t.


Dekad kini, satu situasi yang amat membimbangkan jelas ketara, bilamana suatu perubahan demi perubahan telah jelas dan ketara apabila Islam itu dipandang remeh dan mudah bagi mereka-mereka yang hanya sekadar mengamalkan Islam secara ikut-ikutan, demi untuk memuaskan hati-hati segelintir manusia dan diri sendiri. Begitu mudah sekali ada sesetengah itu juga yang melemparkan sejauh-jauhnya Islam itu, demi mengejar akan kemasyuran dan kemewahan duniawi tanpa memikirkan akan kesan dan akibatnya terhadap Iman dan Islam itu khasnya. Lantaran dengan itu, maka timbullah satu budaya di kalangan masyarakat kita khasnya muda-mudi yang masih tidak peka dan serik akan akibat perbuatan mereka, yang meminggirkan sejauhnya ajaran Rasulullah s.a.w, sehinggakan golongan ini juga sudah pandai berteriak dan berkata akan kesahihan ajaran Rasulullah s.a.w tersebut. Begitu mudah tomahan itu dilemparkan tanpa memikirkan akan akibat bahana yang akan menimpa ke atas diri mereka kelak.


Mungkin golongan yang minoriti ini, terpengaruh atau kurangnya didikan terhadap hati-hati dan jiwa mereka untuk mengenal dan mendalami Islam. Lebih mengejutkannya lagi, bilamana golongan-golongan ‘pintar’ adalah golongan yang sering menimbulkan suasana yang amat kurang menyenangkan ini. Lihat sahaja di pengurusan dan pengajian di peringkat tertinggi, sikap dan aqidah dari segelintir mereka-mereka ini amat memalukan dan memualkan. Ada yang menutup aurat dan berkopiah, tetapi masih lagi melakukan pekara-pekara yang boleh mencemarkan kesucian Islam itu sendiri. Begitu juga diperingkat yang lain, berpendidikan tinggi, tetapi masih melakukan pekara-pekara kemaksiatan yang tegar dan songsang. Malah tidak dinafikan juga, golongan manusia-manusia yang usianya sudah ‘meniti senja’ masih tidak boleh membuang tabiat mata keranjangnya, sehinggakan darah daging sendiri menjadi santapan nafsu buas mereka. Nauzubillah!. Saya tidak diskriminasi terhadap golongan ini, tetapi ia suatu yang benar-benar berlaku di zaman ini, lebih malangnya lagi ia sering diperlakukan oleh golongan-golongan yang menganggap mereka Islam. Islam itu Ad-deen, Islam itu Suci, Islam itu memberi satu pengertian yang besar terhadap umat manusia, haiwan, tumbuhan dan alam semesta ini. Islam membawa rahmat kepada sekelian makhluk, sekelian ciptaan-Nya. Tahukah kita akan hakikat ini?.

Allah s.w.t Berfirman :
“Sesungguhnya ugama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai ugama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya.”
(Surah ali-Imran – Ayat 19).

“Dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.” (surah Ali-Imran – Ayat 85).

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Diantara kamu ada yang beramal baik hingga hampir masuk syurga, kemudian datang ketentuan Allah, maka dia beramal buruk dan lalu dicampakkan ke dalam neraka”
(Hadith Riwayat Bukhari).

Maka jelaslah kepada kita, bahawa prinsip Islam itu perlu diperteguhkan walaupun ia memerlukan satu pengorbanan yang amat tinggi. Saya pernah diajukan oleh rakan sekerja saya yang beragama Budha, ketika kami sama-sama bekerja di tapak pembinaan di sebuah negeri di sebelah selatan tanahair. Ketika itu kami ditugaskan sebagai monitori sebuah projek pusat pengajian tinggi (Universiti Teknikal Melaka Malaysia – Utem). Walupun rakan sekerja saya ini beragama Budha, tetapi minat untuk mendalami akan Islam jelas terpancar dari raut wajahnya, Ia memberikan satu penguraian yang lebih menarik, bilamana ketika itu kami sama-sama menyewa di sebuah rumah tetapi berlainan bilik. Kadangkalanya pula, soalan-soalan berisi pengisian hati dan jiwa sering diajukan dari beliau kepada saya, sehinggakan saya mengambil masa yang tidak terlalu lama untuk menerangkan kepadanya, ini kerana untuk memberi penjelasan terhadap persoalan itu memerlukan satu jawapan yang tepat tanpa saya huraikan dengan panjang lebar dan mengunakan falsafah. Selalunya jawapan yang saya berikan itu memberi kesan yang mendalam terhadap beliau, sehinggakan buku-buku rujukan saya dipinjam dan dibaca olehnya dengan masa yang singkat. Saya masih ingat lagi soalan yang saya anggap sebagai soalan “Killer” yang telah diajukan beliau kepada saya, iaitu : Kenapa orang-orang Islam yang bersolat tetapi masih lagi melakukan pekara-pekara mungkar (maksiat)?. Jawapan ini saya perlu ajukan juga kepadanya, kenapa orang-orang beragama budha bersembahyang, tetapi ia masih melakukan kejahatan?. Lataran jawapan dari beliau adalah kerana mereka tidak menganggap agama budha itu satu agama mereka. Dan beliau sendiri menyatakan, bahawa agama budha itu hanya berlaku ketika berlakunya hari-hari kematian dan perayaan sahaja. Jawapan dari beliau itu amat jelas bahawa, prinsip agama yang dibawa oleh mereka itu sebenarnya tidak memberi kesan yang mendalam terhadap hati-hati dan jiwa-jiwa mereka sebenarnya. Lantas saya menjelaskan kepadanya tentang soalan yang telah diajukannya terhadap saya tadi.

Kenapa orang-orang Islam yang bersolat tetapi masih lagi melakukan pekara-pekara mungkar (maksiat)?.

1) Lalai Ketika Solat
Solat itu tiang asas agama Islam, Solat itu mencegah dari pekara-pekara mungkar, Solat itu memberi kesan terhadap hati dan jiwa seseorang, solat itu memberi ketenangan abadi terhadap rohaniah dan jasmaniah. Jika kita bersolat tetapi masih tidak segan silu mengerjakan pekara-pekara kemaksiatan, maka beerti solat tersebut adalah solat yang diawang-awangan. Ini amat jelas ketara bilamana mendirikan solat ketika di hujung-hujung masuknya waktu solat yang seterusnya. Solat yang sedemikian adalah solat bagi mereka-mereka yang lalai ketika bersolat. Lalai dengan karenah keduniaan, kemasyuran harta dan kekayaan serta dibelenggu dengan tugas-tugas harian. Kadangkalanya pula, mereka-mereka yang lalai dalam solat tersebut, lupa dan tertinggal akan rukun-rukun dan adab-adab ketika bersolat. Terlalu terikut-ikut dan fikiran masih berkecamuk dengan urusan peribadi dan urusan tempat kerja, yang sering terbawa-bawa ketika dalam solat. Bukankah itu menunjukkan bahawa ia salah satu solat yang tidak membawa erti dan makna terhadap diri kita kelak. Sebagai contoh, Sebagai seorang pelajar, ia akan memberi tumpuan terhadap apa yang diajarkan kepadanya oleh guru atau pensyarah ketika di dalam kelas atau kuliah. Jika penumpuan itu tersasar jauh, maka ia akan memberi kesan yang negatif terhadapnya dan memberi kesan impak yang mendalam terhadap bidang pencarian ilmu. Maka dengan itu, tumpuan perlu diketengahkan demi untuk tidak ketinggalan dalam pencarian ilmu. Begitu juga dengan bersolat, jika gagal untuk mendalaminya, maka kita akan berkeadaan lalai dan alpa terhadap perlakuan dan perbuatan kita ketika bersolat.

Allah s.w.t Berfirman ;
“(Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan ugama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang “ ”(laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya”. (Surah Al-Maa’un – Ayat 4 & 5).

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Sesiapa yang bersolat, tetapi solatnya tidak dapat menjauhkan dia dari perbuatan keji dan mungkar, maka solatnya itu hanya menjauhkan dirinya dari Allah” (Hadith Riwayat Baihaqi).

2) Tidak Menghayati Bacaan Ketika Solat.
Masaalah yang sama juga sering berlegar-legar kepada kita ketika bersolat iaitu tidak menghayati, tidak memahami dan kurang penumpuan terhadap bacaan dan rukun-rukun ketika berada di dalam solat. Bukankah ini suatu pekara yang amat merugikan kita?. Bersolat tetapi masih tidak memberi tumpuan penuh terhadap bacaan yang telah Nabi s.a.w ajarkan kepada kita. Seringkali juga pekara-pekara ini berlaku ketika tibanya solat subuh. Ada juga sesetengahnya pula masih leka dan sering tersalah ketika membaca surah asas ketika solat tersebut. Saya amat tertarik dengan satu hadith Rasulullah s.a.w yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim di mana hadith tersebut menyatakan bahawa, suatu ketika pada zaman Rasulullah s.a.w, di sebuah masjid dan diimami oleh seorang imam yang sering membacakan surah yang amat panjang sehinggakan ia melibatkan masa yang terlalu lama ketika bersolat tersebut. Pekara ini sering berlaku dan ia telah diajukan kepada Rasulullah s.a.w, tentang pekara tersebut oleh sahabat-sahabat baginda. Lantas baginda bergegas ke rumah ibadah tersebut dan menemui imam itu serta menyatakan kepada beliau, supaya memendekkan bacaan surah ketika bersolat berjamaah. Baginda menjelaskan bahawa, jika hendak mengimami sesuatu jemaah, hendaklah kita meringkaskan bacaan surah di dalam solat, ini kerana, ia dapat memudahkan para makmum yang berada di belakang untuk memberi tumpuan terhadap bacaan mereka dengan baik, dan berkemungkinannya pula ditakuti para makmum yang berada dibelakang tersebut, boleh jadi ada yang berkeadaan yang sakit, tua dan uzur serta tidak berkemampuan untuk berdiri terlalu lama atau mempunyai urusan-urusan lain yang penting untuk dilaksanakan dengan segera. Lantaran dengan itu ditakuti juga, para makmum tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap solat kerana keletihan akibat terlalu lama menunggu. Nasihat Nabi s.a.w ini patut kita contohi ketika ini, di mana para imam wajib dan perlu peka terhadap makmum yang mengikuti jemaahnya. Tetapi apa yang malangnya pekara ini jelas dan amat ketara bila solat-solat sunat ketika Ramadhan itu dipanjangkan sehinggakan menyebabkan para makmun ‘lari’. Islam itu bukan satu penindasan, Islam itu terlalu suci. Ini menunjukkan kepada kita, bahawa Islam itu mementingkan kebajikan dan kesejahteraan pengikut-pengikutnya. Oleh yang demikian penumpuan terhadap bacaan ketika solat itu wajib kita kelolakan dengan betul dan baik sekali untuk mengelakkan kita kurang tumpuan ketika berada di dalam solat.

3) Tidak Khusyuk Ketika Solat.
Pekara yang ketiga yang akan saya sebutkan ini adalah tidak khusyuk ketika bersolat. Pekara ini sering dibelenggu dikalangan kita. Pekara yang sememangnya manusia tahu dan peka malah ia sering alpa dan endah ketika bersolat.

Allah s.w.t Berfirman :
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”
(Surah Al-Baqarah – Ayat 45).

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Orang mukmin itu, segera solat bila sampai masa, solatnya khusyuk, kata-katanya penawar, sabarnya takwa, diamnya berfikir dan pandangannya ikhtibar” (Hadith Riwayat Hassan Basri).

Jika kita lihat pada zaman Rasulullah s.a.w, baginda dan para sahabat sering bersolat dalam keadaan yang khusyuk, dengan penuh keimanan tanpa ada sedikit keraguan. Ini sebagai contoh yang perlu kita lihat dan teladani dengan begitu baik sekali. Jika suatu isu itu berlegar-legar di minda kita ketika bersolat, maka untuk mendapatkan solat yang khusyuk itu mengkin tersasar jauh. Sebagai contoh, dalam pasukan perbarisan, mereka akan memberi tumpuan sepenuhnya untuk memastikan setiap pergerakan dan perbuatan mereka seiring dengan rakan-rakan mereka yang lain, untuk menampakkan sesuatu yang menarik dalam perbarisan tersebut, latihan demi latihan dijalankan untuk memperolehi pergerakan perbarisan yang menarik dan dikagumi. Kadangkalanya pula, ia melibatkan masa latihan yang agak lama, tetapi jika dalam sebuah perbarisan itu ada segelintir yang tidak memberi tumpuan, maka kecacatan jelas ketara ketika perbarisan itu berlaku. Tumpuan, penelitian, peka dengan arahan adalah matlamat untuk menjadikan suatu pasukan perbarisan itu menarik. Begitu juga dengan bersolat, jika penelitian, penumpuan itu tersasar jauh, maka bagaimana kita hendak mengadap Allah dengan keadaan kita yang terumbang-ambing serta tidak ketentuan terhadap diri kita. Bukankah itu pekara yang amat-amat merugikan ibadah kita. Suatu pekara yang dibuat tanpa mendapat apa-apa ganjaran kecuali penat dan letih sahaja. Islam mengajar kita tentang pemikiran yang total, pemikiran penumpuan yang luas terbuka. Cuba kamu lihat para ilmuan Islam terdahulu, seperti Ibnu Sinna, Ibnu Khaldun, Ibnu Batutha dan sebagainya, mereka memperolehi solat yang khusyuk terhadap ibadah mereka ketika menyembah Allah s.w.t, dan ganjaran hingga ke hari ini mereka memperolehi barakah dariNya. Dan jelas ketara ketika para sahabat-sahabat Nabi s.a.w bersolat sehingga ada yang menyatakan dalam kitab-kitab israeliyat terdahulu bahawa terdapat burung-burung hinggap ke badan para sahabat ketika bersolat. Itu salah satu contoh yang perlu kita ambil dan wajib kita contohi untuk hari-hari yang mendatang ini.

Setelah penguraian tentang tiga pekara tersebut telah saya olahkan dengan terperinci, maka terjawaplah segala persoalan yang telah diajukan kepada saya oleh rakan sekerja tadi. Tetapi perlu diingati juga, kita dipermulaan bab, banyak lagi yang perlu saya jelaskan kepada anda semua tentang kategori-kategori solat yang umumnya dilakukan kita dimasa ini dan ia bolehlah memusabahkan diri kita yang fakir dan dhaif ini untuk membuahkan sesuatu yang lebih baik dan sempurna dari sebelum ini. Insyaallah.



Solat Terbahagi Kepada Tiga Kategori.

“Solat Peminta”. Zahirnya ia melihatkan kepada kita tentang pekara-pekara yang sering kita terlupa, bahawa ia kadangkala dilakukan dengan sengaja oleh kita. Bersolat sekadar untuk meminta sesuatu untuk keperluan hawa nafsu dan mempunyai agenda tersendiri serta ganjaran, yang menyebabkan kita jauh dari rahmat-Nya. Solat yang saya sifatkan ini, merupakan satu solat yang hanya bersolat sekadar untuk memenuhi hajat dan ganjaran seseorang lantas meminggirkan rahmat-Nya. Ini jelas amat ketara sekali ada segelintir pelajar-pelajar atau orang awam yang minoritinya sekadar bersolat untuk lulus dalam sesebuah peperiksaan. Bersolat sekadar memohon ganjaran terhadap apa yang mereka hajati. Bukankah itu menunjukkan kepada kita betapa jauhnya kita terhadap prinsip Islam itu sendiri. Jika bersolat itu punyai niat dan agenda tersendiri, maka perbetulkanlah niat kita ketika bersolat. Perbetulkan segala Aqidah kita yang hanya membuahkan suatu pekara-pekara yang menjauhkan diri terhadap rahmat Allah s.w.t.

“Solat Takut”. Satu pekara yang masih sebati dalam diri segelintir masyarakat kita. Bersolat kerana perasaan takut dan gentar terhadap seksaan dari Allah s.w.t. dengan perasaan takut dan gentar itulah menyebabkan diri tersebut tidak khusyuk dan mengangap bahawa solat itu satu pekara yang menakutkan. Mungkin ada sedikit kekeliruan terhadap anda diluar sana, tetapi saya cuba terangkan kepada kamu semua tentang kategori solat ini. Bersolat dengan berkeadaan takut, dan gerun terhadap seksaan Allah s.w.t tentang azabnya api neraka, seksaan dunia dan seksaan kubur. Solat sedemikian merupakan satu solat yang jelas ketara tentang buruknya solat tersebut terhadap Maha Pencipta. Islam mengajar kita tentang sifat-sifat yang baik, sempurna, tawadhok dan menjadikan kita insan yang peka serta beriltizam dalam menempuhi segala rintangan hidup. Bersolat dengan perasaan takut dan meminggirkan rahmat Allah dalam solat, adalah pekara yang tidak baik untuk kita contohi. Bersifat perasaan takut, gerun dan gentar ketika bersolat menjadikan diri kita tersasar jauh serta agenda khusyuk dalam solat itu telah jauh menyimpang dan nas-nasnya. Sebagai contoh, jika seorang yang sedang belajar memandu kereta, pada mulanya ia berkeadaan tidak stabil dan berasa takut untuk belajar memandu, tetapi apabila perasaan takut itu mula memuncak tinggi, maka adakah ia dapat memandu kereta tersebut, tentu ‘Tidak Boleh’, kerana perasaan takut terhadap kereta menganggu situasinya ketika memandu nanti, dan ‘Boleh’, tetapi pemanduannya itu mungkin ada sedikit kecacatan, akibat dari perasaan takutnya dia terhadap kereta itu. Dan seterusnya boleh menyebabkan ia berasa gementar lalu mengambil masa yang agak lama untuk memandu kereta tersebut. Bukankah jelas, faktor ketakutan itu menggugat kretibitinya sebagai pemandu. Perasaan takut itu juga berkecamuk sehinggakan solat yang sepatutnya dilakukan dengan betul dan tertil, tidak dapat dilakukan dengan khusyuk. Allah Maha Pengasih lagi Maha penyayang setiap makhluk-Nya, adakah kamu semua terlupa akan itu. Fikirkanlah!.

“Solat Tanda Kesyukuran”, beerti bersolat tanda syukurnya seorang hamba terhadap Maha Pencipta. Bersyukurnya terhadap keredhoan Allah s.w.t terhadap hamba-hamba-Nya. Solat yang sedemikian inilah yang perlu kita terapkan dalam diri kita. Beribadah tanda kesyukuran seorang hamba terhadap Illahi di atas nikmat dan kurniaan-Nya kepada kita. Bukan sekadar bersolat dan beribadah semata-mata untuk ganjaran syurga, tetapi beribadah adalah untuk rasa kasih dan sayangnya seoraang hamba terhadap Maha Pencipta. Di dalam konsep ini, ia memerlukan satu penerapan hati yang utuh dan jitu terhadap Maha Pencipta, di atas pemberian, kurniaan-Nya dan segala nikmat yang tidak terhingga terhadap kehidupan kita.

Allah s.w.t Berfirman :

”Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)”. (Surah Al Hujurat - Ayat 13).

Waallahu’ alam.

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails