Saturday 27 June 2009

Tazkiatun Nafs.

Oleh : Muhammad Ibn Nazir.

BismillahirRahmanirRahim. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, dan selamat sejahtera. Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi, Salam dan Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w , Ahli keluarga Baginda dan Sahabat-sahabatnya. Aku bersaksi tiada Tuhan yang wajib disembah kecualiNya dan Muhammad s.a.w itu Hamba dan PesuruhNya. Segala Puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam.

Pengukuhan Spiritualisme hati begitu tercabar di ambang dekad ini, akibat dari pencaturan hidup yang berpaksikan ideologi-ideologi atau fahaman-fahaman yang menjengkelkan. Setiap ruang-ruang kehidupan sering dipenuhi dengan sifat dan fitrah manusia yang masih lagi mencintai akan duniawi sehingga melupai akan hari kebangkitan. Namun yang demikian, setiap sesuatu yang memualkan dan memeritkan hati itu punyai penawar dan pengubatnya. Setiap permulaan itu berdetik dengan berakhirnya sesuatu episod. Sebagai contoh, sipesakit yang kronik memerlukan ubat untuk menjadi penawar bagi penyakitnya. Manakala sidoktor itulah orang yang bertanggungjawab untuk memastikan pesakitnya menerima rawatan mengikut kadar yang telah diwujud dan ditetapkan bagi membasmi segala macam kesakitan mengikut keredhaanNya. Begitu juga dengan golongan pelajar dengan pendidik, ilmu itu adalah penawar bagi pelajar untuk menjadi seorang insan yang berkualiti dan berwibawa. Golongan pendidik ini pula sebagai golongan yang menyuapkan segala macam ilmu, untuk pelajarnya bagi melahirkan pelajar yang tidak buta ilmu. Pendek kata, setiap apa yang menjengkelkan itu ada penawarnya, ada rawatannya dan ada hikmahnya. Perlu diingati juga, untuk melahirkan suatu yang pasti itu memerlukan satu pendekatan spritualisme yang jitu dan utuh untuk melahirkan golongan yang teguh Iman dan akalnya.

Sedekad ini kita sering dikejutkan dengan pelbagai ragam manusia yang amat memalukan, tidak kiralah di tanahair kita (Malaysia), mahupun di Negara luar amnya. Fenomena demi fenomena terbuak keluar dari segenap penjuru, mengisahkan keaiban kejengkelan dan kedaifan buah fikiran. Lihat sahaja sekeliling kita, begitu ramai makhluk bernama manusia sewenang-wenangnya meremehkan dan merendahkan syariatNya. Dengan tidak mengenal akan identiti neraka dan syurga, tidak mengenal akan dosa dan pahala, tidak mengenal kebaikan dan keburukan, tidak mengenal halal dan haram serta begitu mudah dilihat dengan mata kasar disegenap penjuru ruang kehidupan ini. Walaupun ia telah diterjah dengan bertalu-talu oleh insan-insan yang menyintaiNya, namun masih ada lagi yang tewas dan tumbang akibat dari taksubnya akan nafsu. Di manakah perginya iman dan akal seseorang itu?.

Sebagaimana yang telah diketahui umum, suatu pencerahan telah ditamsilkan dengan begitu tertil sekali sejak dari permulaan terciptanya Nabi Adam a.s hingga ke hari ini, bahawa musuh-musuh utama itu adalah Syaitan laknatullah dan manusia berupa atau berhatikan syaitan. Mereka akan merobek-robek hati-hati manusia agar mengikuti jejaknya supaya mudah terjerumus ke dalam Neraka. Jika disebut akan peristiwa ini, maka semua manusia akan mengerti, faham, dan ingat akan sebenar musuh-musuhnya dan peristiwa tersebut. Malah ada yang menyatakan, “kami akan beriman kepadaMu dan meninggalkan segala kemungkaran”. Tetapi atas segala desakan, dorongan, terjahan dan tipisnya keimanan itulah membuatkan manusia ‘kembali’ kepada kekufuran yang nyata.

Allah s.w.t telah berfirman :
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar” .”Malaikat itu menjawab: "Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana".Allah berfirman: "Wahai Adam! Terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka". Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka, Allah berfirman: "Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?".” Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.” (Surah Al-Baqarah – Ayat-30-34).

Sebagaimana yang telah saya nyatakan dalam posting saya yang lalu, “Hati Itu…” (disini), maka ia telah diketahui umum untuk tatapan bahawa, Hati merupakan satu agen penting dalam jasad kita untuk merangkakan satu bentuk fitrah kehidupan, bagi mentauhidkan syariatNya, tetapi jika punyai Hati yang kotor dan ‘sakit’, maka jasad turut akan merasainya, lalu ia membuahkan satu sifat yang sering dikelolakan oleh Nafsu. Oleh yang demikian, mengambil sikap terlalu alpa akan ‘kecederaan’ hati itulah yang membuahkan satu umat yang ingkar dan kufur terhadap Maha Pencipta. Sepertimana yang telah kita ketahui umum, amnya setiap ‘penyakit’ ada rawatan dan penawarnya, setiap musibah itu, ada hikmahnya, setiap kekusutan itu ada jalan penyelesaiannya dan setiap yang kufur dan ingkar itu ada kesudahannya. Sebagai contohnya hendak saya utarakan di sini, sebagai seorang pesakit, ia memerlukan ‘ubat’ untuk memperbaiki lagi imunisasi kecergasan badan, bagi memberi isyarat supaya ia akan sembuh dengan cepat, maka dengan itu, ‘ubat’ sebagai agen pembasmi penyakit tersebut, akan memainkan peranan yang cukup penting di dalam sistem koordinasi tubuh badan kita. Begitu juga dengan hati dan jasad kita yang telah ‘kotor’, ia memerlukan satu sumber untuk memperbaiki lagi sistem Roh dan Jasad dengan sempurna. Tetapi dengan cara yang bagaimana?. Kelak akan saya sesuaikan istilah ‘Tazkiatun Nafs” (mensucikan diri) ini dengan apa yang telah dan akan saya forumkan di sini. InsyaAllah.




Pernahkah kamu terfikir dengan membaca, menghafal dan memahami isi kandungan Al-Quran itu membolehkan Iman seseorang itu hampir dengan Allah s.w.t. Mungkin ini suatu yang berada terlalu asing bagi mereka-mereka yang berada di luar sana, yang sekadar hanya membaca dan terus membaca, tanpa mengetahui akan tafsir dan terjemahannya. Jika kita lihat dari sudut yang jauh, ramai dikalangan (minoriti) kita, masih mengamalkan dan masih sehingga kini yang membaca tetapi tidak mengetahui akan terjemahan dan tafsirannya. Lebih malangnya lagi, ia berlaku pada peringkat yang telah “meniti senja”, di mana juga, penekanan membaca tanpa mengetahui akan tafsirannya itu adalah lebih utama. Bukankah itu sesuatu yang amat merugikan?.

Allah s.w.t, telah berfirman :
“Sesungguhnya Al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang amat betul (ugama Islam), dan memberikan berita yang mengembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar”. (Surah Al-Israa’ – Ayat 9).

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Hendaklah menjadi Imam orang yang paling banyak menghafaz Al-Quran atau paling baik (tajwid) bacaannya di kalangan kamu”

(Hadith Riwayat Ahmad).

Oleh yang demikian, sudah dinyatakan berkali-kali, bahawa Al-Quran adalah ‘penawar’ bagi membasmi nafsu. Dengan membaca, memahami tafsiran serta terjemahannya, maka sedikit sebanyak pengukuhan Iman itu jelas ketara. Ini amat berbeza sekali, bilamana di Negara-negara barat amnya, mereka sering mengalami hati yang gundah, sepi dan kusut, walaupun punyai bilangan harta yang melimpah ruah. Mereka akan mengikut nafsu mereka untuk mencari ketenangan, dengan berhijrah ke serata dunia untuk ‘sesebuah ketenangan jiwa’. Tetapi malangnya, bukan ketenangan yang mereka dapati, tetapi hanya membuang masa, duit dan tenaga untuk semua itu. Lebih malangnya lagi, ketenangan yang mereka idam-idam itu pula mengundang beribu-ribu permasalahan lain, malahan kewarasan mereka turut tersasar. Bukankah itu sesuatu yang amat merugikan dan meletakkan begitu ceteknya akal seseorang itu?. Islam mengajar kita agar memegang konsep berfikir baru bertindak. Islam mengajar akan erti-erti perjuangan hakiki berkonsepkan syariatNya. Begitu juga pada para muslim (segelintir) di luar sana, dengan hanya membaca Al-quran, tanpa mengetahui akan maksud serta tajwidnya adalah suatu pekara yang amat merugikan. Bukankah dengan mengetahui akan tafsir serta terjemahan Al-quran itu amat menguntungkan kita, malahan memberi satu impak yang positif untuk diri kita serta ia dapat merawat hati-hati kita yang kotor. Mungkin di saat ini kamu berasa ‘keliru’, saya akan berikan kepada kamu sedikit gambaran dan kiasan, untuk menyelami apa yang tersirat terhadap orang-orang yang hanya membaca Al-quran tetapi ‘malas’ untuk mempelajari akan terjemahan dan erti maksud Al-quran.

Pernahkah kamu melihat atau memegang burung kakak tua?, ia kelihatan begitu cantik dan menarik, lebih-lebih lagi dengan keadaan warna di bulunya, begitu juga dengan warna di mata burung tersebut, sesiapa yang melihatnya akan merasa kagum akan kecantikan burung kakak tua. Lebih mengkagumkan kita lagi, apabila ia boleh berkata-kata atau bersuara melalui apa yang telah diajarkan kepadanya. Kadangkala pula, ia boleh menyapa sesiapa yang melaluinya. Bukankah itu sesuatu yang terlalu unik. Tetapi, pernahkah kita terfikir bahawa, burung kakak tua hanya boleh mengikut apa yang hanya kita ajarkan kepadanya, malahan ia tidak mengetahui apa yang ia katakan dan, hanya mengikut suara dari tuannya sahaja.

Begitu juga dengan apa yang kita perbincangkan ini, dengan hanya membaca Al-quran, tetapi masih tidak mengetahui akan terjemahan dan tafsirnya, maka ia sesuatu yang amat merugikan kita, walaupun ia nampak seperti suatu yang menarik bila membacanya, tetapi hakikatnya, mengendahkan akan maksud Al-quran tersebut mengundang seribu kedaifan. Maka dengan itu, adakah kita patut mengikut jejak ‘burung kakak tua’ tersebut?. Fikirkan!. Maka dengan itu, untuk merawati hati-hati kita yang daif itu, hendaklah kita mendampingi selalu dengan membaca Al-quran berserta dengan tafsir dan terjemahannya, bagi melahirkan insan-insan yang celik Kalam Allah s.w.t.

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Seseorang yang tiada dalam dadanya suatupun (apa yang dihafaz) dari Al-quran, samalah keadaannya seperti sebuah rumah yang buruk lagi usang”
(Hadith Riwayat Tirmidzi).

“Bacalah Al-quran, buatlah kajian ilmu dengan majlis ilmu atau berzikirlah dan jangan habiskan masa kamu dengan pekara yang tidak berfaedah”
(Hassan Al-Banna).




Pernahkah kita terfikir, bahawa dengan bersolat 2/3 malam (solat sunat taubat, tahajjud, hajat dan sebagainya) itu membawa pengertian yang besar dalam diri dan hati kita. Ini suatu yang amat jarang berlaku dalam segelintir masyarakat kita dekad ini. Mereka masih mengamalkan pendekatan pemikiran yang cetek, di mana, ia akan dilakukan apabila timbulnya suatu permasaalahan yang besar dan kusut. Maka dengan sebab itulah mereka-mereka bangun dan bersolat malam, tetapi apa yang lebih malangnya lagi apabila ada segelintir yang tidak pernah langsung melakukannya walaupun usia ‘diambang senja’. Bersolat 2/3 malam memerlukan satu spiritualisme jatidiri yang utuh, ia memberi satu kesan yang mendalam. Dengan bersolat malam, kita akan dapat merasai satu ketenangan dan keharmonian dalam hati-hati kita yang gundah tersebut. Dengan keadaan malam yang sunyi dan tenang, maka ia memberi kesan yang mendalam terhadap hati-hati kita ketika itu. Dan ia sedikit sebanyak membawa kita ke satu tempat di mana ketenangan dan bermuhasabah dalam memohon sesuatu keredhaan dari Allah s.w.t.

Allah s.w.t telah berfirman :
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;” (Surah Al-Baqarah – Ayat-45).

Pernahkah kita terfikir, bahawa mereka yang bangun bersolat malam mempunyai semangat dan jatidiri serta tahap keimanan dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t yang tinggi?. Ini telah dibuktikan, bilamana seorang Sejarahwan perang yang mashyur iaitu Sollehudin Al-Ayubi telah memilih tentera-tenteranya untuk pergi berperang menentang tentera Yahudi dan Nasrani adalah di kalangan tentera yang bangun bersolat malam. Ia telah dapat dibuktikan bila bumi Palestin telah dapat dibebaskan dengan begitu mudah tanpa melalui sebarang rintangan yang besar dari pihak musuh. Semangat jihad itu jelas terpancar dalam hati-hati tentera Islam tersebut, apabila mereka sering bangun bersolat malam bagi meminta keredhaan dari Allah s.w.t untuk menghadapi musuh-musuh Islam. Jika tentera-tentera Islam itu punyai semangat untuk pergi berperang dan memohon keredhaan dari Allah untuk merestuinya menentang musuh-musuh Islam dan Allah s.w.t merestui dan meredhai serta memakbulkan segala doa dan harapan mereka, kenapa kita yang tidak pernah pergi berperang masih tidak dapat mengawal nafsu dalaman kita untuk bangun bersolat malam. Fikirkan?. Oleh yang demikian, tanamkan dalam diri untuk mengubah dari satu kejengkelan hati kita kepada keredhaanNya, dengan beriltizam untuk bangun bersolat malam bagi merawat hati-hati kita yang kotor dan gundah itu.

Mendampingi diri dan berkawan rapat dengan para Ustaz dan ulama’ Islam juga dapat memberi kesan dalam merawati dan mengubati hati kita yang tandus itu. Mungkin ini memerlukan satu pendekatan yang berbeza, tetapi ia perlu dilakukan dengan sebaik mungkin bagi mendekatkan diri dan hati kita itu dengan ilmu-ilmu Islam yang Syumul. Saya sering pergi ke majlis-majlis Ilmu atau Usrah di masjid berhampiran rumah saya, apa yang amat menyedihkan saya adalah, majlis-majlis Usrah tersebut dihadiri oleh orang-orang yang telah ‘meniti senja’ umurnya. Kadangkala juga, hadirinnya tidak sampai keangka yang dikehendaki, ia amat menyedihkan lagi bila majlis-majlis yang saya anggap sebagai ‘Taman-taman syurga’ tersebut masih tidak didatangi orang, walaupun ia telah diberitahu terlebih dahulu dari tarikh yang akan dijalankan. Jika hasrat kita hendak mengubati hati kita yang kelam itu, maka hendaklah kita sering mendampingi atau berhubung rapat dengan para Ustaz, ahli Ulama’ atau ahli cerdik pandai yang boleh membimbing diri kita kemercu yang lebih baik. Mungkin dikala ini terfikir akan kamu, bagaimana hendak mendampingi mereka-mereka tersebut, sedangkan bukan mudah untuk mengenal akan diri para Ulama tersebut?. Pendekatan ini memerlukan satu pengolahan yang jauh dan panjang lebar untuk menjawab persoalan ini, tetapi akan saya berikan cara untuk kita mengenal akan mereka-mereka ini. Perlu diingati juga, bahawa ramai (minoriti) para ulama’ dan ustaz-ustaz di negara kita ini yang masih mengamalkan sifat pilih kasih, dan materialisme dalam memperjuangkan agama Islam yang Ad-deen. Mungkin dengan pendekatan ini, ramai dikalangan kita yang terloncat-loncat dan berang, apabila isu ini saya utarakan. Ini akan saya buktikan untuk diketahui umum. Bukankah Islam mengajar kita akan kesejahteraan kepada setiap Muslim, hidup tanpa rasa sifat bermegah dan berkira-kira terhadap apa yang telah Allah s.w.t berikan kepada kita.

“Ustaz’ Imbuhan”, mereka-mereka (segelintir) ini hanya mengajar sekadar untuk meminta imbuhan dan ganjaran. Ini jelas boleh kita lihat, di mana setiap apa yang telah diajarkan olehnya sekadar untuk imbuhan dan ganjaran tanpa memikirkan akan hala tuju ajaran Islam yang sebenar. Jika ganjaran tersebut tidak setimpal dengan apa yang telah diajarkannya kepada mereka-mereka yang memerlukan, maka ia akan berhenti di separuh jalan dan meninggalkannya atas faktor sedikitnya imbuhan terhadap apa yang ia perolehinya. Ini boleh kita lihat di kawasan-kawasan pendalaman yang jauh dari masyarakat. Golongan para Ustaz inilah yang patut kita jauhi, kerana sikap terhadap materialisme telah terpahat dalam diri mereka. Memang tidak menafikan bahawa, imbuhan itu perlu untuk mengantikan penat lelah mereka untuk berdakwah, tetapi perlu diingati juga bahawa, Allah s.w.t tidak meminta sebarang ganjaran dan imbuhan terhadap apa yang telah Dia kurniakan kepada kita. Dengan kurangnya motivasi dalam diri untuk ‘berjihad’ menyebarkan Agama Allah itulah yang telah pudar dalam diri para Ustaz tersebut. Ini menyebabkan banyak persoalan yang bermain diminda, apabila golongan yang berada di kawasan pendalaman sering dipinggirkan. Pernahkah kamu terfikir, berapa jauhkah perjalanan Para perdagang-perdagang Islam ke Negeri Melaka untuk berdagang dan berniaga malahan untuk berdakwah serta menyebarkan Islam?. Kenapa mereka datang begitu jauh, adakah untuk mencari kemewahan, kekayaan dan kemasyuran?. Kamu mungkin tidak mengetahuinya, bahawa tujuan sebenar para pedagang dari Negara luar tersebut adalah untuk menyebarkan Agama Islam keseluruh Tanah Nusantara, di mana pada ketika itu mereka di dalam keadaan yang agak kelam dan diselubungi dengan keadaan umat yang jahil dan tidak beragama. Maka Islam memberi rahmat kepada mereka, atas jasa-jasa para Ulama’ ketika itu yang tidak pernah memikirkan penat lelah dan ganjaran terhadap apa yang telah disebarkan dan diajarkan kepada mereka, sehingga terciptanya Islam yang kukuh di Negara kita malahan di seluruh Nusantara ini. Fikirkan!.

“Ustaz Pangkat”, mereka-mereka (segelintir) ini hanya mementingkan akan pangkat dan kedudukan, semata-mata untuk periuk nasi mereka, tanpa mengikut akan syariat Islam yang Syumul. Ini jelas ketara, apabila suatu isu itu berkait rapat dengan pemimpin-pemimpin mereka, maka ia akan mengambil bahagian untuk menepis segala mungkin bagi menjaga ‘orang di atas’ dan ‘kerusi empuknya’. Golongan Ustaz inilah yang amat dikutuk dalam Islam. Islam melarang umatnya bermuka-muka dan bersifat munafik. Islam melarang umatnya mengunakan kedudukan sebagai benteng untuk menghalalkan kebathilan. Sebagai contoh yang hendak saya forumkan di sini adalah soal fatwa melarang merokok. Sejauh mana keberkesanan fatwa tersebut, sedangkan ia sering disebut-sebut oleh orang ramai akan keharaman merokok tersebut, tetapi disambut ‘sayu’ oleh golongan “Ustaz Pangkat” ini. Sepatutnya, golongan Ustaz inilah yang memainkan peranan yang cukup besar untuk membimbing dan mendidik kita semua akan kebenaran fatwa tersebut, tanpa memikirkan ‘terjahan’ dari pihak atasan. Mereka perlu berani mengetengahkan sesuatu isu yang jelas kebaikan dan keburukan itu dengan terperinci kepada orang ramai, barulah Islam itu dipandang mulia di sisi manusia, malahan kepercayaan terhadap golongan Ustaz ini tidak tercabar lagi. Pernahkah kita fakir, bahawa pangkat, kedudukan dan darjat yang dikurniakan oleh manusia itu adalah satu sifat yang sementara, tetapi kedudukan kita di alam akhirat di sisi Allah s.w.t itulah yang kekal selama-lamanya. Fikirkan!.

“Ustaz Pewaris Nabi”. Golongan di mana ketika ini amat berkurangan di dalam dan juga di luar Negara. Golongan Ustaz ini merupakan satu golongan yang hanya berdakwah mengikut Syariat Islam dan Sunnah Nabi s.a.w tanpa mengira apa-apa balasan dan imbuhan dari mana-mana pihak. Niat untuk mengembangkan Syiar Islam itu jelas terpancar dari raut wajah dan hatinya, malahan sanggup berkorban demi untuk Islam tercinta. Golongan tersebut juga merupakan satu golongan yang sering ditindas, dicaci, ditomah, dipenjarakan malahan ada juga yang dibunuh. Segala ilmu yang terpancar darinya jelas memberi kesan yang mendalam terhadap sesiapa yang mendekatinya, sehinggakan ia diibaratkan sebagai golongan Para Alim Ulama’ yang ulung tanpa ada pengantinya. Golongan Ustaz ini juga sering memainkan peranannya cukup besar untuk berdakwah dan mengembangkan syariat Islam, tidak kiralah ia sekali sekala tersasar ke atas golongan kafir sekalipun, sehingga memberi kesan yang mendalam terhadap golongan kufur tersebut. Ustaz Pewaris Nabi ini juga sering memainkan peranan yang amat penting untuk menegah kebathilan dan kemungkaran terhadap golongan atasan. Ia akan mengajar kita tanpa ada tokok tambah dalam urusan-urusan menetakkan hukum-hukum malahan Sunnah Nabi s.a.w dan Kalam Allah s.w.t itu adalah pegangan yang utuh dalam konsep berdakwah. Maka dengan itu saya sarankan kepada kita semua agar memilih Ustaz dan ulama’ yang sedemikian rupa, untuk merawat hati kita yang gelap itu. Ia akan memberi kesan terhadap Iman dan Akal kita khasnya untuk menjadi seorang yang tekun mencari keredhaanNya malah ia juga sebagai pengubat hati-hati kita yang kotor tersebut.

Allah s.w.t telah berfirman :
“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya”. (Surah Ali-Imraan – Ayat-104).




Pernahkah kamu berpuasa tidak kiralah puasa sunat mahupun yang wajib?, jika belum melakukannya, maka kamu belum menemui rawatan untuk penyakit hati-hati kamu. Berpuasa itu satu syariat yang telah ditetapkan bagi mereka-mereka yang beriman dan bertaqwa. Berpuasa itu juga mencegah kita dari melakukan pekara-pekara kemaksiatan tegar. Berpuasa itu juga dapat menjaga tubuh anggota kita dari melakukan pekara-pekara yang tidak berfaedah. Mungkin ini suatu yang perlu kamu korbankan, demi untuk merawati hati-hati kamu yang kusut itu, tetapi ia memerlukan satu tindakbalas jatidiri untuk melaksanakannya, bukan sekadar menurut nafsu semata-mata. Dengan berpuasa, maka akan ada dalam hati dan jasad kita untuk tidak melakukan pekara-pekara kebathilan dan kemudaratan diri. Dengan berpuasa itu juga, dapat kita menjadi seorang insan yang berjiwa bersih, malahan menurut kajian bidang perubatan, ia memberi kesan yang positif terhadap organ-organ dalaman kita. Pernahkah kamu terfikir, kenapa kita diwajibkan berkerja selama 8 jam (mengikut akta buruh) dalam masa satu hari dan mengambil masa 1 jam untuk waktu rehat. Malahan jika menyambung waktu kerja selepas 8 jam tersebut, kita diberi 30 minit untuk masa rehat. Ini adalah untuk merehatkan minda kita yang kusut tersebut dan memberi masa yang secukupnya untuk badan agar ia berhenti seketika untuk ‘berehat’. Jika badan kita terlalu kuat berkerja, tentu kamu akan tahu akibat dari kesannya. Situasi inilah yang amat membimbangkan diri kita selama ini. Begitu juga dengan organ dalaman badan kita, ia memerlukan rehat yang cukup untuk menjalankan lagi aktivitinya di masa akan datang. Kalau diri kita perlukan rehat yang cukup untuk kita menampung hari berkerja, maka organ dalaman kita juga perlukan masa yang cukup untuk berhenti seketika bagi melalui aktiviti ‘rehat’. Bukankah dengan berehat seketika, dengan berpuasa kita dapat melalui satu proses perkembangan organ dalaman yang baik dan sihat. Cuba kamu bayangkan seketika, kamu dilahirkan sehingga ke hari ini, jika kamu tidak berpuasa, apa akan terjadi dalam organ dalaman kamu itu, tentu ia amat meletihkan dan menyebabkan pelbagai penyakit untuk masa yang akan datang. Maka dengan itu berpuasa itu satu rahmat untuk diri dan organ dalaman kamu itu. Berpuasa itu satu fitrah bagi mereka-mereka yang mentauhaidkan syariatNya. Oleh yang demikian, untuk merawati dan mengubati hati-hati kamu itu untuk menjadikannya lebih bersih, maka jalan berpuasa itulah perlu dilakukan. Tidak kiralah ia sekadar hanya berpuasa sunat. Maka lakukanlah selagi kamu menyayangi Akhlaq dan tubuh badan kamu itu.



Dengan berzikir, maka akan hadirlah satu perasaan kasih dan sayang dalam diri kita terhadap Maha Pencipta. Berzikir juga mengingatkan akan diri kita yang kerdil lagi lemah ini terhadap Allah s.w.t. Pernahkah kamu terfikir, bahawa dengan berzikir lebih mendekatkan lagi hati-hati kita kepadaNya. Dengan berzikir juga memberi ketenangan dan ketenteraman terhadap jiwa-jiwa dan hati-hati kita yang kusut.

Allah s.w.t telah berfirman :
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (Surah Ar-R’ad – Ayat-28).

Oleh yang demikian, mengambil langkah untuk mengigati Allah s.w.t dengan sentiasa berzikir itulah jalan yang terbaik untuk kita mengubati dan merawati hati-hati kita yang kotor tadi. Bilakah kali terakhir ucapan zikir yang terpancar keluar dari mulut-mulut kamu ketika ini?, jika tiada maka lakukanlah. Mungkin kamu belum mengetahui akan nikmat berzikir, saya akan cuba terangkan kepada kamu tentang apakah yang dimaksudkan dengan berzikir?. Berzikir itu satu ucapan kemuliaan yang terpahat dalam hati yang suci dan diucapkan dari seorang hamba terhadap Maha Pencipta atas rasa bersyukur terhadapNya. Jika Allah s.w.t mengurniakan kita dengan pelbagai nikmat yang tidak terperi, sehinggakan kita kemercu kejayaan, maka tiada sebab untuk kita melupakanNya. Tetapi adakah kita senantiasa mengigatiNya?. Jika kamu sering mengucapkan kata-kata kasih terhadap isteri, kekasih, kawan-kawan, anak-anak, kedua orang tua, pemimpin dan sebagainya, atas rasa sayangnya kamu terhadap mereka, tetapi kenapa kamu tidak pernah mengucapkan rasa kesyukuran terhadapNya, sedangkan Ia yang menghidupkan dan yang memberikan nikmat terhadap kamu dan insan-insan yang kamu sayangi itu selama ini. Allah s.w.t memberi nikmat anggota tubuh badan kita tanpa ada cacat celapun, tetapi adakah kita pernah terfikir untuk mensyukuri dan berterimakasih di atas pemberianNya. Fikirkan!. Maka dengan itu mengambil langkah untuk mendekati diri dengan berzikirullah adalah jalan dan penawar bagi mengubati hati-hati kita kita yang kusut dan kelam itu.

Setelah apa yang kita perbincangkan ini, dikupas dengan begitu menarik sekali, maka buahkanlah satu pemikiran untuk ‘Tazkiatun Nafs’ (mensucikan diri) bagi melahirkan satu matlamat merawat hati kita dengan Keimanan dan TauhidNya.

Allah s.w.t telah berfirman :
“Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).”

(Surah Asy-Syams – Ayat-8-10)

Setiap kemudaratan itu punyai penyelesaiannya, janganlah kita berputus asa terhadap apa yang menimpa ke atas diri kita selama ini. Itu mungkin suatu ujian yang telah Allah s.w.t tetapkan untuk kita untuk menguji tahap keimanan dan ketaqwaan diri kita selama ini. Bukankah sesuatu musibah itu ada hikmah dan nikmatnya terhadap orang-orang yang beriman?.

Allah s.w.t telah berfirman :
“Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.”

(Surah Al-Hadid – Ayat-22-23).

Oleh yang demikian, tanamkan satu pendekatan dalam diri kita untuk ‘berjuang’ habis-habisan bagi melawan hawa nafsu kita yang dikelola oleh syaitan laknatullah. Lahirkanlah dalam hati dan jiwa kita untuk senantiasa mengigati Allah s.w.t. Allah s.w.t senantiasa mendengar segala rintihan dalam hati umat-umatNya, Allah mengetahui apa yang tersurat dan tersirat dalam hati-hati kamu. Jadikan permulaan ini sebagai satu titik tolak untuk ‘berhijrah’ dari satu kebathilan kepada keredhaanNya. Ingatlah kita semua, Allah senantiasa memerhatikan gerakgeri kita, setiap apa yang kamu luahkan dalam hati dan setiap apa yang kamu lakukan itu diketahui Allah s.w.t. Lakukanlah satu proses ‘Mujahadah Annas’ (berusaha melawan nafsu) itu dengan sebaik dan sebijak mungkin, berdoalah selalu terhadapNya, semoga kita dan insan-insan yang lain akan dirahmati dan diredhai olehNya. InsyaAllah. Allahu Akhbar!. Allahu Akhbar!. Allahu Akhbar!.

Thursday 18 June 2009

Khalifah Muda - Bahagian 2

Dari Bahagian 1 (disini)

Anak-anak kamu (Khalifah Muda) akan memerhatikan segala gerakgeri kamu dalam masa tumbesaran mereka, jika perlakuan buruk yang kamu lampirkan dan tonjolkan kepada mereka, maka akan timbul pula satu sifat yang sebati dalam diri mereka semua untuk melakukan apa yang telah kamu lakukan kepada mereka. Kamu mungkin akan marah dan memukul bilamana anak-anak kamu melakukan kesilapan, tetapi adakah kamu pernah terfikir, bahawa akal dan fikiran kanak-kanak tidak tercapai dan tergapai terhadap satu pemikiran yang waras dan primitif. Mereka sebenarnya masih belajar dalam mencanang erti kehidupan di fana ini, maka mengambil sikap untuk menasihati dan menyatakan akan akibat dari perbuatan buruk itu akan kesannya kepada mereka perlu diutamakan, bukan hanya memukul dan mendera serta memarahi membabi buta tanpa hala tuju.





“Tidaklah digolongkan dalam orang muslim itu mereka yang tidak mengasihi kanak-kanak dan tidak menghormati orang tua” (Hadith riwayat Bukhari)

Dalam konsep membentuk aqidah pula, banyak dikalangan ibubapa yang masih alpa. Sebagai contoh yang hendak saya utarakan di sini adalah, ibubapa perlulah berilmu dan berkeyakinan dalam mengetengahkan setiap jawapan kepada anak-anak mereka. Jangan membiarkan setiap soalan yang diutarakan dari anak-anak dengan jawapan yang tidak berkualiti, tanamkan satu sifat dimana soal-soal Agama Islam dengan tegas dan tersusun. Janganlah kita mengambil mudah dalam memberikan dan mentafsir jawapan, kerana setiap apa yang kita utarakan dan berikan kepada mereka, maka itulah jawapan yang mereka akan ingati dan pegangi hingga ke alam dewasa kelak. Sebagai contoh lain yang perlu kita ambil adalah, berapa banyak di kalangan kita yang peka terhadap anak-anak bilamana mereka pergi menuntut, membaca dan belajar Al-Quran. Ada sesetengahnya pula mempunyai Al-Quran yang lusuh dan tidak boleh membacanya lagi, sedangkan Al-Quran tersebut boleh dibeli oleh ibubapa dengan harga yagng berpatutan dan berkemampuan, sedangkan kita (ibubapa) masih boleh membeli telipon bimbit yang berjenama tinggi. Bukankah itu menunjukkan kepada kita bahawa, satu bentuk ketidakadilan kepada kita dalam memimpin serta mendidik anak-anak kita dengan adil dan sempurna. Jika telipon bimbit itu boleh kita beli dengan harga yang tinggi dan sanggup membeli telipon bimbit (underwater) dengan harga yang begitu mahal, maka tiada sebab untuk kita membeli Al-Quran baru untuk anak-anak kita. Jelaslah kepada kita satu bentuk pembaziran telah berlaku dengan sewenangnya tanpa kita sedari. Begitu juga dengan pakaian kita yang berjenama tinggi, sehinggakan tudung, kopiah, sejadah dan telekong anak-anak, kita abaikan. Kemanakah perginya akal dan fikiran kita selama ini, kita punyai akal dan fikiran yang matang lebih dari anak-anak kita, mengapa pekara yang patut didahulukan itu kita ketepikan dan endahkan?.

Allah s.w.t berfirman :
“Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu.” (Surah Al-Furqaan – Ayat-67).





Begitu juga dengan cara kita mendidik anak, berapa banyak dikalangan kita yang peka terhadap pembelajaran anak-anak, sedangkan, anak yang sering pergi menuntut ilmu Al-quran tidak diendahkan tentang adab-adab membaca Al-Quran. Ada yang berpakaian tidak menutup aurat bila membaca Al-quran dan lebih menyedihkan pula, ada yang tidak berwudhuk ketika memegang dan membaca Al-quran. Bukankah itu satu bentuk Aqidah yang perlu ibubapa terapkan sejak dari umur yang muda lagi, sedangkan ibubapa masih tidak peka akan hakikat tersebut. Ini sebagai contoh kecil yang saya nyatakan di sini, sebenarnya banyak yang perlu kita perbincangkannya lagi.

Kamu mungkin tidak pernah terfikir, tentang apa yang anak-anak kamu fikirkan, anak-anak kamu mungkin sedang memerhatikan gerakgeri kamu, jika apa yang kamu terapkan itu benar dan betul maka bertuahlah anak-anak dan diri kamu kelak, tetapi apa yang kamu ajarkan itu buruk, maka kesengsaraan itu akan berpanjangan sehingga kamu diusia tua kelak. Maka dengan itu kamu dipertanggungjawabkan dengan satu amanah yang cukup berat untuk kamu laksanakan, kamu insan yang dipilih oleh Allah s.w.t untuk membimbing anak-anak kamu dengan sempurna, maka hargailah setiap apa yang telah Allah s.w.t berikan kepada kamu. Janganlah mengambil sikap terlalu alpa dan mudah bagi mencanang apa jua taulan yang mendatang, kerana sikap yang sedemikian akan memberi satu impak yang tragis terhadap diri dan keluarga kamu. Ingatlah sabda Rasulullah s.a.w :

“Setiap kamu adalah penjaga dan akan ditanya tentang jagaannya, pemimpin akan ditanya tentang jagaannya, lelaki akan ditanya tentang isteri dan anak-anaknya” (Hadith Riwayat Muslim).


Begitu juga dengan ibu-ibu yang berada di luar sana, perlu ingat bahawa, kamu kaum hawa yang telah dianugerahkan oleh Allah s.w.t kepada kamu dengan pelbagai nikmat yang tidak terperi, kamu telah diberikan tanggungjawab untuk memberi susuan kepada anak-anak kamu, janganlah kamu (ibu-ibu) merasa terlalu cerewet dan malas dalam situasi ini. Kamu mungkin tidak terfikir, bahawa, kamu telah menyusukan Khalifah Muda ini, di mana jika kalau ia telah pergi meninggalkan kamu (meninggal dunia), maka ia adalah ahli-ahli syurga Allah s.w.t. Tidakkah kamu berasa bangga akan diri kamu, bahawa kamu adalah orang yang telah menyusukan ahli-ahli syurga Allah s.w.t ini. Maka dengan itu lahirkanlah satu generasi yang sering kasih dan mengasihani antara kedua-dua pihak. Ibubapa perlu memainkan peranan penting dalam mentauliahkan tauhid Allah s.w.t ini kepada anak-anak mereka dengan sebenar-benarnya. Begitu juga jika anak-anak yang belum akil baligh, mereka terlalu suci untuk kamu (ibubapa). Janganlah kita mendera mereka dengan akal nafsu, sebaliknya gunakanlah satu pendekatan yang harmoni dan tertil untuk mencari dan menyelesaikan segenap permasaalahan tersebut. Mendera dan memarahi membabi buta, tanpa hala dan tujuan, melemparkan kata-kata kesat tanpa berfikir dahulu, ini semua mencerminkan betapa ceteknya pemikiran kamu sebagai ibubapa. Pernahkah kamu terfikir, bahawa, jika anak-anak kamu (belum akil baligh) itu melakukan apa-apa kesalahan, maka dosa kesalahan itu sebenarnya telah diampunkan oleh Allah s.w.t. Walaupun ia menyembah selain dari Allah, memakan benda-benda yang haram, membunuh, berjudi dan melakukan zina dan pelbagai lagi, maka semua dosa-dosa tersebut tidak dikira oleh Allah s.w.t, kerana mereka semua belum akil baligh, dan jika mereka meninggal dunia dalam usia yang belum mencukupi syarat-syarat akil baligh maka syurga itulah tempat-tempat mereka. Hargailah jua situasi ini dengan satu pendekatan yang lebih mulia lagi. Sebab itu Allah s.w.t memberi satu penghormatan kepada kanak-kanak ini dengan begitu mulia lagi disisi Allah s.w.t. Jika Allah s.wt memberikan satu kemuliaan kepada mereka, kenapa kamu (ibubapa) yang sama Allah s.w.t ciptakan seperti makhluk yang lain tidak sanggup memaafkan dan menghargai jiwa anak-anak?. Cuba kamu fikirkan, Allah s.w.t sedia memaafkan dan menempatkan makhluk-makhlukNya di tempat yang mulia, kenapa kita sebagai manusia yang kerdil ini, begitu susah untuk memaafkan dan menjadikan anak-anak kita sebaik mungkin?. Maka dengan itu tanamkanlah satu sifat untuk membimbing dan menjiwai anak-anak kita dengan sebaik dan semulia mungkin, kerana amanah sebagai Khalifah itu bukan terletak pada diri kamu, tetapi kepada generasi dan pewaris-pewaris kamu yang akan datang. Kamulah sebenarnya yang mencanang akan kebaikan dan keburukan anak-anak kamu mengikut acuan syariat Islam yang Ad-Deen, teraskan dan pupukanlah satu spiritualisme dalam diri kamu untuk mereka-mereka ini bagi melahirkan satu generasi dan pewaris yang beretika, berilmu, beriman dan berkualiti bagi melahirkan ‘Khlifah Muda’ yang kita idam-idamkan..InsyaAllah..Allahu Akhbar! Allahu Akhbar! Allahu Akhbar!.

Khalifah Muda - Bahagian 1

Oleh : Muhammad Ibn' Nazir

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Dan Selamat Sejahtera. Segala puji hanyalah semata bagi Allah s.w.t. Selawat dan Salam Sejahtera semoga dilimpahkan kepada utusanNya Muhammad s.a.w, pembawa risalah Islam yang sempurna. Aku bersaksi, bahawa tiada Tuhan kecuali hanya Allah yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. Dan aku bersaksi, bahawa Muhammad s.a.w adalah hamba dan RasulNya. Waba’du!.

Allah s.w.t menciptakan manusia hidup di muka bumi ini adalah untuk berpasangan demi melahirkan satu generasi peneraju Khalifah yang berprinsipkan Islam yang Syumul. Amanah yang telah Allah s.w.t berikan atau anugerahkan kepada kita begitu besar sekali, sehinggakan sekelian gunung, langit, bumi di alam semesta ini tidak mampu untuk mentauhidkannya. Oleh yang demikian, satu fitrah kehidupan manusia untuk melahirkan satu generasi ke generasi yang lain memerlukan satu komitmen yang teguh bagi menyempurnakan syariat Islam yang utuh dan suci. Maka dengan itu, terciptalah satu generasi baru bakal mengalas generasi yang lama untuk mentadbirkan bumi ini dengan begitu sempurna sekali mengikut apa yang telah Allah s.w.t amanahkan kepada manusia sejak dari Nabi Adam a.s sehingga sekarang.

Allah s.w.t berfirman :
“Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.. Mereka itu semuanya akan dibalas dengan mendapat tempat yang tinggi di Syurga disebabkan kesabaran mereka, dan mereka pula akan menerima penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya”.
(Surah Al-Furqan – Ayat 74-75.)

Pada amnya, apa yang telah saya nyatakan pada posting saya yang lalu “Isteri Itu Satu Amanah”, (disini) di mana saya telah menyatakan dengan begitu detail tentang hakikat amanah yang telah Allah s.w.t berikan kepada seorang suami terhadap isterinya mengikut ajaran dan syariat Islam. Sebagaimana yang kita ketahui umum anak merupakan satu amanah yang telah Allah s.w.t kurniakan kepada ibubapa untuk menjaga serta mengelolakan setiap inci perbuatan dan tingkahlaku yang bercirikan mengikut ajaran Islam bagi melahirkan satu generasi yang berprinsipkan dan bertauhidkan Islam yang sebenar. Kehadirannya bukan sahaja untuk memakmurkan serta mensejahterakan muka bumi ini tetapi ia pada umumnya dapat menyerikan lagi organisasi sistem kekeluargaan yang semakin bercambah dari hari ke hari. Ia merupakan satu fitrah kehidupan bagi manusia yang hidup berpasangan serta sedikit sebanyak merupakan satu perhiasan dan kesenangan kehidupan di dunia, sebagaimana Allah s.w.t telah berfirman :

“Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).”
(Surah Ali Imran – Ayat-14).


Hakikat dan lumrah kehidupan masa kini semakin rumit dan sempit, akibat dari segelintir kelakuan dan tingkahlaku manusia yang masih lagi menganuti fahaman, Materialisme dan fatalisme malahan ada juga segelintirnya masih mengamalkan sikap berat sebelah dalam mengetengahkan hukum-hukum Allah s.w.t. Namun yang demikian, masih ada lagi ruang-ruang kehidupan manusia di corong-corong rimba kehidupan yang indah ini, mengamalkan serta mentauhidkan amanahNya dengan begitu sempurna dan tertil tanpa menghiraukan apa jua dugaan dan rintangan dari makhluk-makhluk yang bersifatkan atau bertopengkan kedurjanaan. Secara amnya, suasana kezaliman dan ketidakadilan dalam mencatur sesuatu ruang-ruang kehidupan itu, adalah berpunca dari ketaksuban hati-hati manusia terhadap kemewahan yang liberalisasi terhadap material-material kemasyuran keduniaan yang samar-samar.

Pekara ini jelas ketara bilamana sikap segelintir manusia yang bergelar ibubapa atau penjaga yang sering melahirkan satu sifat yang jauh ketinggalan dari peredaran zaman globalisasi ini. Sifat di mana punca keretakan dan kehancuran nilai kasih sayang terhadap anak-anak yang belum mengenal erti dunia ini. Ia amat jelas sekali bila pekara ini diajukan kepada ibu-ibu yang sedang mengandung. Pekara ini amat ketara bila, perasaan ‘tenat’ sering dimainkan oleh si ibu-ibu tadi yang sering menyatakan satu bebanan terhadap kandungan yang ia alami tersebut. Sikap cerewet terhadap bayi yang dikandunginya itu membuahkan satu perasaan yang jauh dari sudut nilai-nilai kasih sayang terhadap bayi yang dikandunginya itu. Kadangkala pula ada yang sanggup menyatakan bahawa kandungan yang berada didalam rahimnya itu satu bebanan yang sering menyusahkan pergerakan kerja-kerja hariannya. Bukankah itu menunjukkan satu sikap terhadap ceteknya nilai murni dan kasih sayang terhadap bayi yang ia kandungkan itu. Ini amat jelas yang boleh kita lihat pada masa kini, di mana apabila si ibu-ibu ini amat cerewet dan bersikap malas dalam menyusun serta mengatur sistem kekeluargaan bersama suaminya. Dengan sikap untuk tidak memperdulikan arahan, tanggungjawab dan urusan-urusan harian kekeluargaan dan menyatakan bahawa ia satu beban yang menyusahkan adalah tidak dapat diterima akal. Saya tidak bersikap diskriminasi terhadap apa yang saya nyatakan ini, ia akan saya buktikan kepada kamu semua tentang apa yang sedang saya hujahkan dan forumkan ini. Sifat-sifat ini sering juga boleh sama-sama kita lihat, terhadap ibu-ibu yang bergelar suri rumah, pada hakikatnya masa yang begitu banyak terluang di rumah tidak dihabiskan untuk memakmurkan bayi yang berada di dalam kadungannya itu. Masa yang terluang tersebut lebih berkisarkan kepada hiburan yang melampau dan tidur yang berpanjangan dengan alasan untuk ‘berehat’. Adakah ia satu fenomena yang baru dalam sistem kekeluargaan kita selama ini?. Sikap yang sedemikian inilah yang membuahkan satu proses tumbesaran bayi yang agak ‘terbantut’. Melebihkan hiburan dari membuat sesuatu yang mendatangkan hasil yang bermanfaat terhadap bayi yang berada di dalam kandungannya itu, serta bersifat terlalu malas dan alpa terhadap sistem kekeluargaan. Seharusnya si ibu tadi patut menghabiskan masa yang teluang tersebut dengan membaca Al-Quran dan berzikir serta mengigati akan Allah. Ini sekurang-kurangnya akan mendapat satu rahmat yang tidak ternilai dari Allah s.w.t. Tidak lupa pula bagi ibu-ibu yang berkerjaya, mengendahkan dan tidak mengutamakan amanat yang telah diberikan kepadanya oleh majikan tempat ia berkerja, dengan alasan terlalu letih dan membosankan adalah satu pekara yang tidak harus dilakukan. Saya faham terhadap apa yang sedang dialami oleh para ibu-ibu di luar sana, di mana satu proses bebanan yang mereka hadapi, tetapi janganlah kita mengunakannya sebagai satu ‘perisai alasan’ untuk kita melakukan tugasan dan tanggungjawab kita kepada keluarga dan majikan yang telah diamanahkan kepada kita. Pernahkah kamu terfikir bahawa sebenarnya bayi yang berada di dalam kandungan tersebut merupakan seorang Khalifah yang akan mentadbir bumi ini mengikut syariat yang telah Allah s.w.t amanahkan kepada sekelian manusia. Kamu mungkin belum mengetahuinya dan mungkin samar-samar dalam pencaturan yang sedang saya nyatakan ini. Sebenarnya Allah s.w.t telah menganugerahkan kepada kita dengan satu amanah yang amat besar dalam menjamin kesejahteraan khalifahNya. Amanah inilah yang sebenarnya kita wajib menjaga dan kelola dengan sebaik mungkin walaupun dengan pelbagai rintangan dan dugaan sekalipun. Allah s.w.t telah memilih kamu sebagai penjaga Khalifah dengan tiada tolok bandingnya. Cuba kamu bayangkan terhadap ibu-ibu yang masih tidak mempunyai anak, mereka tidak merasai apa yang kamu sedang alami?. Kamu terlalu bertuah kerana dikurniakan seorang bayi yang bakal akan dilahirkan, maka kelolakanlah dengan begitu baik sekali. Janganlah kita meremeh-remehkan apa yang telah Allah berikan kepada kita. Bersyukurlah dengan nikmat dan kurniaanNya kepada kamu.

Allah s.w.t berfirman :
“Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan.” (Surah Al-Khafi – Ayat-46).


Suasana perbincangan kita belum berakhir lagi, saya baru dipermulaan bab bagi menjelaskan entiti hakikat sebenar. Sejurus dengan itu, soal didikan terhadap anak-anak yang baru dilahirkan hingga ke peringkat seterusnya perlu ditekankan di sini mengikut acuan Islam yang Ad-Deen. Islam mengajak kita tentang tingkahlaku yang sempurna bagi menjamin ikutan untuk generasi yang mendatang. Islam mengajar kita agar menjadi pemimpin untuk anak-anak serta generasi kita dengan adil, amanah, jujur, dan bijaksana. Kamu sebagai ibubapa seharusnya memainkan peranan yang cukup besar bagi menghasilkan satu ummah yang jitu akan iman dan akalnya. Pernahkah kamu terfikir akan peranan yang besar ini dan impaknya terhadap kelemahan jika cara kepimpinan itu terpesong jauh dari nas-nas dan syariatNya. Kepimpinan keluarga tidak terhad terhadap diri kamu sendiri, tetapi ia merangkumi sangat luas sehinggakan generasi yang akan datang turut merasai kesannya.

Islam amat mementingkan kesejahteraan dan kesenangan umat manusia terutamanya umat Islam dalam memenuhi fitrah manusia yang diciptakan oleh Allah s.w.t. Dalam hal ini, cara dan bentuk kepimpinan seseorang peminpin atau Khalifah menjadi teras utama kepada lahirnya masyarakat yang mempunyai keimanan yang utuh, berilmu dan berakhlak mulia. Saya akan lampirkan kepada kamu tentang contoh tahap kepimpinan yang tinggi yang perlu kita semua mengambil ikhtibar yang berguna untuk digunapakaikan dengan sebaiknya. Kewibawaan Rasulullah s.a.w dalam memimpin masyarakat majmuk di madinah adalah satu contoh kepimpinan yang terbaik dan berkesan dalam membentuk rakyatnya yang berbilang kaum dan agama agar bersatu dalam semua aspek samaada dari segi ekonomi, pendidikan, pentadbiran negara, kebajikan rakyat dan sistem kekeluargaan. Sikap adil, amanah, jujur dan bijaksanalah yang diamalkan oleh Baginda s.a.w membolehkan segala permasaalahan dapat diselesaikan dengan adil sekali. Sifat-sifat mengutamakan Rohaniah dan Jasmaniah inilah juga memainkan peranan yang cukup besar dalam menjalankan tanggungjawabnya, bukan sebagai Nabi, tetapi sebagai pemimpin Negara, ketua angkatan tentera, ulama, ketua keluarga dan sebagainya. Kita harus mencontohi teladan yang baik yang telah Baginda s.a.w utarakan digenap corong-corong kehidupan ini. Mengapa perlu kita mengikut acuan dari barat yang hanya dan sering mengundangkan fatalisme terhadap kehidupan kita?. Dengan mengajar anak-anak tentang dunia Athisme, mengajar akan sifat-sifat hidup bermegahan dan saling menindas. Lihat saja apa yang berlaku di Negara-negara barat, usia yang telalu muda, mudah dapat kita lihat akan mereka yang cenderung melakukan aktiviti yang tidak bermoral dan berfaedah. Tetapi semua ini telah ditutupi oleh media-media dan sistem telekomunikasi mereka bagi mengaburi dunia Islam khasnya.

Allah s.w.t berfirman :
“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)” (Surah Al-Ahzaab – Ayat 21).

Kamu mungkin tidak terfikir akan hakikatnya bahawa tingkahlaku kamu sebagai ibubapa bukan sekadar terhad dari pandangan mata sahaja, tetapi ia memerlukan komitmen yang cekal dan jitu yang memakan masa yang agak lama untuk menjadikan anak-anak kamu itu sebagai ‘Khalifah Muda’ yang sempurna. Membuahkan sesuatu fahaman yang syumul itu tidak akan berlaku dengan sekelip mata sahaja, tetapi ia memerlukan satu pengorbanan yang tiada tolok bandingnya. Beberapa kajian telah dijalankan untuk mencari punca sebenar akan kejayaan seseorang anak itu adalah berpunca dari kehadiran sempurnanya tanggungjawab ibubapa yang komited terhadap anak-anaknya.

1) Ia menjelaskan kepada kita bahawa, bayi yang mempunyai ibubapa yang selalu bersamanya selama lapan minggu pertama adalah lebih berkemampuan menghadapi tekanan di alam persekolahannya.
2) Anak-anak yang rapat dengan ibubapa pada zaman kanak-kanak menjadi agen ‘penyelesai masaalah’ yang baik apabila dewasa, berbanding dengan kanak-kanak yang tidak dihiraukan oleh ibubapanya.
3) Apabila kanak-kanak dibelai dan dididik oleh ibubapanya serta sentiasa disampingnya, sikap mereka apabila dewasa menjadi lebih berinisiatif dan berwibawa mengawal diri sendiri.
4) Kanak-kanak yang mempunyai hubungan yang rapat terhadap ibubapa ketika zaman tumbesarannya akan menjadi remaja dan orang dewasa yang seimbang.

Secara amnya, apa yang dapat kita lihat dari kajian di atas adalah, peranan sistem ibubapa itu amat penting bagi memakmurkan dan mensejahterakan sistem organisasi kekeluargaan kita. Ini amat ketara sekali bilamana nilai sesebuah kasih sayang ibubapa itu tidak dilaksanakan dengan begitu baik sekali di mana belaian kasih sayang ibu bapa itu hubung rapat dengan permasaalahan gejala sosial dan kemunduran prestasi pembelajaran anak-anak. Ia mengundang lebih banyak risiko yang harus ibubapa kecapinya kelak. Sebagai contoh :

1) Lima kali lebih teruk dalam prestasi pembelajaran.
2) Tiga kali lebih ramai mengandung anak tanpa nikah.
3) Lebih 50% kemungkinan keciciran dalam pelajaran, terbabit dengan gengsterisme, penyalahangunaan dadah dan jenayah juvana.

Mungkin kamu tidak terfikir akan hakikat ini, tetapi ia benar-benar berlaku di zaman globalisasi ini. Begitu ketara sekali dan amat menyedihkan kita lagi bilamana ia terjadi terhadap anak-anak yang beragama Islam seperti kamu. Sebenarnya mereka memerlukan perhatian dan dorongan dari pada ibubapa untuk menjamin masa depan mereka yang cerah. Apa yang menyedihkannya lagi bahawa, ibubapa juga yang dianggap sebagai penjaga yang paling hampir, tidak memainkan peranan yang besar dalam membangunkan sistem kekeluargaan malah ada yang sanggup menjadi “duri dalam daging”. Ia amat dikesali bila banyak terpampangnya di dada-dada akhbar dan media elektronik yang memaparkan gejala sumbang ibubapa terhadap anak-anaknya. Sikap segelintir inilah yang patut kita jauhi dari sudut dan segenap ruang-ruang hati-hati kita.




Oleh yang demikian, segala usaha-usaha untuk melahirkan ‘Khalifah Muda’ yang berkualiti ini perlu diteruskan dan dititik beratkan, bukan sekadar bercakap dengan slogan yang kosong dan menjengkelkan. Saya amat tertarik dengan sebuah ucapan dan slogan dari seorang pemimpin negara pada masa lalu, di mana beliau menyatakan bahawa, “Setiap rumah dalam sistem kekeluargaan mesti mempunyai sebuah komputer untuk melahirkan generasi yang celik IT”. Usaha-usaha ini perlu disokong penuh bagi mewujudkan generasi yang tekun dalam ilmunya. Tetapi apa yang saya hendak ketengahkan di sini adalah, bahawa, bagaimana kita hendak mewujudkan setiap rumah mesti mempunyai sebuah komputer jika usaha-usaha untuk mewujudkan sistem telekomunikasi itu belum dilaksanankan dengan tersusun. Lihat sahaja di kawasan pendalaman yang masih belum lagi menerima bekalan elektrik dan air, walaupun kita sudah merdeka lebih 50 tahun lalu. Inikan pula untuk menikmati jalinan sistem jalur lebar yang meluas. Bukankah ini satu bentuk diskriminasi yang ketara terhadap penduduk luar bandar, dan sedikit sebanyak ia memualkan apa yang telah dirancangkan oleh pemimpin tadi. Saya amat menyokong usaha dari beliau untuk mewujudkan sistem IT yang berkesan, untuk rakyat tetapi, sistem itu perlu dilalui dengan proses penyusunan yang sempurna dan tersusun, barulah rakyat dapat menikmati apa yang pemimpin-pemimpin mereka nikmati sejak sebelum merdeka lagi hingga ke hari ini. Apa yang hendak saya jelaskan di sini adalah, bahawa setiap perancangan itu perlukan komitmen yang jitu, bukan sekadar dengan angan-angan yang kosong. Begitu juga dengan sistem kekeluargaan, ia memerlukan satu punca bagi melahirkan Khalifah Muda (anak-anak) yang berteraskan Islam yang Ad-deen dan syumul. Ia memerlukan daya usaha yang gigih, bukan sahaja mengikut acuan dari sebelah pihak sahaja. Setiap perancangan untuk melahirkan sesuatu perlu melalui satu proses yang bermula dengan perancangan yang utuh dan jitu dari akar umbi lagi. Maka bermulalah dari situ akan melahirkan satu sistem yang boleh diterajui dengan sempurna berteraskan paksi-paksi Islam. Konsep ini diteruskan lagi, saya akan nyatakan kepada kamu tentang cara-cara untuk menjadi ibubapa yang berkesan, untuk melahirkan generasi yang ukhwah di masa-masa akan datang. Sebagai contoh yang akan saya utarakan di sini adalah :

1) Ibubapa perlu komited, berkesan dan bertanggungjawab terhadap anak-anak.
2) Ibubapa perlu mendampingi dan mendekatkan diri serta mengenali akan anak-anak mereka.
3) Ibubapa perlu bersifat Istiqomah (tetap pendirian) terhadap situasi sistem kekeluargaan.
4) Ibubapa perlu melindungi, menyara dan mendoakan kesejahteraan anak-anaknya.
5) Ibubapa perlu saling cinta mencintai sesama mereka bagi menunjukkan kepada anak-anak bahawa, mereka saling bantu-membantu dan mesra dalam menjalinkan ikatan kasih sayang.
6) Ibubapa perlu menjadi pendengar yang setia dan adil dalam situasi mendengar luahan dan pendapat serta cadangan dari anak-anak mereka.
7) Ibubapa perlu menjadikan diri mereka pemimpin jasmaniah dan rohaniah yang baik bagi menyakinkan lagi nilai kasih sayang mereka kepada anak-anak.


Daripada apa yang telah kita bincangkan sejak dari permulaan tadi, maka jelaslah kepada kita bahawa peranan ibubapa amat penting dalam melahirkan anak-anak atau Khalifah Muda ini dengan berkesan. Bukan sekadar bergantung harap kepada guru-guru dan pembantu rumah, pemimpin dan badan tertentu untuk mendidik serta menjaga anak-anak mereka. Ada yang perlu diberikan perhatian secara menyeluruh dan ada yang perlu disederhanakan dalam menyelami konsep bimbingan dan didikan. Janganlah kita sebagai ibubapa terlalu alpa dengan anak-anak dalam mencurahkan kasih sayang kita kepadanya, kerana anak-anak yang diusia sebegini muda mudah terpengaruh dengan tindakan dan kelakuan kita amnya. Ada juga segelintir masyarakat kita masih tidak peka akan mendidik anak-anaknya dengan sempurna, sebagai contoh dalam bab akhlaq dan aqidah. Begitu ramai yang masih tidak peka akan hakikat ini, membiarkan anak-anak dengan tidak menutup aurat, membiarkan anak-anak bergaul bebas tanpa batasan, membiarkan anak keluar malam tanpa mengetahui hala dan tujuan dan sebagainya. Walaupun ini semua dalam usia yang belum Mumayyiz, tetapi ia perlu dilatih sejak dari akar umbinya lagi bagi melahirkan sebuah insan yang benar-benar menyintai Allah s.w.t. Lebih malangnya lagi ada segelintir ibubapa yang sanggup mendera anak-anak mereka tanpa usul periksa dan mengikut hawa dan nafsu semata-mata. Bukankah ini satu bentuk penindasan yang amat ketara. Fikirlah kamu semua, bahawa anak-anak yang tidak berdosa itu diperlakukan seperti mana orang-orang Yahudi Bani Israel perlakukan terhadap orang-orang Islam di Palestin, ia amat memilukan bilamana akal dan fikiran ibubapa tersebut diletakkan di bawah sekali. Kalau kamu tidak sanggup melihat penderitaan kanak-kanak di Palestin ditindas dan dibunuh, maka hentikanlah semua penderaan itu terhadap anak-anak kamu yang tidak berdosa tersebut. Kalau hingga ke hari ini, generasi kita masih mengamalkan sikap penderaan dan penindasan kemuadian baru berfikir, maka 1000 tahun lagi belum tentu kita semua dapat melahirkan generasi peneraju Ummah yang berkonsepkan Islam. Berfikirlah kamu sejenak, kamu mengamalkan sikap fatalisme terhadap anak-anak kamu, sebenarnya kamu telah mendera secara keseluruhan Jasmani dan Rohani baka dan benih kamu sendiri. Kamu sebenarnya telah melakukan satu bentuk penindasan terhadap zuriat kamu sendiri, maka patutkah kamu perlakukan sedemikian terhadap anak-anak kamu?. Fikirkan!.

Ke Bahagian 2 (disini)

You May Also Like These Article

Related Posts with Thumbnails